Oppgradering: Simrad NSE 8 og 12 plotter, 2010

Årets må-ha-dings til båten

Før: Kun for store båter. Nå: Du har råd til den.

Pluss ikon
KONTROLL: Nå kan du kontrollere alt fra Ipoden til strømforbruket om bord, for ikke å glemme både motorinformasjon, autopilot, radar og ekkolodd.
KONTROLL: Nå kan du kontrollere alt fra Ipoden til strømforbruket om bord, for ikke å glemme både motorinformasjon, autopilot, radar og ekkolodd. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert
HOLDER EN KNAPP: Alle basisfunksjonene har fått praktiske og dedikerte knapper nederst under skjermen.
HOLDER EN KNAPP: Alle basisfunksjonene har fått praktiske og dedikerte knapper nederst under skjermen. Foto: Terje Haugen

Båtelektronikkgruppen Navico har satset hardt på Simrad det siste året. Nå ser vi resultatene med kommandosentralene NSE 8 og 12.

Simrad eller Simrad Yachting som det egentlig heter, har lenge hatt en høy stjerne hos profesjonelle brukere. Men for oss fritidsbrukere blir det gjerne litt for komplisert når yrkesimagen blir dyrket for hardt.

Dette har blitt kraftig rettet opp, med den siste programvareendringen, versjon 2.0, som blir lansert i disse dager. Nå kan du kontrollere alt fra Ipoden til strømforbruket om bord, for ikke å glemme både motorinformasjon, autopilot, radar og ekkolodd - fra samme enhet. Selve NSE-enheten ble lansert i fjor.

Positivt

Etter å ha fått sanket noen førsteinntrykk med systemet i alt fra en liten RIB til en 45-fots seilbåt er det ganske lett notere ned positive inntrykk på blokka: Lettlest, gjennomtenkt og intuitivt.

På den andre siden retter NSE-serien seg mot de med litt fartstid og større båter - med ditto prisnivå på rundt 40.000 kroner for den minste enheten. Men da kan du ta vekk en rekke mindre innkjøp fra lista, som for eksepel separat autopilot.

I følge Navico er det den rimeligere Lowrance-serien som er tiltenkt de med mindre båter og budsjett.

Begeistring

Jeg hadde selv sjefen for produktlinja til Simrad, amerikaneren Mike Fargo, stand-by under første prøvetur. Han var naturlig nok fra seg av begeistring for det nye systemet, men her kan det vise seg at det faktisk er med god grunn.

Han har selv bodd noen år om bord i en liten seilbåt, samtidig som han er godt kjent med behovene til fritidsbåtbrukeren.

Enklere

Etter å ha satt opp radaren til å følge et par tilfeldige mål (MARPA), fått opp en alarmsone rundt båten og målt noen distanser med den elektroniske linjalen (EBL) kan vi ikke si at det et noen radikale endringer i grunnfunksjonene til bredbåndsradaren.

Men det går kjappere og det er enklere å forstå hva maskinen faktisk gjør. Det gjelder også andre grunnfunksjoner som autopilot og kartplotter.

Troverdig?

Det store spørsmålet blir til sist om den er til å lite på? Denne maskinen får nå et enormt ansvar om bord, og siden dette egentlig ligner mest på en datamaskin med sine velkjente krasj fra tid til annen, så er det all grunn til å være skeptisk.

Men, her kan Fargo forsikre om at operativsystemet som ligger godt beskyttet på egen partisjon (del av en harddisk) ikke lar seg vippe av pinnen, enten det er snakk om blackout elle vibrasjoner. Vel, det virket i alle fall under demonstrasjonen.

Virtuelt

RADAR: Ingen radikale endringer i grunnfunksjonene til bredbåndsradaren
RADAR: Ingen radikale endringer i grunnfunksjonene til bredbåndsradaren Foto: Terje Haugen

Om vi kan trekke noen paralleller her så snakker vi egentlig her om å gå fra grammofonplate til MP3, på flere måter. For eksempel er autopiloten som selvstendig enhet om bord er nå en saga blot.

SCAN: Teknologien bak ekkoloddet går under navnet «StructureScan».
SCAN: Teknologien bak ekkoloddet går under navnet «StructureScan». Foto: Terje Haugen

Dette løses nemlig virtuelt med NSE-plotteren. Men den gamle enheten skal uten problem kunne benyttes i tillegg, noe som er svært praktisk om du ikke liker å henge over dashbordet for den minste kursjustering.

Sparer kabel

Videre kan det spares mange meter med kabel om bord ved bruk av såkalt digitale brytere, altså brytere som styres fra NSE-enheten i dette tilfellet.

I tillegg har det tradisjonelle ekkoloddet blitt kraftig oppjustert.

Her kan vi faktisk se bunnen ut til siden og under oss med en detaljrikdom som minner om luftfoto.

Kjært barn

Som seg hør og bør disse ulike teknologiene fått et spesielt navn. Teknologien bak ekkoloddet går under navnet «StructureScan», men det som kontrollerer strømforbruket om bord heter «CZone». Underholdningsbiten går under navnet «SonicHub».

Ikke touch...

Simrad har med vilje ikke valgt å satse på touch-skjerm. Dette er i følge dem selv ikke praktisk nok om bord, siden salte fingre eller eventuelt litt olje, gjør skjermen uleselig over tid.

...eller autoroute

Videre ønsker de å distansere seg fra automatiske ruteoppsett, som fungerer fint på landjorda. Dette på sjøen er en funksjon de anser for å være direkte farlig.

Knapper

Alle basisfunksjonene har fått praktiske og dedikerte knapper nederst under skjermen, slik at du nærmest uansett skal kunne finne igjen grunnoppsettet. Dette er en løsning vi kjenner til fra Raymarine.

Men det er i tillegg et numeriske taster og et dobbelt sett med knapper som styrer maskinen. Det ene sette kan du bruke om det er mye bevegelse i båten, siden en den typiske vanlige «volumknappen» kan være vanskelige å betjene under fart.

HOLDER EN KNAPP: Alle basisfunksjonene har fått praktiske og dedikerte knapper nederst under skjermen.
HOLDER EN KNAPP: Alle basisfunksjonene har fått praktiske og dedikerte knapper nederst under skjermen. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 21/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også