Test: Sea Ray 235 WWE
Amerikansk på sitt beste
Sea Ray har alltid vært blant de beste store USA-produsentene. Den nye Sea Ray 235 WWE følger i kjølvannet til tidligere salgssuksesser fra produsenten.
Sea Ray 235 WWE er en ny modell og med den håper man å kapre nye kunder. Det gjør også den nye norske importøren.
Noen revolusjon er likevel ikke ikke den nye 235 WWE. Man ser på lang avstand at dette er en Sea Ray og man kjenner seg også fort igjen om bord i båten.
Noe stort minus er det ikke å bygge videre på et vellykket konsept, men enkelte ting burde vært gjenstand for en oppgradering og revurdering.
Når en ny modell lanseres i 2011, bør man eksempelvis klare å få til et instrumentbord med plass til integrert kartplotter.
Men den gang ei! Her har de europeiske produsentene kommet mye lenger og det er underlig at amerikanerne ikke leder an på dette punktet.
Det andre som forundrer - og det gjør det spesielt fordi Sea Ray eies av Brunswick-konsernet - er at man finner en V6 bensinmotor i motorrommet. Ikke en svart Mercury Verado utenbordsmotor.
Mange amerikanske produsenter er ganske konservative og har ikke innsett at moderne 4-taks utenbordsmotorer er et langt bedre valg på denne båtstørrelsen. Sea Ray er i dette bildet intet unntak, men litt forunderlig er det i og med at Mercury er i samme familie og har topp moderne utenbordsmotorer med heftige ytelser.
Les mer
Noen fordeler
Tekniske data
- Lengde: 7.01 m
- Bredde: 2.54 m
- Bensintank: 190 l
- Køyer: 2
- Maks ant. Personer: 6
- CE-katergori: C
- Motor: Mercruiser 4,3 liter 220 hk m/ Bravo 3
- Alternativ motor: Mercruiser 170 hk diesel
- Pris fra m/ 220 hk: 529.000
- Pris fra m/ 170 hk diesel: 599.000
- Pris testbåt m/ 220 hk bensin: 615.000
- Prosuent: Sea Ray, USA
- Importør: Ex-IT As
- Internett: www.USboats.no
Når det er sagt, skal vi ta de positive brillene på og se flest mulig fordelaktige egenskaper med en innenbordsmotor og drev.
Først og fremst får båten et betydelig lavere tyngdepunkt og det bidrar positivt på kjøreegenskapene. Det blir lettere å få solseng over motorrommet og akter får man en større badeplattform i hele båtens bredde.
En motor inne i båten er vanskeligere å stjele, så der har man et poeng. Det viktigste er imidlertid at man får langt større effekt på propellen ved havnemanøvre og spesielt ved bakking.
Og når alt kommer til alt, finnes det kunder der ute som har en inngrodd aversjon mot utenbordsmotorer og fortsatt sverger til hekkaggregat.
Les mer
Utenbordsmotor eller diesel i liten daycruiser?
Tester: Flotte DC-båter på 6 meter
Gode puter og seter
Av de nye detaljene kan nevnes at pulpiten nå har fått åpning i midten og at det gjør det mye enklere å entre båten forfra. Men baugrulleløsningen er en smule i veien.
Testdata
Turtall |
Fart i knop |
Støy dBA |
Drivstoff l/nm |
2000 |
7,8 |
78,2 |
2,26 |
2500 |
11,6 |
79 |
2,1 |
3000 |
20,7 |
82 |
1,45 |
3500 |
27,7 |
83 |
1,31 |
4000 |
31,4 |
85 |
1,5 |
4600 |
37,3 |
89 |
1,64 |
Over fordekket beveger man seg trygt og fra midtvinduet og ned i cockpit er det effektive trinn selv om de ikke er verdens største. I cockpiten er det lett å kjenne seg igjen. Instrumentbordet er forseggjort og oversiktlig.
Instrumentene sitter ganske høyt og rett i siktlinjen. Førerplassen er som før ergonomisk utformet med en fast og god skipperstol. Alt er der det skal være -inklusiv diverse skilt med advarsler om alt som er farlig. En helgardering om noe skulle gå feil og at man som produsent har gitt klare advarsler og dermed unngår eventuell erstatninger.
En grei sittegruppe er på plass og over motorrommet er det blitt plass til en brukbar solseng. På et punkt er Sea Ray blant de beste i klassen: Det er solid kvalitet på stoler og puter.
De er faste i formen og lekre å se på. Ingen europeisk produsent er i nærheten av lignende elegante og voluminøse puter og polstringer. Akkurat det gjør det lett å like denne båten. Det oser luksusfølelse lang vei!
Et klart pluss er at heldekkende tepper nå er erstattet med avtagbare tepper med trykknapper. Enkelt å ta ut om makrellen skal om bord. Og under mattene er det antisklibelegg og det blir enkelt å holde dørken ren. Mot pristillegg kan du få teakdørk.
Les mer
Nordkapps flotte weekendcruiser
Førsteklasses finish
Sea Ray har lenge stått for gjennomført kvalitet og er blant de beste amerikanske båtene på markedet. Det er førsteklasses finish på glassfiberarbeidet og avslutninger. I motorrommet er alt ryddig og oversiktlig.
Det samme går igjen inne i kabinen hvor det er høy finish hele veien. Kabinen har helt grei plass for en god natts søvn og det er avsatt bedre plass til toalettfasilitetene.
I havn trekker man normalt over en praktisk, men forholdsvis stor og tung havnekalesje. Båten har kalesje, men den er typisk amerikansk.
Det betyr at bøylene står samlet over cockpit og utgjør en form for targa. Første trinn er å slå ut taket og bruke det som solseil.
Så kan man selvsagt hente bagen og montere opp hele kalesjen, men det er et tålmodighetsarbeide hvor løse sidestykker skal settes opp. Med litt trening går det bedre, men det tar tid å finne ut hvor alle løse biter skal være.
Les mer
1500 nautisk mil med Yamarin 76 DC
Tåler det den skal
På tomgang høres knapt motoren og båten har krefter nok til å dra jevnt og trutt opp i plan, men det er ikke samme kjappe akselerasjon som man har på utenbordsmotorbåtene.
Det er lite å si på toppfarten - den havner på over 37 knop og vitner om et ganske lettdrevet skrog. Båten har forholdsvis stor bredde og det bidrar til god stabilitet og rolig gange i stort sett hele fartsområdet.
Bølger opp til en meter takler båten selvsikkert og med stort grad av komfort. Det er ingen store overraskelser og båten kjører på typisk Sea Ray-maner trygt og balansert.
Men i det øyeblikket møtende bølger blir for store, er mye av komforten plutselig borte og det blir noen merkbare klask lenger inn på bunnen. Da er svaret enkelt: farten må ned!
Praktisk og rimelig skjærgårdsjeep: Finnmaster 55 SC
Denne saken ble første gang publisert 21/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.