Prøvekjørt: Buster Magnum med Yamaha F225, 2011
Favoritten fornyer seg
Buster Magnum har lenge vært en av våre røff-og-tøff-favoritter. Med oppgradering for 2011-sesongen er ikke favorittstemplet blitt mindre.
For en del år siden kom Vi Menn Båt på at det ville være en god ide å kjøre en Buster Magnum fra Helsingfors til Oslo. Og på ferden legge inn stopp i Stockholm og København.
En nordisk "tour de force" for virkelig å bevise at Magnum var en tøffing.
Hvor god ideen egentlig var, med motvind mesteparten av veien, sommerens heftigste bygevær og bøtleggingsvillig svensk kystvakt, skal vi la ligge.
Men hovedinntrykket etter galskapens tur var enkelt: Buster Magnum tålte mer enn oss.
Håret rett til værs
Den følelsen kommer raskt tilbake når jeg har tilbrakt de første minuttene på førerplassen i den oppgraderte 2011-versjonen av Buster Magnum. Med Yamahas nye V6-motor på hekken i F225-versjon, merker du at du lever. 225 hk er toppmotorisering for Buster Magnum, og da bikker du 50-tallet på knopmåleren under gunstige forhold.
Tekniske data
- Lengde: 6,9 m
- Bredde: 2,4 m
- Vekt: 928 kg
- Motor: 100-225 hk
- Sitteplasser: 8
- Pris: 394 000-489 000,-
225 hk er slett ikke nødvendig på en såpass lett og lettdrevet båt, men du verden så moro. Akselerasjonen fra start er som en kraftig sportsbil, og du marsjer uanstrengt i 30-35 knop. Motorinstrumentene indikerer også forbruk i underkant av 1 liter per nautisk mil på økonomifart.
Legger du gasspaken flat i 30 knop, sparker det fortsatt heftig unna, med et fornøyd bassbrøl fra 4,2-liters sekseren på hekken. Ved 45 knop kjenner du at båten så vidt balanserer på noen centimeter helt bakerst på skroget, og derfra opp til 50 knop skal du virkelig følge med i timen.
Men det er den herlige tosidigheten når du kombinerer Buster Magnum med en så sterk motor: Adrenalinkick på den ene siden, og svært behagelige kjøreegenskaper på den andre.
For i lave hastigheter fungerer også denne båt- og motorpakken utmerket. Det er ingen merkbar planingsterskel, og du sklir komfortabelt og uanstrengt av gårde i plan allerede fra 15 knop.
Nytt og praktisk
Det har heldigvis ikke skjedd noe med sjøegenskapene til Buster Magnum. Verftet har i lang tid vært flinke til å dempe aluminiumsklunking fra skroget, og det går nærmest støyfritt gjennom bølgene.
På testdagen er det lite vind, men såpass mye hekksjø fra andre båter at vi får bekreftet noe vi allerede vet: Den nesten 7 meter lange alubåten går mykt og balansert i småsjø, og så lenge du får trimmet baugen inn, er den også forbløffende motstandsdyktig i røffere sjø.
Leseren får ha meg unnskyldt for å bli så revet med av Magnums dynamiske kvaliteter, at jeg helt glemmer å fortelle hva som faktisk er nytt om bord.
Den viktigste nyheten er et langt mer moderne dashbord, ikke minst tilpasset flerfunksjonsinstrumenter opp til 12 tommer skjermstørrelse. Førerplassen er fortsatt fin, med fjærende førerstol (ekstrautstyr), god fotplate og en solid vindskjerm som holder elementene på avstand.
Helt akter har båten fått en mer praktisk utforming med brede trinn og badeplattform. Dermed er det lettere å entre båten aktenfra, og enklere å komme seg opp i båten fra vannet. Buster er også kjent for sine kombinerte sitte- og oppbevaringsbokser. De er forbedret sammen med en ny kalesjegarasje som omfatter et oppbevaringsrom til lange gjenstander.
Les mer
Fornuftig med 150 hk
Totalt sett er Buster Magnum godkjent for åtte personer, med plass til fem bak vindskjermene og tre på benkene forut. Sitteplassene er komfortable nok, og tross at båten er en tøff bruksbåt har man likevel klart å gjøre følelsen ganske lun og behagelig om bord.
Det er relativt bra stuveplass i de låsbare rommene, og du kan få ekstrautstyr som targabøyle, stangholdere, vannskibøyle og wakeboardholder. Dermed kan Buster Magnum utstyres for et bredt register av fritidsaktiviteter, samtidig som den også fungerer bra for rene hygge- eller transportturer.
Det store kicket får du med Yamaha F225, men om vi setter på oss fornuftshatten, er Yamaha F150 det mest balanserte motoralternativet med tanke på fartsområde og pris. Den koster 431 000 inkludert comfortpakke og kalesje, mens F225 koster 489 000,-. I følge Busters egne målinger ligger da toppfarten på ca. 42 knop, og selv med full last om bord skal den klare rundt 35 knop. Med F225 kan du fortsatt lufte dine 7 passasjerer i godt over 40 knop.
Den leveres også med mindre motoralternativer, men da hevder vi at du ikke får utnyttet båtens virkelige potensial. For det er 150 hk og oppover som er riktig Magnum-motorisering.
Les mer
Nye Drive-modeller i aluminium
Denne saken ble første gang publisert 10/02 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.