Predator 447:
Helnorsk luksus med 2700 hk
Arendalsbaserte Predator Boats har laget en 46-fots fartsmaskin med 2700 hk.
Den har kabin av Windy-klasse, et J&L Marine-lydanlegg på 5000 watt med syv forsterkere og 22 høyttalere som pumper ut massiv lyd og setetrekk i Silvetex med broderier inspirert av Bentley. Men 46 fot lange Predator 447 handler selvsagt først og fremst om skrog og motor.
Byggematerialene som er benyttet er vinylester - en form for hard plast som skal ha bedre holdbarhet og tåle vann bedre enn polyester - hybrid kevlar, karbonfiber og divinycell – et PVC-basert materiale.
Skroget er konstruert av Andree Bakkegaard. Han har gått i lære hos Nor-Tech, den norske båtbyggeren som ble etablert på 80-tallet av kameratene Trond Schou og Nils Johnsen. Tidlig på 90-tallet flyttet powerboat-produsenten til North Fort Myers i Florida. Der jobbet Bakkegaard i flere år med motorbygging, rigging, båtmesser og testkjøringer mens drømmen om å starte selv ble foredlet.
Han dro hjem til Arendal, og på ren hobbybasis ble en Predator 1.0 realisert. Men noen ville kjøpe båten, og plutselig var det som startet med GH 10 med 9,9-hester og drømmer om high performance-båter blitt en forretning med kompisen Preben Sørensen med på laget.
(Artikkelen forsetter under bildet)
Finslipte detaljer
Etter å ha bygget 10,36 meter lange Predator 337 og 337 Supersport, var tiden inne for å lage en over 14 meter lang fartsmaskin med v-bunn. Men der 337 enten har to trimmede V10-motorer på til sammen 1250 hk eller to 370-hesters TDI-motorer, har 447 to diagonalt stilte 9.0-liters Mercury Racing-motorer som hver produserer 1350 hk. Nylig ble båten testet av Bakkegaard som nådde 218 km/t.
Da Predator Boats startet arbeidet med 447 i 2014 var planen å sjøsette båten i 2015.
Men etter hvert som arbeidet skred frem, kom stadig nye ideer på bordet, ideer som i bunn handlet om å finslipe detaljnivået. Derfor har 447 lyssatt champagnekjøler slik at man skal kunne se boblene i flasken.
(Artikkelen forsetter under bildet)
3300 hk
Etter over 6000 arbeidstimer ble båten sjøsatt i slutten av juli. Bakkegaard var spent på sjøegenskapene, men er svært fornøyd med resultatet.
– Båten er en kjøremaskin, den er superstabil helt opp til toppfart, og skroget tåler enda mer fart. Skroget henger godt med i harde svinger og tåler grov sjø selv i høye hastigheter, hevder Bakkegaard.
– Vi mener dette er den råeste båten som noensinne er bygget i Norge, sier Preben Sørensen, daglig leder i Predator Boats. Sørensen har kjørt båtrace i mange år, og har blant annet kjørt Skagerak Across på to timer med en Predator 337.
447-båten har 2700 hk og skal være god for hastigheter over 118 knop, altså over 218 km/t. Men det stopper ikke der. Båten kan utstyres med vanvittige 3300 hk (2 x 1650 Mercury Racing) – eller 2 x 370 TDI-dieselhester for de mer nøysomme.
(Artikkelen forsetter under bildet)
Neppe lenge i Norge
De voldsomme ytelsene til tross, 447 beskrives av Arendals-bedriften som en raceinspirert hyggebåt bygget for den ultimate kjøreopplevelse. Komfortelementet er ivaretatt med blant annet fullt utrustet kabin, soveplasser, toalett/bad og pantry.
Sjansene for å se Predator 447 i norske farvann er dessverre ikke spesielt gode. Båten deltok i Smögen Poker Run i begynnelsen av august, men skal etter planen fraktes til Miami der markedet for slike båter er stort. Der skal den også være med på poker run og vises frem på Miami Boat Show. Ifølge Preben Sørensen har de fått et titall henvendelser fra personer som er interessert i å kjøpe båten.
(Artikkelen forsetter under bildet)
Tekniske data
Lengde: 46 fot (14 meter)
Bredde: 2,78 meter
Vekt: 6950 kg
Motor: 2 x Mercury Racing QC4v-1350
Hk: 2 x 1350 hk
Drev: Mercury racing M8
Propeller: Hering 5-blader
Drivstofftanker: 4 stk., total 1450 liter
Forbruk: Ca 930 liter i timen ved 100 % throttle
Toppfart: 118+ knop/
218+ km/t
Marsjfart: 90+ knop
Trimtank: 350 liter
Ferskvannstank: 50 liter
Septiktank: 50 liter
Pris: Én million dollar (+ moms i Norge)
Denne saken ble første gang publisert 02/09 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.