Prøvekjørt: Windy 31 Zonda
Windy imponerer
Vi har testet Windy 31 Zonda under knalltøffe forhold.
Første prøvekjøring av den splitter nye Windy 31 Zonda ble langt mer enn en kosetur i skjærgården. Kraftig vind feide inn over kysten og resulterte i utfordrende testforhold.
Med sin nyeste kreasjon har Windy satt seg som mål å skape noe helt nytt i design og formspråk. Man har ønsket å ta steget tilbake til det Windy-modellene opprinnelig ble så berømt for. Nemlig sikre og supre kjøregenskaper selv under krevende forhold.
Nettopp derfor ble konstruktør Hans Jørgen Johnsen satt til oppgaven med krevende mål. Hvassere kjøregenskaper kombinert med lett planing og motorisering med en eller to motorer er ingen enkel kombinasjon selv for en dreven konstruktør.
At man i tillegg skulle ha frem noe designmessig helt nytt, gjorde utfordringen enda større. Og når det er sagt, er det viktig å ha i mente at Windy-modellene generelt har bedre kjøregenskaper enn de fleste. Men nå ville man altså et hakk videre.
Les mer
Klarer det meste
Idet vi kaster loss fra Windy-brygga oppe i Nidelva, er det ingen som har kjørt båten i skikkelig ruskevær. Allerede i 8 knop ut elva, legger vi merke til at båten setter moderat hekksjø.
Volvo Pentas D6 turbodiesel på 370 hk summer beskjedent under den store solsenga og bekrefter at lydisoleringen er effektiv. Her er krefter nok for rask planing og på vei utover er førsteinntrykket at dette går overraskende fort selv med en motor. Vi ser så vidt 40 knop på plotteren før vi legger kursen mot bølgene og umiddelbart får noe helt annet å tenke på enn toppfart.
Det er friske og hissige bølger rett imot. De blir fort opp i to meter og er ganske ujevne i form og avstand. Etter litt justering, finner vi ut at rundt 22 knop er en passende marsjfart.
Skroget tar imot og lufter seg noen ganger helt. Men det som imponerer er landingene. Skroget lander mykt, og det kommer ingen ubehaglige slag hverken på bunnen eller chinene. Baugen ligger i perfekt vinkel og det er ikke noe problem med sikten selv om man sitter nede i stolene. Med vippeputa oppe, ser vi akkurat over den lave og elegante vindskjermen.
Vi holder 22 knop selv mot de største bølgene og enda mer imponerende er det at vi sitter helt tørt. Forskipet feier spruten effektivt ut til siden og skroget - som er vakumstøpt i vinylester - virker usedvanlig stivt. Det er bygget for opp til 50 knop+ i toppfart og er dimensjonert for den oppgaven.
Les mer
For de flotte dagene
Rent designmessig har Zonda-skroget fått et småklassisk snitt samtidig som linjene både er sporty og elegante. Baugen er rettet opp, men ligger i en vinkel som ser elegant ut.
Cockpiten har naturlig nok stor boltreplass for herlige sommerdager med en stor solseng over motorrommet. Den forreste delen er også akterbenk mot sittegruppen. Ryggen kan flyttes helt akter for å optimalisere solsenga. På babord side er det gangsone mot den integrerte badeplattformen.
Det er tre komfortable stoler i fartsretningen - to ved førerplassen og en over mot babord. Bak førerplassen er en toseters sofa mot bordet og en mindre, langsgående sitteplass er plassert bak passasjerstolen mot babord. Det renskårne formspråket går igjen også i innredningen, men Windy har ikke falt for fristelsen til å bruke skarpe kanter og hjørner.
Kvalitet for to
Kabinen entres via en bred skyvedør og rett ned om babord ligger et velutstyrt og passe stort pantry. Lenger frem er en hengegarderobe for penklærne.
I styrbord side ligger et ganske stort toalettrom med god plass rundt selve toalettet. Her er elegant vask og alt er i en gjennomført luksuspreget stil. Selve rosinen i pølsa er en innbydende midtstilt dobbeltseng.
Totalt sett preges fasilitetene under dekk av gjennomført kvalitet og fin belysning. Det er ingen tvil om at en dyktig designer har vært på ferde og slik hever Windy kvalitetsopplevelsen opp til eliteklassen.
Les mer
Bra fra start
Windy 31 Zonda er en spennende nykommer i Windy-flåten. Den har en flott størrelse, gode fartsegenskaper selv med en motor og et spennende design. Skroget virker svært velkonstruert og med imponerende egenskaper. De første åtte båtene er allerede solgt og det er faktisk før båten er introdusert for forhandlerne og på de store messene ute i Europa.
Denne saken ble første gang publisert 25/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.