Test: Stingray 225 CR m/Volvo Penta 4,3 GXI 225 hk
Båt for late sommerdager
Vi gleder oss til sommeren når vi kjører denne båten.
Stingray 225 CR er amerikansk lakeboat på sitt beste. Den er bred, lav og dyp og har fokus på komfort for folket om bord. Her er det deilige skinnstoler og sofa som kunne vært hentet ut av hvilket som helst amerikansk sekstitallsbil. Store seter med god polstring og utmerket komfort gjør at man vil finne nærmeste vik, kaste anker og nyte sommersola.
Fokus på komfort
U-sofaen akter, som henger sammen med solsengen over motorkassen, er et ypperlig sted å oppholde seg i slike situasjoner. Her kan man ligge rett ut mens man soler seg eller deler piknikkurven med dine medpassasjerer. Men husk å holde deg godt fast om du ikke skal skli av solsengen og ned på badeplattformen, og til og med ut i vannet ved igangkjøring, det er nemlig ingen støtte som hindrer dette i akterenden.
Resten av interiøret er så typisk amerikansk som det kan få blitt. Koppholdere og små rom finnes over alt, og det er et veldig fokus på komfort. På dørken er det "vegg-til-vegg-teppe" som er utrolig deilig og ikke minst varmt å gå på, men som ikke er spesielt praktisk med tanke på søl. Stereoanlegg er selvfølgelig også på plass, så alt ligger til rette for late dager på sjøen. Ellers skal det sies at alle flater er forseggjort og at materialkvaliteten om bord virker god.
Førerplassen er enkel men fin. Oversikten er god og man sitter veldig godt i de polstrede stolene. Vi savner plass til kartplotter i dashbordet, men er ellers veldig fornøyd med ergonomi og utførelse.
Rom og kjøkken
Tekniske data: Stingray 225 CR
- Lengde: 7,0 m
- Bredde: 2,54 m
- Vekt: 1545 kg
- Motor testbåt: Volvo Penta 4,3 GXI 225 hk
- Motoralternativer: 190-225 hk
- Bensintank: 216 l
- Personer: 10
- Pris: 429.000 kroner
- Mer info: www.stingrayboats.no
CR-modellene fra Stingray er det nærmeste den amerikanske produsenten kommer de tradisjonelle nordiske daycruiserne. Nede under dekk er plassen godt utnyttet med en bred dobbeltseng fram i baugen. Her nede finnes toalett, håndvask med trykkvann, og et spritbluss gjør at man kan tilberede enkle matretter. Er man i feststemning skal det også nevnes at det er høyttalere i enden av sengen.
Skulle hatt utenbords
Akkurat som storebror 235 CR som vi testet ved samme anledning, har også 225 innenbordsbensinmotor fra Volvo Penta. Dessverre kan vi nesten si.
Den sekssylindrede 4,3-literen på 225 hestekrefter føles sterk i den forholdsvis lille båten, men sammenligner vi med konkurrenter med tilsvarende sterke påhengsmotorer, så gjør den båten tregere og gir høyere drivstofforbruk.
Uansett er 225 hk mye i en båt på syv meter, og toppfarten er det lite å utsette på. Fartsmåleren viser nesten 50 knop på topp, men våre GPS-målinger viser at den faktiske maksfarten er rett over 42 knop. Noe som er mer enn nok for folk flest.
Skroget er ikke veldig sportslig, men det kjennes stumt og robust og gir 225 CR trygge og fine sjøegenskaper. Det hadde vært gøy og testet 225 med for eksempel 200-hesters firetakts påhengsmotor. Lavere vekt akter hadde gjort denne båten godt, selv om det hadde ødelagt akterpartiet og solsengen. Fordelen med motorkasse og solseng er at det er veldig lett å komme seg inn og ut av båten om man bakker inntil brygga.
Konklusjon:
Testdata: Stingray 225 CR
Turtall |
Fart i knop |
Forbruk l/nm |
Støy dBA |
2000 |
7,1 |
1,97 |
75 |
2500 |
11,7 |
1,76 |
79 |
3000 |
22,7 |
1,06 |
80 |
3500 |
29,1 |
1,09 |
83 |
4000 |
33,1 |
1,25 |
84 |
4500 |
37,4 |
1,39 |
88 |
5000 |
42,1 |
1,48 |
91 |
Med en pris på 429.000 kroner gir Stingray 225 CR en følelse av å gi mye båt for pengene. Litt synd er det med innenbordsmotoren som føles litt utdatert, for båten virker solid og har sjøegenskaper som står i stil til det halvsportslige utseende. Akkurat som i storebror skulle vi gjerne sett en påhengsmotor på hekken, selv om litt av konseptet med solsengen akter faller litt bort.
Les også:
Dette er absolutt viktigst til båtførerprøven
Bruktbåt: Klassiske tur- og feriebåter
Denne saken ble første gang publisert 15/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.