Gode bruktbåter under 100.000 kroner
Flott båt til sommerferien
Har du opp til 100.000 kroner å bruke på båt? Våre båteksperter har trålet bruktmarkedet og funnet noen godbiter til deg.
Vi Menn Båtsjournalister har gått gjennom markedet for bruktbåter inntil 100.000 kroner. Her er det ganske godt utvalg av eldre turbåter og nyere skjærgårdsjeeper, RIB'er og daycruisere.
Frederik Finnes, båtjournalist
Hydrolift X-17 Sportjet med 120 hk Mercruiser er Hydrolift-gründer Egil Ranvigs gamle 17-foter. En morsom og sprek småbåt, et riktig leketøy. Er denne båten i god stand, vil du få mye kjøreglede for pengene. Med vannjet-fremdrift blir dette som en stor vannskuter, og båten passer utmerket for skjærgårds- og landstedbruk, vannsport eller bare hopping i bølgene. Fordelen er lett tilgang til grunne farvann, strender etc. Ulempen er litt kostbar service på fremdriftsystemet.
Les alle våre Hydrolift-tester
Terje Haugen, båtjournalist
Ingen racer dette, men jeg tror denne Sollux 24 AC gir mye båtlykke for en billig penge. AC (akterkabin) er jo dessuten på moten igjen. Denne båten kommer høyst trolig fra et godt hjem med mye omsorg og pleie. Perfekt valg for de som er nye i turbåtlivet og trenger en komplett startpakke.
Snekke for fremtiden
Terje Bjørnsen, fagredaktør
Etter å ha trålet bruktbåttilbudet opp mot 100 000 kroner, ser jeg at man faktisk kan finne en brukbar turbåt. Som denne Scand 26. En Nidelv 18 daycruiser er også en flott norsk klassiker som mange har tatt godt vare på, slik denne båten tilsynelatende er et eksempel på. Men akkurat nå er jeg i hyttebåt-hjørnet, og finner ut at jeg kan bli eier av en sportslig Ibiza 17 eller 19 skjærgårdsjeep. En flott båt for de fine soldagene, med bading, vannsport eller en hyggetur i skjærgården. Båten har et skarpt skrog som både går mykt i sjøen og er trimmevillig opp mot toppfart. Favoritten blant båtene med priser mellom ca. 80-100 000 kroner er denne Ibiza 17 - en relativt fersk 17-foter med firetakts 60 hk med innsprøytning og tilsynelatende i bra stand.
Les våre Ibiza-tester
Geir Svardal, båtjournalist
Skibsplast er et velkjent kvalitetsmerke, og denne Skibsplast 550 virker å være godt vedlikeholdt. Her får jeg en daycruiser med et koselig design, bra med plass, kokemuligheter og toalett. Det siste er viktig når en skal dra på tur med fruentimmers, som jo gjerne "må" når du minst venter det, og nærmeste gjestebrygge med damelogo på en dør ligger en haug nautiske mil avgårde. 30 knop holder i massevis så lenge poenget med båten er bedagelige piknik-utfarter i Indre Oslofjord.
Tester av Skibsplast
Petter Handeland, båtjournalist
Denne RIB'en fra Bombard er relativt ny og har ganske fine sitteplasser for å være en liten RIB.Jeg er jo glad i å ha det gøy på vannet, og sjøegenskapene burde være fine og 50 hk Evinrude E-tec gir bra fart. Det ser ut som denne er i god stand og godt tatt vare på, dessuten er den akkurat passe stor nok til å ha med to-tre venner ut på tur.
Test av nye Bombard 500 Ribster
Vi har ikke sett båtene som nevnes i artikkelen annet enn i nettannonsene, og kan ikke garantere tilstanden på båtene vi har valgt som eksempler. Sørg alltid for å besiktige og prøvekjøre båten selv før et eventuelt kjøp.
Sjekkliste ved bruktbåtkjøp
1. Utvendig
Beslag, fenderlist, finish, offeranoder (tilstand), rekker, manntau (fester), skader og sprekker.
2. Dekk
Fortøyningsbeslag, luker, hengsler, lekkasjer, låsemekanismer, vindskjerm (lekkasjer) og ramme.
3. Innvendig
Fuktighet, gjennomføringer, lekkasjer, stoppkraner, kjølsvin (vann), krakelering (skade), lekkasjer, lensepumpe (automatisk el. manuell?), dørlåser, madrasser, mugg og jordslag, treverk (overflater), pantry, puter, skruer og bolter (rust), slangeklemmer, slanger, tepper, toalett (prøves), topcoat (tilstand) og ventilasjon.
4. Elektrisitet
Batterilader, belysning, forbruksbatteriets ladespenning (14,0-14,6 volt), hovedbrytere, instrumenter, kabler (tverrsnitt og sko), ledningsnettet, nødstartbryter/relé, sikringstavle, startbatteri (kapasitet) og startbatteriets ladespenning (14,4 volt).
5. Kalesjen
Bøylebeslag, bøyler, duk, festeknapper, glidelåser, impregnering, passform, strikker, søm og vinduer.
6. Motorrommet
Drivstoff (lekkasjer), fester og bevegelser, girfunksjon, gummioppheng, kjølevæske, lading, motorfabrikat (identifiser), motortemperatur, motortype (totakt el. firetakt, diesel el. bensin?), olje (drev, gir, nivå, lekkasje, trykk og tilstand), propellakser (lekkasje), rustdannelser, røykdannelser, serienummer (identifiser), slanger og klemmer, startmotor (funksjon), ulyder, vannlekkasjer, vannutskiller, ventilasjon, motor og vibrasjon.
7. Styreopplegg
Rattfeste, plassering fjernkontroll, generell funksjon, presisjonstyring, trimplan og motortilt.
8. Seil
Bom, dekkutstyr, løpende rigg, mast, seil, skjøter, stag og vant, strekkfisker og vinsjer.
9. Diverse
Båtshaker, dregger, drivstoff, fendere, inspeksjonsluker, nipler og stoppekraner, septiktank (lukter det?), slanger og klemmer, tanker, tauverk, tømmepumpe, utlufting utenbords og vanntank
Denne saken ble første gang publisert 28/06 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.