Prøvekjørt: Anytec 530 SP
Bølgetemmeren
Dessverre var ikke bølgene store nok til å få satt minste mann i Anytec-familien skikkelig på prøve.
At Anytec kan dette med sjøegenskaper var jeg klar over, det har mine kolleger i Vi Menn Båt fortalt meg mange ganger. Men hittil hadde dessverre ikke våre stier krysses, selv om lysten absolutt var til stede fra min side.
Men det var bare et spørsmål om tid, for plutselig lå den der, i sin halvblanke, robuste finish. Riktignok minstemann i flokken, og kanskje med litt mindre motor enn det jeg håpet - men navnet var i hvert fall riktig.
Skulle den svenskproduserte aluminiumsbåten leve opp til dens rykte?
KARTPLOTTERTEST: Raymarine A70 mot Lowrance HDS-7m
Som forventet
Joda, man merker det med en gang, den skarpe kjølen på 20,7 grader skjærer gjennom vannet som en varm kniv i smør. Vannet kastes bakover og ut til siden, og de små bølgene fra de fem sekundmeterne med vind merker svært lite til.
Jakten på større bølger er i gang, vi lar de hundre hestene signert Yamaha utfolde seg fritt på vei ut mot Koster og åpent hav. Og jaggu har vi flaks, en blå koloss, for de fleste kjent som Color Line, er på vei mot oss - endelig skal vi få satt vår kjøreglade venn på prøve.
Lyst på alu-båt? Sjekk denne testen
Nesten kjedelig
Vi venter noen minutter på ferga, den er så nærme at man kjenner dieselvibrasjonene i ribbeina. Bånn gass! Med 35 knop på måleren skjærer vi inn i bølgene, dessverre fortsatt uten tegn til dramatikk. Selv ikke disse bølgene får blodpumpa ordentlig i gang, hva nå?
Vi repeterer forsøket flere ganger, i alle mulige vinkler og hastigheter. Men nei, det eneste vi oppnår er noen skarve tilskueres begeistring over "apekatten" i aluminiumsbåten som forgjeves prøver å hoppe i hekkbølgen. Mission impossible.
Men det er ikke bare egenskapene i bølgene som er gode, 530 SP er bare å kaste inn i svingene, selv i toppfart. Dessuten er den trimmevillig som få, og det stive skroget amputerer slag og støt imponerende bra.
Nordkapp 600 Enduro: Folkets favoritt er blitt enda bedre
Litt BMW
Undertegnede, som både tester biler og båter, er det lett å dra paralleller til BMW når man setter seg ned bak rattet i Anytec. Førerstolen har god støtte og polstring, dessuten kan den justeres i både høyden og lengderetningen.
En perfekt sittestilling, akkurat som man får i BMWs kjøreglade biler, er aldri langt unna.
Testdata: Anytec 530 SP
Turtall o/min |
Forbruk l/t |
Fart i knop |
3000 |
1,20 |
8,9 |
3500 |
0,74 |
15,4 |
4000 |
0,72 |
20,0 |
4500 |
0,75 |
23,5 |
5000 |
0,82 |
26,9 |
5500 |
0,90 |
30,6 |
6100 |
1,11 |
34,9 |
Anytec 530 SP er tar over stafettpinnen etter tidligere minstemann 522 SP, og forskjellen på de to er ikke stor. 530 SP er rett og slett en videreutvkling av 522 SP, som også var en skikkelig kjøremaskin.
Båten er ikke pen, men det skal den heller ikke være. Den er tøff! Her er alt laget 3-4mm tjukke aluminiumsplater - som er sveiset i skjøtene. Robust, tøft, og veldig praktisk. Ypperlig til alt fra vannsport til fiske, eller rene kjøreturer.
Her er to familievennlige skjærgårdskryssere
Dyr
Dessverre er det slik her i verden at det som er moro ofte koster mye penger, en sjanger båtene fra Anytec også faller inn under. Den koster i underkant av 190 000 kroner uten motor, og skal man opp på 100-hesteren testbåten hadde blir prisen fort over 300 000 kroner før båten er på vannet.
Til den prisen begynner alternativene å bli mange, og mange vil nok da vurdere å gå litt opp på størrelsen og heller litt ned på underholdningsfaktoren.
Nå skal det riktignok sies at driftskostnadene på en aluminiumsbåt som denne burde være overkommelige, og 530 SP virker solid nok til å gi mange år med artige stunder på bøljen blå.
Denne saken ble første gang publisert 16/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.