Test Quicksilver Active 535 Open

Vinner i billigklassen

Quicksilver er et av flere ”billigmerker” som har bitt seg fast i markedet de siste årene. Med den nye Active 535 Open gjør Quicksilver et godt inntrykk.

Pluss ikon
UVANLIG: Utformingen av baugen gir god plass og går i liten grad utover egenskapene i sjøen.
UVANLIG: Utformingen av baugen gir god plass og går i liten grad utover egenskapene i sjøen. Foto: Petter Handeland
Sist oppdatert

Billig kan bety så mangt i båtverden, men det starter i alle fall veldig riktig på prislistene. Den rimeligste versjonen av 535 Open kommer på 195 000 kroner.

Våre testbåt var utstyrt med Mercury Optimax 90 og koster dermed 221 000 kroner.

Quicksilver forsøker ikke å skryte på Activebåtene en masse egenskaper de ikke har.

Det du ser

Det er ærlige båter, på den måten at de ikke forsøker seg på pretensiøse løsninger eller detaljer. Det du ser er det du får, verken mer eller mindre.

Nå kan vi ikke garantere hvordan Quicksilverbåtene ser ut etter noen sesonger, men etter fire dagers hardtesting var den eneste løse delen et beslag til solsengfunksjonen forut i 535 Open.

Totalt sett virker detaljer i seter, beslag, kryssholdt, rekker og montering for øvrig å holde en god standard ut fra båt- og prisklasse.

ENKELT: Sitteløsningene om bord ser enkle ut, men fungerer bra.
ENKELT: Sitteløsningene om bord ser enkle ut, men fungerer bra. Foto: Terje Bjørnsen

Uvanlig utforming

Tekniske data

  • Lengde: 5,3 m
  • Bredde: 2,24 m
  • Vekt: 680 kg
  • Drivstofftank: 50 l
  • CE-kategori: C
  • Personer: 6
  • Pris: Fra 195 000 (Mercury F60)

Active 535 Open har en litt uvanlig utforming i forskipet, og er bred og butt omtrent som en gammel Trifoil. Det gir unektelig noen fordeler når det kommer til plass foran konsollen.

Det er en bred sittebenk foran konsollen og baugputen har også skikkelig sitteplass. I tillegg gjør det ombordstigning enkelt, og stuverommet under konsollen er gigantisk.

Så skulle man tro at den butte fasongen man ser ved brygga gjør at båten stanger og brøyter ute i sjøen, men det er langt fra tilfellet. Baugen løfter seg fint ut av vannet og avslører et forskip med skarpere undervannskrog enn førsteinntrykket tyder på.

Hyggelige sjøegenskaper

RYDDIG: Ikke noe ekstra dill på dashbordet. Instrumentene er korrekt vinklet.
RYDDIG: Ikke noe ekstra dill på dashbordet. Instrumentene er korrekt vinklet. Foto: Terje Bjørnsen

Nei, det er ikke den sportsligste kjøreopplevelsen i denne klassen, men desto viktigere er det at Active 535 Open går stabilt og relativt mykt i de bølgeforholdene den er beregnet for. Dessuten er den enkel å trimme riktig oppe i fart, og enkelt å manøvrer i lav fart.

Testdata Active 535 Open

Turtall

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

2000

5,5

75

0,91

2500

7,2

76

1,01

3000

10,9

77

0,92

3500

18

78

0,68

4000

22,5

80

0,67

4500

26,3

81

0,72

5000

30,2

82

0,81

5500

34,5

84

0,95

For en båt som er tiltenkt kunder uten enorm båterfaring og kanskje ikke kjører båt så ofte, er det viktig. Vår 90 hk er maksimal motorstørrelse og gir kjappe 34,5 knop i toppfart.

Enda bedre er det at den går relativt stille og økonomisk i fartsområdet mellom ca. 18-26 knop. Egenskapene tyder også på at den vil fungerer greit med en mindre motor.

De to enkle, men relativt komfortable stolene bak styrekonsollen fungerer fint i denne båten som ikke innbyr til de største krumspringene. Det korrekt vinklede dashbordet for instrumenter og en liten kartplotter gir heller ikke grunn for store innsigelser.

Akterut er det en sofabenk med ryggstø. Det vi savner mest, er en liten utsparring under konsollen. Det vil gi bedre benplass til fører og copilot, og jobbes i følge importøren med å inkorporere i kommende modeller.

STUVEPLASS: Senterkonsollen inneholder et enormt rom for alt du ikke vil skal slenge rundt på dørken.
STUVEPLASS: Senterkonsollen inneholder et enormt rom for alt du ikke vil skal slenge rundt på dørken. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også