Saga 365 med Volvo Penta D6-435
Her er Sagas beste så langt
365-modellen er det nyeste medlemmet i Saga-flåten. Den byr på gjennomførte løsninger og er en herlig familiecruiser.
Saga 365 har hentet mye fra storesøsteren 415. Det betyr at springlinjen ved fenderlista skiller seg klart fra de mer klassiske Saga-modellene. Overbygget har passe avrundede former og er moderne i formspråket. Forskipet er høyt, kraftfullt og gir klart signal om at denne båten takler røffe forhold.
Rent teknisk har man satset på nye løsninger og dette gir seg en rekke positive utslag. Midt oppe i det hele har man klart å beholde Saga-stilen og man ser fort at dette er en ekte Saga med en småtøff design.
Med 435 hk i motorrommet måler vi en toppfart på hele 25,6 knop med lett lastet båt. D6-eren fra Volvo Penta er plassert under akterdekket og koblet via V-drev til aksel. En langsgående kjøl beskytter propell og ror.
I forhold til midtplassert motor og strak aksel, har man valgt en mer moderne motorinstallasjon som gir flere fordeler.
Støynivået i dekksalongen blir behagelig lavt og man får plass til en ekstra stor midtkabin. I tillegg oppleves båten som fin i trimmen i lengderetningen.
Volvo Pentas D6-motor har et ganske jevnt forbruk i et bredt turtallsområde. På topp ved 3500 o/min ligger forbruket på 3,15 liter per nautisk mil. Ved å trekke ned til 3000 o/min (20,7 knop) havner forbruket på 2,85 per nautisk mil og ved 2500 o/min (15 knop) går det ned til 2,73.
Den råsterke D6-motoren holder forbruket på et forholdsvis jevnt forbruk pr. nautisk mil og man cruiser med akseptabel økonomi mellom 22 og 15 knop. Når alt kommer til alt, er Saga 365 en stor båt med en kraftplugg av en motor.
God utsikt
Tekniske data Saga 365
- Lengde: 11,30 m
- Bredde: 3,50 m
- Dyptgående: ca. 1,2 m
- Vekt: ca. 7.000kg (tørr båt)
- Ant. Faste køyer: 5-6
- Standard motor: VP D6-330
- Motor testbåt: Volvo Penta D6-435 hk med V-drev og aksling
- Drivstofftank: 600 liter
- Vanntank: 300 l (+60l varmtvann)
- CE-kategori B
- Pris fra: 2.798.000,-
- Pris testbåt: 2.995.000,-
- Produsent: Saga Boats
- www.sagaboats.no
På nyskapningen er dekksalongen voksen og har en stor sittegruppe over mot babord side. Her er fin spise- og oppholdsplass for hele familien. Den forreste ryggputa kan vippes helt ut og med et enkelt håndgrep får man et passasjersete i fartsretningen. En fiks løsning og med grei bredde for en voksen og et barn. Foran passasjersetet er det plass til papirkart og kartlampe med rødt nattlys er standard.
På 365 er førerplassen plassert ut mot styrbord side. Instrumentbordet er oversiktlig med motorinstrumenter og innfelt skjerm rett i siktlinjen. Alt er støpt i en grå farge som hindrer reflekser. Kraftige defrosterdyser og vinduspussere er på plass.
I begge sidene av dekksalongen er det åpningsbare skyvevinduer.
Alt er praktisk og vitner om at funksjon er satt i høysetet. Frontvinduene er blitt litt høyere enn på 415-modellen og totalt har man flott sikt fra førerplassen og dekksalongen.
Bare en liten detalj savnes: Det hadde vært praktisk med ekstra vinduspusserbrytere ved passasjerplassen. Da hadde man sluppet å bry skipperen hver gang pusserne skal på eller av.
Utvendig styreposisjon
Bak skipperstolen er et langsgående, velutstyrt pantry. Her har man alt man kan forlange i en moderne turbåt. Stekeovn, tre kokeplater, dobbel stålvask og bra med skuffer og skap. Rikelig med arbeidslys over arbeidsbenken er på plass. Kjøleskapet er plassert under skipperstolen.
Testdata Saga 365
Turtall, o/m |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/Nm |
For-bruk l/time |
1000 |
5,4 |
61 |
0,74 |
4,0 |
1500 |
7,6 |
64 |
1,45 |
11,0 |
2000 |
9,8 |
69 |
2,55 |
25,0 |
2500 |
15 |
72 |
2,73 |
41,0 |
3000 |
20,7 |
75 |
2,85 |
59,0 |
3500 |
25,6 |
78 |
3,16 |
80,9 |
Akselerasjon (Sekunder)
0-15 knop: 7,1
0-20 knop: 11,8
15-20 knop: 4,7
I taket er to ekstra store takluker i aluminiumprofil og sotet glass. De betjenes manuelt og har solgardiner. På testbåten var kalesje over akterdekket på plass. Her finner vi Sagas smarte løsning med en solid bøyle som holder hele kalesjen oppe og som kan skyves inn i taket.
Det er fin plass på akterdekket. Den L-formede sittebenken har fast akterbenk mens den som går forover er hengslet og kan felles ned. Ellers er det bra plass til bord og stoler. Den brede badeplattformen entres via dør og i plattformen er et ganske stort stuverom for fortøyninger og fendere.
Trinn ute i sidene gjør det lettere å entre sidedekkene med kalesjen oppe. Anker er plassert i babord side og redningsleder er korrekt plassert og kan nås fra vannet.
Utvendig manøvreringsplass kan leveres og kabintaket er trukket såpass langt akter at man har god beskyttelse. Solide håndrekker er på plass rundt akterdekket og her er også innvendige trinn for enkel atkomst til sidedekkene. I dørken er en stor luke ned til det velorganiserte motorrommet.
Stor midtkabin
Det er dermed mye oppholdsareal når man tar både dekksalongen og akterdekket i bruk. I innredningen er det pent treverk med høy detaljfinish, moderne farger i slitesterkt kvalitetsstoff og mange belysningspunkter hvor man blant annet benytter strømsparende LED-lamper.
Dekksalongen er innbydende, lys og luftig. Håndverkstandarden er høy og mest av alt er dette en innredning som opplagt vil fungere både underveis og i havn. Alt virker så solid i detaljene.
Fra gangen nede under dekk åpner døren forut inn til en rommelig eierlugar med en midtplassert dobbeltseng, mange skap og stuverom for langturgarderoben.
Ventilasjon sikres gjennom dekksluke og åpningsbare lysventiler i skutesiden. Døren i babord side fører inn til midtkabinen og den er overraskende rommelig med en lengde på over tre meter.
På tvers ligger en bred dobbeltkøye med gode madrasser lengst akter. Litt lenger fram en bred enkeltseng som har bredde nok til at to barn kan sove godt. Køyene er atskilt med et lite skott og det er overraskende stort volum i midtkabinen.
Innenfor døra er det full ståhøyde og i forkant er et stort garderobeskap. I hele midtkabinen er det bra nok høyde med ekstra stuverom og sittebenk langs babord side. Den gode plassen man får er det konkrete resultatet av å plassere motoren under akterdekket og benytte V-gir. Ventilasjon sikres med åpningsbare lysventiler og en liten dekksluke forrest i kabinen.
Over gangen ligger baderommet. En nyutviklet foldeglassvegg forhindrer vannsøl i resten av rommet ved dusjing og gir en separat dusjnisje. Toalettrommet har flott høyde, er velutstyrt med blant annet vifte og en liten takluke for optimal ventilasjon.
Støpte, hvite flater kombinert med et stort speil, stålvask, skap og god belysning bidrar til flott romfølelse. Saga 365 tar poeng med gjennomtenkte detaljer som igjen øker trivselsfaktoren i daglig bruk.
Glir lett i vannet
De gode detaljene går igjen med brede sidedekk, høy rekke, håndrekker langs hyttetaket og på kabintaket forut. På hver side har båten to springpullere og under det lille baugnebbet sitter ankeret.
Fortøyningsbeslagene er veldimensjonerte og fint plassert. Selve lanternemasta på hyttetaket virker litt puslete og kunne med hell vært kraftigere, men er enkel å legge ned.
Med råsterk motor og truster for og akter, er det enkelt å manøvrere båten i havn. Selv om dette er en velvoksen båt, har den en bredde på 3,5 meter. I praksis betyr det at den kommer inn i normale båser på flytebrygger med fire meters bredde.
I skipperstolen sitter man utmerket med fin oversikt over instrumenter/kartskjerm og god sikt ut. Med skyvedøren lukket, blir støynivået behagelig og båten glir raskt opp i fart. GPS-en stopper først på 25,6 knop. Det er et høyere fartsområde enn det som er vanlig på Saga-modeller.
Skroget betegnes som semi-planende og det definerer vi som et halvplanende skrog med toppfart som hører hjemme på helplanende skrog. Problemet med så høy toppfart for halvplanende skrog, er at man ofte mister en del av stabiliteten.
Det er ikke noe problem på Saga 365. Båten ligger rolig og stabilt helt opp til toppfart. Førsteinntrykket er at skroget virker lettdrevet, noe akselerasjonstallene også viser. Med en såpass høy toppfart, betyr det at man legger båten i en rask cruisingfart på 22-23 knop.
D6-motorene tåler kontinuerlig høyt turtall og det holder å trekke ned med 2-300 omdreininger. Da tilbakelegges lange etapper kjapt. Enda mer komfortabelt cruiser båten i rundt 20 knop og det blir nok den mest naturlige marsjfarten.
Takler sommersjøen
Under testen var det hissige bølger på 1,5-2 meter med noen større. Rett mot bølgene tar båten fint imot rundt 17- 18 knop. I de største bølgene reduserte vi ned mot 15 knop og det ble en positiv opplevelse å kjenne hvor fint forskipet taklet de krappe bølgene.
I medsjø kunne vi bare gi gass og cruise fra 20 knop og opp til toppfart. Hele båten oppleves som velbalansert uansett hvordan vi tok bølgene og det viktigste vi kan sette fingeren på er en litt for stor svingradius.
Akkurat det har nær sammenheng med størrelsen på roret og Saga Boats er allerede i gang med å justere dette. Det samme gjelder båtens vekt og Saga-teamet er sikre på at kommende produksjonsmodeller kan slankes en god del kilo. Det igjen kan bety at man med 435-hesteren kan forvente litt høyere toppfart og enda bedre drivstofføkonomi i marsjfartsområdet.
Denne saken ble første gang publisert 12/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.