MAZDA
Mazda lever i et slags markedsmessig vakuum for tiden, siden Mazda selv skal overta importen fra Kolberg Motors. Driftssikkerhet er det beste salgsargumentet, men designen og kjøreopplevelsen er kraftig oppdatert i disse tider.
Mazda 2
Etterfølger 6 i den nye generasjonen med modeller fra Mazda. Overtar både for Mazda 121 og Demio. Er for lengst introdusert ute i Europa, og skulle egentlig ha vært i Norge nå i sommer, men på grunn av importørskiftet er dette skjøvet ut i det uvisse (opp til neste importør). 2 kommer med fire motoralternativer, hvorav tre er bensin (fra 1,25/1,4/1,6 liter) og en 1,4-liters common rail diesel. De to 1,4-literne blir tilgjengelige med halvautomatiske girkasser med sekvensiell giringsmulighet. Mazda 2 er utstyrt med seks kollisjonsputer, ABS, elektroniske bremsekraftfordeler og ditto bremsehjelp. Enkelte modeller kan også fås med elektronisk stabilitetskontroll.
Mazda 3
Introduseres i Frankfurt nå i høst, og skal være på markedet i oktober. Erstatter 323, og det var på tide! 3 har nære tekniske slektskapsbånd til neste generasjon Ford Focus og Volvo S40, noe som er mulig fordi Ford er deleier i Mazda. Designen er moderne og tiltalende. I skrivende stund er lite informasjon om utstyrspakker og annet sluppet ut, men en rekke bensin- og dieselmotorer blir helt klart aktuelle.
Mazda 6
Er blitt skrytt opp i skyene av motorjournalister verden over. Spennende utseende, god komfort og livlige kjøreegenskaper er viktige stikkord. 1,8-literen overbeviser mer enn nok, og med toliters motor får du ekstra krefter samt elektronisk stabilitetskontroll som standard (burde vært tilgjengelig også på 1,8-literen!). 6 fås i tre karosserivarianter - sedan, kombicoupé og stasjonsvogn. I tillegg til de to nevnte bensinmotorene får du også 6 med 2,3-liters bensinmotor, samt toliters dieselmotor. Prisene starter på 239 900 kroner; da får du en 1,8-liters sedan. For 399 900 kroner får du 2,3-liters motor med 162 hk, firehjulstrekk, automatkasse og bøttevis av utstyr.
Premacy
Premacy er Mazdas kort blant mini-MPV'ene. En tiltalende femseter, med tre individuelle bakseter som kan legges ned, foldes sammen og også tas ut. Også passasjersetet foran kan foldes sammen, for å få plass til ekstra lange ting. Men kanskje du burde vurdere en 6 stasjonsvogn i stedet (bare et godt tips...)? Stasjonsvogn duger for de fleste, og 6 er en mer moderne bil. Du kan velge mellom en 1,8-liter og en toliters bensinmotor. Prisene starter på 247 900 kroner.
MPV
Og her har dere Mazdas store MPV-alternativ. 7 seter snakker vi om nå - individuelle også disse. MPV er en stor bil, og som vanlig i Norge - store biler er dyre. Med toliters dieselmotor må du punge ut med 384 900 kroner, mens det andre alternativet - 2,3-liters bensinmotor - koster 399 900 kroner. Designen er heller kjedelig, men fjæringskomfort og kjøreegenskaper holder god standard.
Tribute
Firehjulstrekker med en innkobling vi ikke liker fordi systemet krever mye hjulspinn før bakhjulene hjelper til. Men som tohjulstrekker er Tribute et relativt trivelig SUV-bekjentskap som kan bli ditt for 330 900 kroner. Da bys du på en toliters bensinmotor med 124 hk. Alternativet er en V6-versjon som koster hele 555 900 kroner. Men igjen - hva med å prøve en 6 stasjonsvogn i stedet? Med alle setene i bruk har den langt mer moderne bilen til og med mye bedre bagasjeplass...
MX-5
Ble introdusert første gang i 1989, og har siden fått mye fortjent skryt for å ha tatt opp arven etter de klassiske britiske roadsterne. Dessuten får du suveren driftssikkerhet! Og MX-5 er på ingen måte utdatert, selv om snart 700 000 solgte biler ikke akkurat gjør den eksklusiv. Ansiktsløftningene har vært der, og den er fortsatt en svært så velbygd billig-roadster med massevis av kjøreglede. 166 liter bagasjeplass er også såpass at du faktisk kan ta med deg kjæresten på ferietur! Og bytt gjerne på å kjøre, for MX-5 er helt klart en kjønnsnøytral roadster. Med 1,6-liters motor med 110 hk koster den 279 900 kroner, mens 1,8-literen med 145 hk koster 335 000 kroner.
RX-8
Denne spennende nykommeren detter inn i salgslokalene i november. Rotasjonsmotoren (wankelmotor) kalt Renesis er kåret til "Engine of the Year" av motorjournalister verden over. Du kan velge mellom to motorer - en med 190 hk og en med 231 hk. Importøren har allerede prisene klare, og du må ut med 460 000 kroner for førstnevnte i enkleste utstyrsvariant, 550 000 kroner for den andre. I motsetning til det normale for sportsbiler har RX-8 fire dører, hvorav de bakerste er såkalte "selvmordsdører" (åpnes motsatt vei av det vanlige), og siden midtstolpen mangler er det bare å velte seg inn. Dessuten er her bra med bagasjeplass. En sportscoupé hele familien kan ha glede av?
Kolberg Motors as, Ensjøvn. 12 D, P.b. 6095 Etterstad, 0655 Oslo, tTlf. 22 70 60 00, www.mazda.no
Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.