Test: Beneteau Antares 30, 2010

Billighytte på sjøen

For 1,5 million får du ikke bedre hytte på sjøen enn dette.

Sist oppdatert
Foto: Beneteau

Beneteau Antares 30 er utstyrt med en Yanmar innenbords dieselmotor på 380 hk, som driver propellen med aksel. Det sørger for et greit marsjfartområde rundt 20 knop, og at både drivstoff- og vedlikeholdsskostnader bør matche den rimelige inngangsbilletten.

30 fot er ganske smått for et konsept som egentlig krever minst 35 fot, gjerne opp mot 40 før det begynner å fungere. Men der man venter seg en båt som ser høy, kort, klumpete og rank ut, ligger det i stedet en ganske harmonisk skapning på vannet. Akkurat som Sagas lekre flaggskip.

Hvordan du opplever plassen i Beneteau Antares 30 er litt avhengig av brillene. Om du beholder 40-fots styrken i brilleglassene, vil det meste virke lite og tidvis trangt.

Vi velger å sette på oss "hva får du for 1,5 millioner"-innfatningen, og da blir helhetsinntrykket ganske bra.

Men les gjerne mer om Hytte på sjøen og Prestige 39.

Akterdekket har brukbar plass og en liten sofa, og derfra entrer du cockpitsalongen via en tre-leddet glasskyvedør. Her er det klassisk interiørløsning, med en sofagruppe for inntil fire personer på babord side, og pentry på styrbord. Alt er enkelt, men holdt i en pen stil. Litt lenger forut finner du et behagelig førersete og en ryddig førerplass, med en liten copilotbenk ved siden av.

Foto: Beneteau

Tekniske data Antares

  • Lengde: 10,22 m
  • Bredde: 3.39 m
  • Høyde: 3,60 m
  • Dypgående: 0,95 m
  • Drivstofftank: 375 liter
  • Vanntank: 145 liter
  • Septiktank: 88 liter
  • CE-merking: B8/C10
  • Motor: Yanmar 380 hk, akseldrift
  • Pris: Ca. 1.500.000,-

Det første og største kompromisset støter du på med en gang du tar veien under dekk. På babord side ligger gjestekabinen. Her inne er det trangt og de to køyene er plassert over hverandre. Lengden på to meter er godkjent, men bredde på 0,62 til 0,69 meter tilsier at den passer best for slanke personer eller to barn.

På styrbord er det et kombinert toalett/dusjrom. Igjen holdt i enkel stil, men fortsatt med den plassen du faktisk trenger. Og baugen er eierkabinen, her med en ordentlig dobbeltkøye på 1,98 x 1,4 meter og godt med stuverom under køya når den vippes opp i forkant. Her er det litt lunere og rommeligere enn i de to andre rommene under dekk, slik at mor og far eller det par på tur ikke merker noe særlig til 30-fots trengselen.

Beneteau har gjort maksimalt ut av den plassen du har til rådighet på flybridgen. Hvilket ikke er all verden, men likevel er det en liten sofagruppe med bord, der bordet kan senkes for å gi solingsplass bak førerposisjonen. Og her møter du på det andre merkbare kompromisset: Sittehøyden fra dørk til setepute er relativt liten, og dermed blir det ikke herfra du styrer skuta i time etter time, selv om selve førerplassen innbyr til det. Den er nemlig relativt bra skjermet for vind av moderat styrke.

Som nevnt er det en 380 hk Yanmar som gjør jobben under dørken. På langsom fart går det fint til du kommer rundt 1400 o/m, men så blir lydnivået høyt samtidig som forbruket går markert i været. Se i tabellen for testdata for detaljer.

Test av Evinrude E-tec 115 H.O. og 130 hk

Den best tilpassede kombinasjonen av marsjfart, forbruk og støynivå finner du ved ca. 3000 o/m. Da går båten 21-22 knop, bruker 2,4 liter pr. nautisk mil og støynivået ligger rundt 80 dBA. Toppfarten ligger i regionen 3300 o/m og 25-26 knop, men det koster mer enn det smaker når det gjelder støy og forbruk.

Foto: Terje Bjørnsen

Oslofjorden ligger blank og innbydende til alt annet enn å teste sjøegenskapene til en turbåt. Dermed blir det hekksjøen fra egen eller andre båter som gir oss en smaksprøve på hva man kan forvente av Beneteau Antares 30. Og tilsynelatende leverer båten det du kan forvente fra konsept og størrelse. Den skjærer relativt mykt gjennom hekksjøer på rundt en meter, og virker heller ikke som den stanger overdrevent om du får sjøen skrått forfra.

Turtall

Knop

Støy, dBA

Forbruk l/t

Forbruk l/nm

700

5

65

1,5

0,33

1000

6

68

3,0

0,51

1400

7

71

7,6

1,04

1800

9

77

19,7

2,26

2200

12

79

37,0

3,16

2600

17

79

42,8

2,53

3000

22

80

52,6

2,40

2360

26

85

70,8

2,73

Trimflapsen virker å ta effektivt, slik at båten etter alt å dømme kan flapses korrekt også i sidevind. Den har heller ingen markert terskel når flapsene brukes, slik at du kan spille på hele fartsregisteret om sjøen skulle bli stor eller krapp. I skarpe svinger lener båten seg svakt innover og virker stabil. Og selv om akselbåter med en motor kan være en håndfull ved langsom manøvrering, virker den relativt lydig ved hjelp av baugtruster.

Les også: Nordkapp forbedrer

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også