Test: Yamarin Cross 63 BR med Yamaha F150
Helt rå familiebåt
På jakt etter en familiebåt som får adrenalinet til å pumpe? Da burde du lese denne testen. Yamarin Cross 63 BR leverer i pose og sekk.
Testdata:
Turtall |
Fart i knop |
Støy dBA |
Forbruk l/nm |
2000 |
7,8 |
72 |
1,22 |
2500 |
13,4 |
73 |
1,01 |
3000 |
21,5 |
79 |
0,77 |
3500 |
25,8 |
80 |
0,8 |
4000 |
31,0 |
82 |
0,88 |
4500 |
35,9 |
84 |
0,99 |
5000 |
40,1 |
85 |
1,10 |
5700 |
45,0 |
90 |
1,32 |
Det var mange som skvatt da Yamarin kunngjorde sin nye Cross-serie av båter høsten 2010. Etter mange år som suksessrik produsent av glassfiberbåter for folk flest, kom de første eksemplarene av Yamarins nye serie av aluminiumsbåter på vannet.
Men Yamarin Cross er ikke noen helt vanlig aluminiumsbåt. For det første følger den trenden med glassfiberkledning innvending, slik at den tilsynelatende er som en tradisjonell fritidsbåt fra innsiden. Og Cross-serien er ikke en frittstående båtserie, men ser nærmest identisk ut i forhold til tilsvarende modeller i Yamarins standardserie. Altså er en Cross 63 BR til forveksling lik en vanlig Yamarin 63 BR.
Store endringer
Yamarin har gjort betydelige endringer i aluminiumsskroget for at Yamarin Cross 63 BR skal oppføre seg annerledes enn sin tvilling i glassfiber. Det viktigste er andre steglister og at den skarpe V-bunnen er trukket lenger frem.
Og gjett om det funker. Som bildet av en flygende Yamarin Cross 63 BR viser, kommer både du og båten helskinnet fra luftige svev siden den både går kontrollert ut av vannet og lander forbløffende mykt.
Vår testbåt kjennes ut som om den er støpt i ett stykke og har sjøegenskaper du normalt sett bare finner i eksotiske sportsbåter, som oftest både større og dyrere enn dette.
Behagelig sportsbåt
Trimviljen er ekstrem, og du kan få båten til å gå som alt fra en halvplaner med hele skroget nedi vannet til en ekstrem sportsbåt der bare propellen er i kontakt med det våtelement. Det betyr ikke bare en fenomenal fartsfølelse der du suser av gårde bokstavelig talt på en knivsegg i toppfarten på 45 knop, men også et bredt register av egenskaper som øker kjørbarheten med ulike vind- og bølgeforhold.
Det viktigste er likevel at du ved siden av morsom bølgehopping alltid finner et behagelig marsjfartområde nesten uansett bølgeforhold. Trimflaps hjelper også på for å kompensere for sidevind eller skjev vektfordeling. Det skarpe skroget gjør at båten trenger disse.
Også behagelig
Tekniske data: Yamarin Cross 63 BR m/Yamaha F150
- Lengde: 6,25 m
- Bredde: 2,3 m
- Vekt: 880 kg
- Personer: 8
- Motor: 115-150 hk
- Pris fra: kr 365 000 med Yamaha F115
- Pris testbåt: kr 403 000 med Yamaha F150
Etter hvert som den verste lekenheten blåser av testteamet, konstaterer vi også at Yamarin Cross 63 BR kan være et bedagelig vesen. Den har ikke noe i mot å skli rolig av gårde uten planingsterskel overhodet. Da merker du også at det er forbløffende lite skroglyd, og ikke et eneste aluminiumsklunk å spore.
Interiørmessig er ikke Cross-modellen noen overraskelse i forhold til glassfibermodellen. Det betyr tradisjonell aktersofa, gode sitteplasser bak en relativt lun vindskjerm og et ergonomisk vellykket dashbord. Forut er det mindre sitteplasser enn i en vanlig bowrider, men det er fornuftig gitt det slanke forskipet i Yamarin Cross 63 BR.
I en kjørebåt som dette er du avhengig av en god kjøreposisjon og behagelige seter. Til all vanlig bruk holder båten mål her, men med den ekstra kjørestyrken Cross-modellen kan oppvise, kommer ønsket om enda litt bedre polstring og demping som en mulig detaljforbedring.
Så gjenstår spørsmålet om hvorfor du skal betale ekstra for Cross-versjonen av Yamarin 63 BR? Det er enkelt å besvare: Den er for deg som er ekstra glad i å kjøre båt - gjerne mye og fort.
Denne saken ble første gang publisert 30/05 2011, og sist oppdatert 06/04 2024.