Prøvekjørt: Windy 40 Maestro
Ny norsk superbåt
Windy er i farten om dagen, vi har prøvekjørt siste tilskudd i deres Sport Cruiser-serie: 40 Maestro
Det er en fantastisk dag. På radioen melder svenske meteorologer om hetebølge, med tilhørende blå himmel og stor sol. Med hånda ut av vinduet kan jeg bekrefte spådommen, vinden som passerer bilen er rene fønvinden - for en dag å kjøre båt!
Kursen er staket ut, Windys svenske verft i sommeridyllen Västervik - 20 mil sør for Stockholm. Västervik og området rundt kan sammenlignes med de mange små idylliske havneperlene på sørlandet. Ikke bare er det et paradis for folk i feriemodus, det huser også en og annen båtbygger.
Båtbyggeren i Västervik er ikke hvem som helst, den stammer fra broderlandet i vest og heter Windy, og det er her modellene fra 40 fot og oppover blir født. På menyen i dag står tøffingen T52 Black Bird og siste tilskudd i Sport Cruiser-serien med navnet 40 Maestro. En real sandwich, med andre ord!
Se også: De 10 beste flybrigdebåtkjøpene
Tro mot konseptet
Tekniske data: Windy 40 Maestro
Lengde: |
11,85m |
Bredde: |
3,70m |
Høyde over vannflaten: |
2,75m |
Vekt: |
7600 kg |
Motoralternativer: |
2 x 370hk Volvo Penta D6 DP |
Drivstofftank: |
850 liter |
Vanntank: |
215 liter |
Toppfart: |
44 knop |
Marsjfart: |
34-36 knop |
Pris: |
Fra 3 730 000 kr |
Produsent: |
Windy Boats |
Informasjon: |
40 Maestro tar plassen i tomrommet mellom 37 Grand Mistral og 44 Chinook, og før vi stiger om bord blir vi selvfølgelig lovet overlegne sjøegenskaper, finish i toppklasse, heftige ytelser og ikke minst praktiske egenskaper - akkurat som alle andre båtprodusenter ville ha gjort. Men det er litt enklere å ta det for god fisk når ordene kommer fra Windy, det er nesten så man på forhånd vet at alt er som det skal.
Og det er nettopp det som møter oss om bord, det er ryddig og materialene som er brukt holder høy standard.
Vi tar en pause fra den steikende sola og begynner oppdagelsesferden under dekk, spent på hvordan Windy har valgt å utnytte plassen der nede. Men vi får ingen pause fra sola, det første som møter oss er en utrolig luftig bysse - med glasstak.
Over byssa, under frontruten for føreren, har Windy laget glasstak som gjør at masse lys kommer, noe som gjør det lyst og luftig under dekk.
Store hvite flater dominerer interiøret, lutet skipsgulv og et kjøkken i eik med hvitevarer i børstet aluminium utgjør en smakfull kombinasjon. Det beige møblementet passer også godt inn, og bidrar igjen til å gjøre det lyst og trivelig.
Foran i baugen finner vi masterkabinen, også den smakfullt innredet uten at den nødvendigvis byr på mer plass enn en tilsvarende stor båt. 40 Maestro har også en stikkabin, og denne overrasker oss mye mer plassmessig. Her har to relativt store enkeltsenger smeltet sammen til en gigantisk dobbeltseng som dekker nesten hele båtens bredde. Takhøyden er naturlig nok litt lav ettersom denne kabinen ligger under førerplassen og salongen.
Eget bad med både dusj og toalett har også Windy tryllet plass, så alt i alt må vi si at plassen under dekk er godt utnyttet.
Se også: Alle våre båttester
Ulv i fåreklær
40 Maestro byr ikke på de største overraskelsene over dekk. Førerplassen er plassert på styrbord side og to personer kan sitte i kjøreretningen i sofaen ved siden av kapteinen. Oversikten framover er god og liker man frisk luft kan man også stå opp gjennom den gigantiske takluka som utgjør nesten hele taket over salongen.
Akterover finner vi en U-sofa med spisebord og en liten pantryløsning på babord side før vi til slutt ender på badeplattformen som er stor og fin. Bak her finnes en integrert fenderholder som gjør det enkelt å legge noe mellom når man legger til med hekken inn.
Men nok om det. Som mange andre båtprodusenter har også Windy kommet godt i gang med vakumstøp, noe som gjør skroget både lettere og sterkere. Resultatet er ikke overraskende en skikkelig kjøremester som skjærer fint gjennom vannet både rett frem og i sving, og selv i litt sjø oppleves den stum og solid.
Windy er kjent for solide sjøegenskaper og er Maestro følger i de øvrige modellenes fotspor.
Inntrykkene forsterkes ytterligere i det vi skyver gasspakene fra oss. To stykk dieselmotorer med navnet D6-370 fra Volvo Penta gir Maestro ytelser som en sportsbåt. De 740 hestekreftene og det massive dreiemomentet disse motorene leverer gir en toppfart på hele 44 knop, marsjfarten er "bare" 35 knop.
Det meste av elektronisk utstyr fra Volvo Penta og Raymarine er selvfølgelig også tilgjengelig, og tar vi med i beregningen at dieseltanken rommer 800 liter, så er det bare å legge ut på langtur - tanke kan man først tenke på 450 nautiske mil senere.
Vi kommer tilbake med mer utfyllende test her på vimennbåt.no ved en senere anledning. Fram til da kan bildene av 40 Maestro nytes i bildegalleriet i toppen av artikkelen eller video av båten sees under.
Denne saken ble første gang publisert 24/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.