Minitest: VW Golf GTI
ENDELIG GÅR GTI GODT
Vi har klaget en del, mimret om tidligere tider, da Golf GTI var referansen i klassen for morsomme og motorsterke folkebiler. Nå er endelig Golf tilbake, med en grom GTI.
Det lyder kanskje ukledelig bortskjemt å klage på livligheten i en liten bil med 150 hestekrefter, men problemet var måten kreftene ble levert på. Den svakeste turboversjonen av VWs 1,8-liter trekker jo så fint fra bunnen. Ikke noe galt i det, spesielt ikke når motoren sitter i en Passat stasjonsvogn. Men til GTI-bruk har vi savnet den lille ekstra spruten i toppen av turtallsregisteret.
Nå er den endelig på plass; turtallsviljen og kraften i en herlig kombinasjon. Oppjusteringen til 180 hk gjør susen.
I kombinasjon med en tettsteget sekstrinns girkasse går det rasende godt. I 3. gir er GTI en liten kruttønne, og gjør unna forbikjøringsakselerasjonen fra 70 til 100 km/t på 3,2 sekunder! Til sammenlikning bruker vår vinner i klassen, Ford Focus ST170, 4,5 sekunder med sin langbeinte utveksling. Golf GTI er også betydelig raskere enn Seat Leon med på papiret samme motor og girkasse (3,6 sekunder).
Dette er nok en indikasjon på at det faktisk er store forskjeller mellom motorer som skal være identiske. At vårt eksemplar hadde en "supermotor", underbygges av at vi på 0-100-målingen slår fabrikken med ikke mindre enn 0,6 sekunder. Og vår måling er gjort med vinterdekk og i 8 kuldegrader - ikke akkurat ideelle forhold
Men vi bare takker og bukker, for i denne versjonen er det en sann fryd å gasse GTI. Understellet er nemlig også strammet opp, og den viktige kombinasjonen av styrefølelse og presisjon i gir og pedaler er der, kontant og direkte. Bare ekstremt forsert kjøring avslører at Golf GTI likevel ikke kan true Focus ST170 på toppen av understellstronen. Svingfeinschmeckere vil fortsatt velge Ford.
Men andre feinschmeckere vil finne seg vel til rette i GTI. Vårt eksemplar var utstyrt med en jubileumspakke som blant annet inneholder interiørdetaljer i børstet aluminium hentet fra R32, Recaro-stoler, sportsunderstell, spoilere og 18-tommers felger. Dette koster 23 400 kroner, men gir mye snadder for pengene. Dermed understrekes et høyverdig og påkostet inntrykk som definitivt kler en grom Golf. Og med 180 hk er Golf grom. GTI er tilbake.
Tekniske data Motor: R4 - 1781 ccm - 16V Ytelse: 180 hk - 5800 Dreiemoment: 235 Nm - 1950 o/min. Dekkdimensjon: 205/55 R16 Egenvekt: 1203 kg Bagasjerom: 330 liter Forbruk EU-mix: 0,84 liter/mil 0-100 km/t, fabrikk: 7,9 sek. 0-100 km/t, egen: 7,3 sek. 50-100 km/t, 4. gir: 6,9 sek. 70-100 km/t, 3. gir: 3,2 sek. 70-100 km/t, 5. gir: 5,3 sek. 70-100 km/t, 6. gir: 6,8 sek. Toppfart: 222 km/t Pris: 339 840 (+ 23 400 for jubileumspakke) + Grom GTI ÷ Dyr = Endelig er GTI tilbake |
Denne saken ble første gang publisert 10/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.