Test: OceanMaster 570 Cabin
Prisgunstig dagsturbåt
OcenMaster har laget en daycruiser med god plass og en hyggelig prislapp.
Små daycruisere mellom 18 og 20 fot er og blir en ettertraktet båttype, noe OceanMaster har lagt merke til. Derfor har de nå laget en liten daycruiser på 18,5 fot eller 5,7 meter om du vil.
OceanMaster produseres i Polen og er derfor relativt prisgunstige, 570 Cabin har en startpris på hyggelige 194 900 kroner.
Godt med plass
Det første som slår oss om bord er hvor rommelig den er, mye takket være bredden på 2,5 meter. I akterenden finner vi en helt vanlig sofa i bredden, men en smart løsning der man legger ned en plate mellom sofaen og sitteplassen på babord side gjør om sofaen til en L-sofa som strekker seg fram på høyde med styreposisjonen.
Helt fremst finner vi en vipperygg som enten utvider plassen i L-sofaen eller gir ryggstøtte til to gode venner i kjøreretningen. Smart og praktisk.
Førerplassen er enkel og grei. Den er oversiktlig men ikke førerposisjonen med best ergonomi, det blir litt langt frem til rattet og gasspaken. Ellers har man det man trenger, motorinstrumenter og kartplotter er selvfølgelig på plass.
I baugen under dekk er det soveplass for to personer, men også de må være gode venner - som forventet av en båt i denne størrelsesorden er ikke plassen mer enn høyst nødvendig. En fin ting som utviklerne av båten skal ha skryt for er de to frostede vinduene i dekk, i tillegg til den vanlige luken, som slipper inn ekstra lys inn i kabinen - det gjør opplevelsen der inne litt mer luftig.
Les også:
Test: Oceanmaster 720 WA med Evinrude, 2010'
Riktig motor
Tekniske data: OceanMaster 570 Cabin
Lengde: |
5,7 meter (18,5 fot) |
Bredde: |
2,5 meter |
Dybde: |
0,33 meter |
Motor: |
115 hk Evinrude totakt |
Motoralternativer: |
70-140 hk Suzuki/Evinrude |
Vekt: |
900 kg |
Pris: |
Fra 194 900 kroner |
Pris testbåt: |
412 800 kroner |
OceanMaster 570 er å få med motorer fra 70-140 hestekrefter, enten firetaktere fra Suzuki eller som totakter fra Evinrude .
Testbåten hadde en 115-hesters totakter som passet fint.
Totakteren har fint fraspark og fin lyd, og de 115 hestene gir båten en toppfart på drøyt 34 knop. Ytelsene er gode nok for en båt i denne klassen, men vi reagerer litt på en noe markert planingsterskel.
Men så fort man sklir over trives 570 fint i marsjområdet mellom 18 og 28 knop.
Skroget er basert på de større modellene fra merket, og er ellers fin å kjøre. Veldig sportslig er den ikke men den er stabil og trygg i sjøen, noe en familiebåt burde være.
Les også:
Bærer preg av prisen
Med fokus på å holde prisene nede forsvinner naturlig nok også noe av finishen man finner hos dyrere merker.
Testdata: OceanMaster 570 Cabin m/115 hk Evinrude
Turtall |
Støy |
Fart |
L/t |
L/Nm |
600 |
55,4 |
2,2 |
0,7 |
0,32 |
1000 |
58,7 |
3,8 |
1,4 |
0,36 |
1500 |
65,6 |
5,2 |
2,6 |
0,50 |
2000 |
68,4 |
6,4 |
5,6 |
0,87 |
2500 |
71,6 |
8,7 |
11,0 |
1,26 |
3000 |
73,9 |
13,4 |
16,1 |
1,20 |
3500 |
74,7 |
18,5 |
19,0 |
1,03 |
4000 |
75,5 |
22,6 |
23,5 |
1,04 |
4500 |
78,3 |
27,2 |
28,8 |
1,06 |
5000 |
82,7 |
31,7 |
42,3 |
1,33 |
5400 |
85,4 |
34,3 |
50,3 |
1,47 |
I 570 Cabin er ting gjort enkelt, og det merkes at det ikke er brukt mer tid enn nødvendig for å pynte på resultatet. Men så er det jo dette med at man som oftest får hva man betaler for. OceanMaster 570 Cabin er ikke et unntak, akkurat som konkurrerende merker i samme prisklasse.
570 Cabin kommer i to utstyrsvarianter, standard og exclusive. Toppmodellen exclusive har en merpris på 85 000 kroner, og kan utover standardmodellens respektable utstyrsnivå by på putesett, dusj på hekken, kalesje i garasjebrønn, kjøleboks, koketopp, stereo, teakdørk og vannklosett med vask.
Kartplotter koster 17 900 kroner og testbåtens pris lander da på 412 800 kroner.
Les også:
Samlingstest av daycruisere rundt 5,70 meter
Denne saken ble første gang publisert 17/08 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.