Test: OceanMaster 570 BR m/Evinrude E-Tec 115
Baug-frieri
På jakt etter en rimelig bowrider med god plass og trygge sjøegenskaper? Da er nye OceanMaster 570 BR verdt å vurdere.
Tekniske data: OceanMaster 570 BR m/Evinrude E-tec 115
- Lengde: 5,70 m
- Bredde: 2,50 m
- Vekt u/motor: 900
- Motorstørrelse: 115 hk
- Drivstofftank: 120 l
- Maks antall personer: 6
- CE-godkjenning: C
- Pris u/motor: 194.000 kr
- Pris testbåt: 299.900 kr
- Mer info: www.fritidsenteret.no
Norske OceanMaster utvider stadig modellrekken. I fjor kom de med nyheten 570 DC og i disse dager kommer de med en bowrider bygget på samme skrog. Den ble klar akkurat tidsnok til at vi fikk testet produksjonsnummer én under Nordisk Båttest.
Da vi kjørte 570 DC i fjor konkluderte vi med at det var en bred og trygg daycruiser som ga masse plass for pengene. BR-modellen følger i samme spor. Det brede skroget gir god stabilitet i sjøen både i fart og når man ligger stille. Skroget byr ikke på høy morofaktor, men det er det heller ikke konstruert for å være. 570 BR kjører helt greit, men 115-hesteren på akterspeilet må jobbe litt for å få båten opp i plan, så vi vil ikke anbefale mindre motor.
Masse plass
Akkurat som i daycruiseren i samme størrelse baner det brede skroget vei for mye plass om bord. Helt akter sitter fire personer fint i sofaen og det er plass til to om ryggputen på passasjerplassen flyttes fram. I dørken er det feste til bord og under passasjerplassen er det kjøleboks. Dermed burde det meste ligge til rette for å trives på dagstur.
Ved hjelp av en plate med tilhørende pute gjøres akterbenken enkelt om til en L-formet sittegruppe, som igjen kan utvides til en stor solseng langs babord side.
Men akterenden er ikke eneste sted folk kan kose seg. Ungene vil elske sittegruppen framme i baugen. Her framme er det også høye solide rekker som gjør det tryggere å bevege seg rundt, og med en plate kan sittegruppen fort bli til en solseng.
Baugen er også et godt egnet sted for bagasje, og med solsengplaten på plass får man faktisk et lite stuverom " under tak". Og når vi er inne på stuverom - 570 BR har store fine stuverom både i dekket og under akterbenken, noe vi vet spesielt familier setter vi pris på.
Her finner du 10 gode bowridere.
Hemmelig rom
Testdata:
Turtall, o/min |
Fart i knop |
Støy, dBA |
Forbruk, l/nm |
Forbruk, l/time |
2000 |
6,1 |
71 |
1,18 |
7,19 |
2500 |
9,5 |
74 |
1,56 |
14,82 |
3000 |
14,2 |
75 |
1,08 |
15,33 |
3500 |
19,5 |
77 |
0,92 |
17,94 |
4000 |
24,1 |
78 |
0,94 |
22,65 |
4500 |
29,5 |
79 |
1,02 |
30,09 |
5000 |
31,2 |
82 |
1,12 |
35,28 |
5300 |
33,3 |
85 |
1,27 |
42,29 |
Bak vindskjermen sitter man godt med god støtte i førerstolen. Førerplassen er enkel og funksjonell, og skal ifølge importør krydres med en mørkere farge ved kontrollpanelet. Motorinstrumenter og kartplotter fra Seiwa (ekstrautstyr) sitter riktig vinklet mot føreren.
Følger man vindskjermen, som fremstår solid, over til babord side, har OceanMaster tryllet fram noe man nesten kan kalle en liten lugar. En skyvedør i frostet glass skyves til side og langs skroget under vindskjermen og sittegruppen i baugen er et rom med madrass på dørken. Å sove her inne er forbeholdt de minste, men hvor mange bowridere kan egentlig vise til noe tilsvarende? Ikke mange.
Denne saken ble første gang publisert 01/06 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.