Test: Drive Convertible 56
Alubåt som gleder
Nye Drive Convertible 56 er en gjennomført god båt.
Drive Convertible 56 viser hva som er filosofien bak det nye Drive-merket. Det er nemlig Buster-produsent Fiskars som tar i bruk sin kunnskap med aluminiumsbåter, og pakker kjente skrog med glassfiberinnredning og distribuerer dem i samarbeid med Brunswick.
Det betyr Mercury-motorer på hekken, og en aldri så liten aluminiumskrig mellom de store motormerkene og båtdistributørene Yamaha og Mercury.
Basert på Buster XL
Drive Convertible 56 baserer seg på skroget til den velkjente Buster XL. Det er ingen ulempe rent kjøremessig. Du får god balanse mellom sportslighet og lettkjørt stabilitet. Det er en noe markert planingsterskel rundt 10-12 knop, men med en Mercury Optimax 115 på hekken skvetter båten lett over denne.
Båten går billigst i drøyt 20 knop med 0,6 liter per nautisk mil. Her er også støynivået på sitt gunstigste med relativt behagelige 80 dBA. Opp til 30 knop fortsetter et akseptabelt forbruk og støynivå.
Med 115 hk topper Drive Convertible 56 nesten 40 livlige knop, noe som er akkurat passe i forhold til båtens egenskaper.
Når sjøen øker på, er det naturlig å gå av gassen, men den skjærer såpass pent gjennom bølgene at du kan holde pen planingsfart i typisk skjærgårdssjø og hekkbølger.
God sitteplass om bord
Tekniske data: Drive Convertible 56
Lengde: 5,6 m
Bredde: 2,23 m
Vekt: 680 kg
Personer: 7
Motor: 75-125 hk
Pris fra: kr 302 000 med Mercury 75 Optimax
Pris testbåt: kr 339 000 med Mercury 115 Optimax
Hjemmebane for Drive Convertible 56 er de typiske skjærgårdssprintene med eller uten folk om bord. Ut på øyene, en tur for å handle, eller vannski og wakeboard. Det er bra med sitteplasser om bord, og en fint utformet aktersofa med ekstra "vinger" forover. Men glassfiberinnredningen stjeler tydeligvis litt plass i forhold til originalen, og Drive Convertible 56 kjennes litt smal i cockpit. Likevel er det helt fint for fire-fem stykker å dra på et lite skjærgårdscruise.
Førerplassen er som ventet godt utformet, med plass til en liten kartplotter, smart kartlomme og steder til å putte småting. Den har også stereo med iPod-tilkobling.
Setene ser gode ut, men det mangler litt på sittehøyden for å få en helt optimal sittestilling. Beina strekkes fram mot fotplaten under konsollen, noe som gjør at du må vippe opp seteputen og sitte halvhøyt over vindskjermen om beina skal hjelpe til med bølgedempingen.
Flere nyheter på vei
I 2011 ruller Drive ut flere nye modeller. På Göteborgmessen debuterte 66 DC og 66 HT samt den mindre Drive Open 50. Dessuten er en 46-modell annonsert for debut i mai/juni. Vi liker konseptet med glassfiberinnredning i en robust aluminiumsbåt, men skal man dømme etter 56-modellen, virker det som om konseptet tar noe plass i mindre båter.
Testdata
Turtall |
Fart i knop |
Støy dBA |
Forbruk l/nm |
2000 |
7,8 |
72 |
1,22 |
2500 |
13,4 |
73 |
1,01 |
3000 |
21,5 |
79 |
0,77 |
3500 |
25,8 |
80 |
0,8 |
4000 |
31 |
82 |
0,88 |
4500 |
35,9 |
84 |
0,99 |
5000 |
40,1 |
85 |
1,1 |
5700 |
45 |
90 |
1,32 |
Til tross for det gir båten et tøft og sportslig preg i alt fra innredning og design til kjøreegenskaper. At den ikke blir like praktisk som en ren alubåt, bryr nok Drive-kundene seg lite om.
Les også:
Dette er en båt for late sommerdager
Kan du de to viktigste symbolene i sjøkartet?
Denne saken ble første gang publisert 22/05 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.