Prøvekjørt: Askeladden C62

Rimelig og allsidig daycruiser

Askeladden har hentet de beste fra sine tidligere daycruisere og setter det sammen til nye C62.

Pluss ikon
NYHET: Askeladdens nyeste båt heter C62.
NYHET: Askeladdens nyeste båt heter C62. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Den norske daycruisersjangeren utvikles stadig med etterspurte finesser, mens de velprøvde løsningen beholdes. Båtbyggeren har lyttet til brukerne.

Nå ser det ut til at disse påstandene også passer til Askeladdens nyeste kreasjon Cruiser 62, eller C62 om du vil. I tråd med gjeldene trender for å holde utviklingskostnadene nede er skroget hentet fra utenbordsvarianten Askeladden 605, mens vi finner komponenter til innerlineren fra deres drevbåt C6 som kom på vannet i 2007.

Gevinsten er at hele ekvipasjen nå plassere seg på 389 200 kroner for en standardløsning med grei nok motorisering. Toplinepakka som de fleste velger lander på rundt 429 000 kroner.

SOLSENG: Her lages det lett en solseng.
SOLSENG: Her lages det lett en solseng. Foto: Terje Haugen

Ny miks

Tekniske data Askeladden C62

  • Lengde: 6,10 m
  • Bredde: 2,33 m
  • Vekt u/motor, ca: 1 000 kg
  • Personer: Max 6
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Drivstofftank: 140 liter
  • Vanntank: 40 liter (Ekstra - TopLine)
  • Septiktank: 40 liter (Ekstra - TopLine)
  • Pris, testbåt: 429 100 kr (DF115 og Topline)
  • www.askeladden.no

Dette kommer frem etter en liten bryggeprat med markedssjef i Askeladden, Leif Bergaas, der han forklarer hvorfor 20-foteren C62 er en viktig satsing for landets største båtbygger.

- For oss har daycruisermarkedet vist seg stabilt økende her i Norden. Samtidig ser vi at folk vil ha utenbordsmotor i denne klassen. Derfor har vi brukt komponenter fra vår eksisterende flåte, som vår 605 og C6, forteller Bergaas.

Han legger vider til at båten retter seg spesielt mot det sporty familiesegmentet, for opp til fire personer.

- Her kan vi trekke frem den sosiale sittegruppen, solsengen og overnattingsmulighetene for fire som typisk etterspurte egenskaper. Og skal du først overnatte i båten vil folk gjerne ha et spyletoalett også. Dette har vi hatt i våre båter før, men ikke samlet i så stor grad som i C62, avslutter Bergaas.

Det du vil ha

Da lar vi markedspraten ligge og vi tar turen om bord for å se hva folket ikke viste at de ville ha. Vi kaster loss under heller høstlige forhold på Drammenselven, men ett og annet solgløtt dukker i det minste opp ut Drammensfjorden.

Fin marsj

KOMFORT: Komfortabel føreplass hører med.
KOMFORT: Komfortabel føreplass hører med. Foto: Terje Haugen

Vår båt har en 115 hester Suzuki på akterspeilet. Dette synes vi umiddelbart kler båten godt fartsmessig, med en toppfart godt over30-tallet. Den virker tilstrekkelig kvikk og lett med en høyst beskjeden planingsterskel. Søker du kraftigere kost vil trolig 150-hesteren være mer riktig. Men det viktigste slik vi ser det er at du kan marsje effektivt i området rundt 25 til 27 knop med en typiske cruiser. I så måte passer C62 fint inn.

Gjennomtenkt

Ren praktisk noterer vi oss at førerplassen byr på oversiktlig instrumentering og fin plass til plotteren. Vindskjermen virkergodt tilpasset uten skjemmende lister i siktlinjen og med lite reflekser. Detter inngir tillit videre, og vi kan lett notere med at førermiljøet er hel ved.

PROTOTYPE: Vi har prøvekjørt prototypen.
PROTOTYPE: Vi har prøvekjørt prototypen. Foto: Terje Haugen

Overnatting

Den største endringen finner vi egentlig i baugen, hvor taket eller dekket er hevet noe for å få overnattingsplass ti to forut. Her ser vi samtidig at det er prioritert plass til et toalett. Dette kombinert med et lite minipantry gjør at det blir fult mulig med anstendig overnatting i skjærgården.

Fleksibel

Hele cockpiten fleksibel nok til å kunne fungere både som solseng, sosial sittegruppe og vanlig kjøring, og dørkplassen er dermed utnyttet maksimalt. Av praktiske småfinesser er kalsejegarasjen kjekk å ha.

Les også:

Vi har prøvekjørt nye Yamarin 65 DC

Så god er nye Yamarin Cross

Testsamling: 7 eksklusive daycruisere

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2010, og sist oppdatert 26/06 2017.

Les også