Vedlikehold av båt
Vårpussen starter nå
Her er vedlikeholdstipsene du bør følge før presenningen går over båten.
Når båten heises på land og en lang vinter er i anmarsj, ligger ikke alltid neste båtsesong høyest på prioriteringslisten.
For de fleste av oss frister det derfor lite å bruke mer tid enn strengt tatt nødvendig på båten etter endt sesong.
Mange begrenser seg til en rask avspyling under vannlinjen før presenningen rigges opp, og håper samtidig at motivasjonen atter vil komme sigende med vårsola.
Det er likevel viktig å huske at vårpussen blir betydelig enklere dersom man legger ned noen timer ekstra om høsten. Skitt og groe har en tendens til å sette seg grundig fast på skroget i løpet av vinteren, så dersom man gjør en bedre jobb ved opplag får man en lettere oppgave på våren - både fysisk og mentalt.
Med relativt få grep hindrer du også at både jordslag og mugg vandaliserer interiøret i båten din.
Kort fortalt har båten godt av litt stell før den ligger på land over vinteren, noe du også vil merke på lenger sikt.
Skrog og dekk
Vårpussen starter med andre ord i det øyeblikk båten heises opp av sjøen på høsten.
Spyl skroget grundig med høytrykkspyler slik at salt, groe og skjell slipper taket.
Når båten har tørket på bukken, er det en god idé å pusse ned og skrape vekk gammelt bunnstoff. Husk at også selvpolerende bunnstoff må pusses ned med jevne mellomrom.
Bruker du plansliper, er det lettere å pusse seg helt ned til skroget, som dermed er klar for noen lag med primer og bunnstoff til våren.
Avslutt økten med å spyle helt rent under vannlinjen.
Etter en lang sesong er båten som oftest riktig skitten, noe du vil ha av før vinteren gnir det fast i gelcoaten. Spyl og vask båten grundig med spesialmiddel. Deretter polerer du med en myk klut, og om du har tid til overs, kan et lag med hardvoks gi den siste, beskyttende finishen.
Matte fenderlister rubber du med spesiallaget skuremiddel, gjerne Hugo, slik at fargeflekker og skitt fra nabobåter og bryggekanter slipper taket. Tynner gjør også jobben lettere.
Har du småskader i gelcoaten etter sesongen, er det like greit å fikse det med en gang. Tokomponent epoxysparkel eller gelcoatsparkel er fin å bruke til dette. Rengjør først nøye med glassfiberavfetter. Dekk såret og la blandingen tørke før du pusser ned med sandpapir. Er skaden under vannlinjen, må du prime før du stoffer.
Rustfritt i form av pulpits og rekker får man blankt med litt pussing. Bruk chromepolish til denne jobben.
Noe skitt og støv vil det alltid samle seg på båten over vinterhalvåret, men med dette grunnlaget trenger du ikke gjøre annet enn å spyle for å få båten ren igjen til våren.
Drev og motorrom
De fleste båteiere overlater motorservicen til fagkyndige, så også demontering og service av hekkaggregat.
Men det kan uansett være smart å ta med drevet hjem for vinteren. Da har du god tid til å skrape og lakkere drevet før det igjen skal monteres på våren. Oppbevar drevet tørt.
Motorrommet blir gjerne både oljete og fuktig i løpet av sommeren, og dette er en rengjøringsjobb du vil slippe å ta til våren.
Bruk passende rengjøringsmiddel og avfetter, og skrubb med børste. Pump ut vannet når du er ferdig, og unngå at motoren blir for våt. Husk at et rent motorrom gir bedre forutsetninger for at alt fungerer som normalt.
Det elektriske anlegget passer du best på ved å spraye med fuktdrivende spray ("verktøy på boks") på høsten. Beveg på sikringene og sørg for at det er rent og ryddig.
Innredning og utstyr
Kalesjen kan gjerne stå på båten om vinteren - det viktigste er at luftingen er god.
Fjerning av mugg og jordslag på grunn av dårlig ventilasjon vinterstid er ingen morsom oppgave å ta fatt på til våren. Ta putene med deg hjem og legg dem tørt, eller sett dem opp slik at de luftes godt. Løft også på tepper på dørken.
Takluken i kabinen bør være på gløtt slik at luften sirkulerer godt.
Husk å tømme vanntanken og sjekk at det ikke ligger vann i rør og i pumpe. Sprengningsskader betyr ekstrakostnader og merarbeid.
Batteriene må gjerne stå i båten over vinteren, men pass på at de er fulladet før sesongslutt. Det kan også være en idé og lade dem opp en gang i løpet av vinteren. Husk å skru av polene.
Tauverk og fendere kan du også like greit vaske ved sesongslutt. Førstnevnte kan puttes i vaskemaskinen på lav varme, da får du et godt resultat. Ikke sentrifuger tauverket, så holder det lenger. Fenderne vasker du best med skuremiddel, og for det beste resultatet kan du avslutte med et lag fendershine.