Test: Stingray 235 CR m/Volvo Penta 4,3 GXI 225 hk
Prisriktig solbadebåt
Da vi arrangerte Nordisk Båttest tidligere i år var 235 CR fra amerikanske Stingray en av båtene som skulle til pers. En annerledes og erkeamerikansk båt som skiller seg veldig ut fra de tradisjonelle nordiske daycruiserne.
Ta vegg-til-vegg teppet for eksempel, hvor mange nordiske daycruisere har det? Ikke mange. Stingray 235 har det. Til og med i stuverommene. Eller hva med store gode skinnstoler, som sender tankene tilbake til sofasetene i amerikanske 60-tallsbiler? Stingray har det også. Hvor praktisk det er med lyse tepper og hvite skinnstoler i et norsk klima stiller vi oss dog noe skeptiske til.
Masse plass
235 CR er bred og har masse plass om bord. Faktisk måler den hele 2,57 meter i bredden. De lave fribordene gjør også sitt til at båten føles veldig rommelig. L-sofaen akter føles stor selv om det går en bred passasje fra badeplattformen akter og inn i cockpit på styrbord side.
Sofaen har ryggen mot motorkassen, der en 4,3-liters innenbords bensinmotor signert Volvo Penta holder hus. Oppå motorkassen kan to personer sitte i solsengen uten å krangle om plassen.
Det man skal være litt forsiktig med, spesielt med tanke på at denne solsengen garantert blir ungenes favorittoppholdssted i båten, er at det ikke er noen form for sikring bakover. Sklir man først av solsengen ved pådrag, så er muligheten stor for å fortsette videre ut i vannet bak båten.
Ellers ombord merkes det at det er fokusert på trivsel og komfort. Koppholdere og små rom til å legge fra seg ting og tang finnes over alt og det er gode rekker å holde seg fast i rundt omkring i båten. Byggekvaliteten virker dessuten meget god og førerplassen er forseggjort med riktig plassert motorkontroll og ratt. En ting savner vi, og det er plass til integrert kartplotter i dashbordet.
Solbåt
Tekniske data: Stingray 235 CR m/Volvo Penta 4,3 GXI
Lengde: 7,3 m
Bredde: 2,57 m
Vekt: 1852 kg
Motor testbåt: Volvo Penta 4,3 GXI
Motoralternativer: 225-320 hk
Bensintank: 216 l
Personer: 12
Pris: 469.900 kroner
Stingray 235 er en typisk solbadebåt, produsert for slaraffenliv på en amerikansk innsjø under varm sommersol. Men det er ikke dermed sagt at båten ikke duger under norske forhold.
Stingray er kjent for å lage sjødyktige båter med gode skrog. 235 CR er ikke et unntak; dette er en båt som føles veldig stabil og robust i sjøen, som er meget stum i bølgene.
4,3-literen med seks sylindere under motorlokket kjennes takket være sitt store slagvolum forholdsvis sterk gjennom hele registeret. Men det betyr ikke at den er spesielt rask. Sammenligner vi med konkurrenter med tilsvarende sterke påhengsmotorer, viser det seg at disse har både lavere forbruk, støyer mindre, har bedre akselerasjon og høyere toppfart. Derfor skulle vi gjerne kjørt denne båten med en moderne firetakts påhengsmotor med samme effekt.
Vi forstår rett og slett ikke helt hvorfor amerikanerne tviholder på innenbordsbensinmotorene. De eneste fordelene vi kan se er at disse motorene er billige i innkjøp og at bensinprisene lenge har vært lave i USA.
Stressless under dekk
Framme i kabinen i baugen er plassen tilstrekkelig for et par på helgetur. Den store godstolen som står på tvers til høyre med en gang man kommer inn i kabinen under dekk ville vi erstattet med en skikkelig toalettløsning. Så kunne plassen der potta-portien står midt under sengen blitt brukt til noe annet. Hvor ofte setter man seg egentlig til rette i en godstol under dekk når man er på båttur? Kanskje i dårlig vær, men da er man ofte ikke på sjøen i utgangspunktet.
Testdata: Stingray 235 Cr m/Volvo Penta 4,3 GXI
Turtall |
Fart i knop |
Støy dBA |
Forbruk, l/nm |
2000 |
7,0 |
73 |
1,88 |
2500 |
10,9 |
79 |
1,74 |
3000 |
18,8 |
80 |
1,20 |
3500 |
23,5 |
81 |
1,17 |
4000 |
28,5 |
84 |
1,31 |
4500 |
33,0 |
85 |
1,50 |
5000 |
37,1 |
88 |
1,61 |
Denne saken ble første gang publisert 04/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.