Askeladden Commuter 10 RIB
Heftig styrehus-RIB
Gamle ingredienser blir som nye i Askeladdens første RIB.
Tekniske data Askeladden Commuter 10 RIB
Båtmerke: Askeladden Commuter 10 RIB
Motormerke og type: 2 x VP D6-370/DPS drev F6
Motoreffekt, hk/kW: 2 x 363 hk
Produksjonsland:Polen
Lengde (LOA), m:9,70
Bredde, m: 3,16
Byggemateriale:GAP/Neopren Hypalon
Vekt :5000 kg
Tank: 2 x 300 l
Toppfart: 49,4 knop
Soveplasser: 2 + 1
CE-kat: B
Pris: fra 2 900 000 kroner
Mer informasjon:www.askeladden.no
Askeladden kunne rett og slett ikke dy seg. Etter konkurs og ny oppstart - som ble en realitet takket være hjelp fra den lokale Os-investoren Mons Tore Lyssand - hadde ledelsen bestemt seg for å "skynde seg sakte" med fokus på de minste båtene opp til seks meter. Båter under 500 000 kroner er som kjent også det mest økonomisk forsvarlige.
Men ikke lenge etter at nytt motormerke er valgt (denne gangen Suzuki) og forhandlernettet reetablert, ligger en båt på nærmere 10 meter ved bryggeanlegget igjen. Ikke bare er den stor, den er også noe helt nytt for Askeladden, som aldri tidligere har bygget en RIB.
Outsider
Den nye Askeladden Commuter 10 RIB blir derfor en slags outsider i produsentens nye og relativt offensive strategi. En joker som på et vis har alt å vinne og lite å tape. Grunnen er at dette ikke er et millionprosjekt av typen Commuter 11, som til slutt ble en spiker i kista for selskapet Askviks Sønner AS. I stedet er det et "b yggesett" fritt for utviklingskostnader.
Commuter 10 RIB består kort fortalt av et utprøvd, polskprodusert skrog i kombinasjon med styrehus og andre komponenter fra Askeladdens Commuter-serie. Båtene bygges i første omgang som "one-offs" ved samarbeidsverftet i Polen, og innredningen kan skreddersys ned til minste detalj. Det skulle være interessant for det profesjonelle markedet, noe også Askeladden sikter mot.
Commuter 10 RIB er kanskje et lite sidespor, men definitivt et spennende prosjekt. Det kan vi konstatere etter en drøy times kjøring ute i havgapet mot vest. Dette er en velkjørende RIB som til tross for styrehus og merkbar vekt er en leken og spenstig allværsbåt.
Spesialtilpasset
At jeg ikke sitter så behagelig som jeg hadde kunnet i Cobra-setene, og at ergonomien for en langstake som meg ikke er den beste, har nok med denne første båtkundens preferanser å gjøre. Under tak kan man nemlig få det som man vil.
Stolene er i hvert fall behagelig dempende, noe som passer bra når vi forserer dønningene i rundt 50 knop. Utsikten er flott, balansen er god og jeg trimmer lett inn for å lande så rett som mulig. Ingen ubehagelige støt eller faretruende skroglyder ødelegger opplevelsen - dette er udramatisk framferd.
Pondus
To D6-370 dieselmaskiner fra Volvo Penta betyr mye vekt der bak - vekt som gir pondus i svevene. Likevel får jeg følelsen av at to D4-300 motorer vil gi nok skyv og forbedre angrepsvinkelen noe. Det vil hjelpe når sjøen blir krappere.
I kraftige svinger kommer smilet fram. Commuter 10 RIB sitter som limt til vannet. Ingen kavitering, ingen lugging og knapt noe fartstap. Styringen er dessuten presis og lett. Polakkene har laget et 21 grader skarpt skrog uten dyre teknologiske løsninger eller eksperimentelle steps. Det er enkelt, og det funker.
Pongtongene i neopren-hypalon er dessuten høyt nok plasserte til ikke å bremse framferden. Jeg finner en god og uanstrengt marsjfart rundt 38 knop - og dét i litt sjø. Det skulle bekrefte båten som en riktig milsluker.
Styrehuset i 10 RIB er stort sett identisk med styrehuset i Askeladden Commuter 8, men sidedørene er fjernet. Under fordekk er konstruksjonen også tilsvarende med en dobbeltkøye og et lite toalettrom. For turbruk er styrehuset trangt, noe vi fikk erfare på vår tur med Commuter 8 på Svalbard, men som værbeskyttelse for pendlere eller til profesjonelt bruk holder det lenge.
I så måte passer denne innredningen etter vår mening bedre i en RIB enn i en konvensjonell turbåt. Vi ville nok uansett innredet annerledes, for eksempel med fire eller seks dempede førerstoler i fartsretning.
Også det åpne akterdekket bekrefter denne båten som et godt emne for den krevende fritidsbåtbruker eller for det profesjonelle markedet. Tanken er klar og mulighetene mange. Dermed mener vi det burde være et marked for Askeladdens nye friskus.
Denne saken ble første gang publisert 18/12 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.