Prøvekjørt: Husky R6, Husky R7 og Husky R8
Nytt viktig båtmerke
Husky satser stort med tre nye aluminiumsbåter.
Finnmaster lanserer det nye aluminiumsmerket Husky. Fra start kommer tre modeller: R6, R7 og R8 med lengde fra 5,9 til 7,6 meter. Alle har skrog i aluminium og innredning i glassfiber. Prisen for den rimeligste R6-modellen starter på snaut 350 000 kroner.
Det finnes allerede et godt utvalg båter av denne typen å velge mellom, for eksempel Yamarin Cross og Buster E. Derfor forsøker Husky å skille seg ut fra etablerte konkurrenter. Blant annet med stor innvendig bredde, god plassutnyttelse og et fordekk som på de to minste modellene er uten innredning. Skrogene er nyutviklede og av egen design.
Husky R6 er en enkel båt og byr på en ryddig cockpitløsning med to konsoller. Den todelte døren mellom konsollene er i prinsippet lik mellom de tre båtene. I cockpit finner du to pilotstoler og en aktersofa. Romfølelsen er god i R6, noe de kompakte konsollene bidrar til. Siden fordekket ikke har sittebenker, blir også det stort. Ulempen med er at det blir færre stuverom. Anbefalt motorstørrelse på Husky R6 er 100–130 hk.
Husky R7 er anbefalt med motorer fra 130 til 200 hk, og på vår testbåt sitter den største; en Yamaha F200. Da går den snaut 6,45 meter lange Husky R7 som en kule og topper 45 knop. Men R7 kan mer enn å koste avgårde, den er også lettkjørt og går fint i hele fartsregisteret fra 5-45 knop.
Innredningen ligner på R6, med unntak av at aktersofaen er utvidet til en U-løsning. Førerplassen er nesten identisk utformet på de forskjellige Husky-modellene; her er det enkelt, men oversiktlig. Setene er også gode, men vi kunne ønsket oss bedre polstring på vippeputen du feller opp for å sitte med bedre oversikt.
Enorm plass i toppmodellen
Med nesten 2,5 meters bredde virker plassen om bord i den største R8-modellen enorm. Her er det også en L-sofa forut. Bak vindskjermene finner du to pilotstoler og en stor U-sofa, sannsynligvis med nok plass til å huse syv av de ni personene du kan ta med på tur.
Anbefalt motorstørrelse ligger fra 225 til 300 hk. Vår testbåt har Yamaha F300 og motoren passer utmerket i den store, stabile Husky R8. I 30 knop går det stille og komfortabelt, toppfarten ligger på rundt 47 knop.
Førsteinntrykket av Husky-modellene er godt, og vi tror de skiller seg tilstrekkelig fra andre båter av samme type til å finne sin nisje. Merket skal selges gjennom Yamahas forhandlernett, og det gjenstår litt finpuss på blant annet norske utstyrspakker før vi virkelig ser hvor Husky havner i landskapet.
Tekniske data:
Husky R6 |
Husky R7 |
Husky R8 |
|
Lengde, m | 5,86 |
6,45 |
7,55 |
Bredde, m | 2,29 |
2,33 |
2,46 |
Vekt, kg | 890 |
1055 |
1365 |
Personer | 7 |
8 |
9 |
Motor, hk | 100-130 |
130-200 |
225-300 |
Kategori | C |
C |
C |
Priseksempler:
- Husky R6 med 115 hk: 348 000 kroner
- Husky R6 med 130 hk: 359 000 kroner
- Husky R7 med 150 hk: 425 000 kroner
- Husky R7 med 200 hk: 463 000 kroner
- Husky R8 med 300 hk: 661 000 kroner