Poker Run:

Norske superbåter måler krefter

Vi Menn Båt var med da Norges raskeste båter dro til Smögen for et Poker Run.

Sist oppdatert
SJEFEN SJØL: Christian Öster er initiativtaker til Smögen Poker Run.
SJEFEN SJØL: Christian Öster er initiativtaker til Smögen Poker Run.

Pang, sier det, og plutselig har jeg erfart at det å skulle holde et tungt speilreflekskamera i en åpen båt som holder 55 knop i store bølger er en vrien oppgave dersom man vil unngå å slå seg selv knockout. Jeg teller stjerner og planeter, og raver klossete mot sofaen akter i Predator 337 SuperSport.

- Hvis jeg var deg ville jeg lagt fotoutstyret nedi rommet under konsollen, sa mekaniker Dag Marius Pedersen før vi dro. Burde lyttet til ham.

Gula Humpen

Det startet pent dagen før. Vi Menn Båt fikk haik med Eirik Lande og hans Goldfish 29 dra Drøbak til Smögen. Vi ble fulgt av strålende vær og danset over Gula Humpen. Når vi ankommer den populære svenske kystlandsbyen om kvelden er det 24 grader, men det ligger i lufta. Snart høst.

Stemningen er ikke høstsentimental som høstvisa til Birgitta Grimstad så bedrøvelig formidler, mer som Kirsti Sparbos, «En sommer er over». Det setter sitt preg på Smögen, men det skal avsluttes med et smell.

Et pokerrun

Dette er første gang Smögen Poker Run stables på beina. Som andre pokerrun er det en fartskonkurranse. Men det er også en sosial sammenkomst der alle deltagerne kjører samme rute, samler sammen spillekort på veien og samles til en fest. Vinneren er den med den beste poker-hånden.

- Jeg håper at dette skal bli et årlig evenement, sier initiativtager Christian Öster, som selv er fra Smögen. Han forteller at responsen fra lokalt næringsliv og beboere har vært positiv.

- Vi er allerede i gang med planleggingen av neste års pokerrun 8. august, forteller Öster.

 

POKER RUN: Stille før stormen i Smögen.
POKER RUN: Stille før stormen i Smögen.

50 knop eller mer

Om stemningen i havna var rolig fredag kveld, er den desto mer hektisk lørdag morgen. Ansamlingen av menn som liker å gå barbeint i semskede sko, fargesterke shorts og store jakker med masse merker på, er påtagelig. De deler alle lidenskapen for raske, gjerne store, båter. Her handler det om 50 knop eller mer. I marsjfart.

GOLDFISH: Hektisk i Goldfish-leiren før start.
GOLDFISH: Hektisk i Goldfish-leiren før start.

Det er en imponerende maskinpark som ligger samlet på Smögenbryggan.

Goldfish og Nor-Tech

Her ligger prototypen på Goldfish 38 SuperSport med 2x725 Ilmor-motorer, prototypen på nye Goldfish 29 Sport med en 4,2-liters V8 TDI-motor, samt en Goldfish P1 SuperSport med 2x380 hester.

Vi ser en diger Fountain 47 med tre V8-ere, en Adrenaline V30 med 1050 hk og en Wellcraft Scarab 33 AVS med 2x500 hk. Fra Gjøvik har en fin gjeng tatt turen med en 21 år gammel Fountain 35 Lightning. Den har to 725-hesters Mercruiser-motorer, er god for over 80 knop.

Det kuriøse er at Fountain-maskinen vanligvis brukes på Mjøsa – i noe høyere hastigheter enn Skibladner antagelig. Nor-Tech er også behørig representert med en 390 Sport Open med 740 hk, ankommet fra Tyskland.

Her ligger også en råbarsk Nor-Tech 3900 Super V med 1320 hk.

Og selve rosinen i pølsa: Øystein Tenolds Nor-Tech Supercat 3600 med 2740 hk, produsert av to V8-ere med twinturbo. Den er god for 300 km/t.

SUPERBÅT: Ikke hver dag det er samlet så mange raske båter i Smögen. Mange av båtene er norske.
SUPERBÅT: Ikke hver dag det er samlet så mange raske båter i Smögen. Mange av båtene er norske.

I løpet av natten har også Arendals-baserte Predator Boats’ splitter nye 337 Super-Sport ankommet.

- Du kan jo sidde på med oss, i den nye jeep’en, sier en solbrent Preben Sørensen, daglig leder i Predator Boats.

Det er noe med den dialekten. Den er beroligende, så jeg takker ja. Sørensen har kjørt båtrace i mange år, og sto bak spakene da Predator 337 klokket inn til to timer blankt i Skagerak Across. Vi har tidligere prøvekjørt samme båten med to trimmende V10-motorer på til sammen 1250 hk.

I motsetning til 337 er 337 SuperSport en senterkonsollbåt, og dermed mer brukervennlig. SuperSport er like lang som Predatoren vi tidligere har kjørt, 10,36 meter, men har mindre motorer. Men bevares det går fort nok. Det sørger to 370-hesters V8-ere for. Toppfarten er 65 knop.

Mens Preben Sørensen er daglig leder i Predator Boats, er det Andree Bakkegaard som er ansvarlig for båtkonstruksjon. Det er ingen hvem som helst han har gått i lære hos. Erfaringen er hentet fra støperiet til Nor-Tech, der han jobbet i flere år. Men Bakkegaard drømte om å bygge sin egen båt, den perfekte båten. Derfor dro han hjem. Og på ren hobbybasis ble en Predator 1.0 realisert. Men noen ville kjøpe båten, og plutselig var det som startet med GH 10 med 9,9-hester og drømmer om high performance-båter blitt en forretning.

Nå bygges flere båter, blant annet en 46- foter med 2700 hk og v-bunn.

Offshore-stoler

PREDATOR-GRÜNDERE: Preben Sørensen (t.h.) og Andree Bakkegaard startet med å bygge båt på hobbybasis, men det ble snart business.
PREDATOR-GRÜNDERE: Preben Sørensen (t.h.) og Andree Bakkegaard startet med å bygge båt på hobbybasis, men det ble snart business.

Nor Techs katamaranmonster starter opp med et skikkelig spetakkel og minner oss på at dette tross alt er en konkurranse. Omsider kommer også kaptein Bakkegaard og hans entourage slentrende

- Det ble lite søvn. Vi kom ikke til Smögen før sent i natt. Vi måtte bli ferdig med båten, og det var mye sjø over fjorden, sier han lugnt.

VISSEN MATROS: Vi Menn Båt har mønstret en vissen matros. Grønnskjæret i ansiktet har roet seg.
VISSEN MATROS: Vi Menn Båt har mønstret en vissen matros. Grønnskjæret i ansiktet har roet seg.

Bakkegaard stiller seg i offshore-stolen foran aluminiumsspakene og panelet som er tett dekorert med instrumenter, hurtigbrytere og en 12-tommers Raymarine E120 multifunksjonsskjerm. Vi putrer ut av havna har noe mindre motorisering.

På trynet i Bentley-sofaen

Ganske snart er vi oppe i 55 knop, og det er på vei ned fra en av bølgetoppene at kameraet smeller til rett over neserota så tårene triller. På klønete vis får jeg manøvrert meg akterut i båten, og finner en noenlunde stabil sittestilling i sofaen som har polstret rutemønster med søm – inspirert av Bentley, intet mindre.

Kamerabag på fanget, en hånd på kameraet og en hånd på håndrekka. Knokene er kritthvite. Jeg hilser på smaken av surstrømmingen som jeg var så dum å prøvesmake tidligere. Et besøk på toalettet hadde dermed ikke vært å forakte for å slippe ydmykelsen over ripa. Predatoren har toalett, men det er verken tid eller sted.

Første stopp er Käringö der det har samlet seg folk på moloen for å se de raske båtene. Over det ganske åpne farvannet fra Smögen er det 38-foteren fra Goldfish som har tatt føringen i bølgene.

Rovdyret trenger drivstoff

TANKE: I Grundsund får vi endelig tanket båten full.
TANKE: I Grundsund får vi endelig tanket båten full.

- Er det ikke mulig å tanke her?

Spørsmålet kommer overraskende, og virker unaturlig siden vi tross alt er med i en konkurranse. Man stiller vel ikke til start med tom tank? Men jo da, rovdyret trenger drivstoff.

MER FART: Nor-Tech 3900 Super V synes det går for tregt.
MER FART: Nor-Tech 3900 Super V synes det går for tregt.

- Vi tok for gitt at vi kunne tanke på Käringö, sier Bakkegaard uanfektet.

-Det er ikke verre enn at vi må la oss tau av den andre båten.

Nor-Tech takker for følge

TAKK FOR FØLGET: Katamaranmonsteret Nor-Tech 3600 Supercat takker for følget.
TAKK FOR FØLGET: Katamaranmonsteret Nor-Tech 3600 Supercat takker for følget.

Med tanke på hvor heftig gemytt båtene har, er det overraskende å bevitne en slik sinnsro over tom tank i en konkurranse. Det ser ikke ut til å koste Bakkegaard en eneste bekymring. Og det smitter. Disse rolig sørlendingene ….

Om ikke båten får forsyninger, så får mannskapet goodiebags med forsyninger fra Jönköpings Bryggeri.

Vi drar videre i lønnlig håp om at 337 SuperSport kan holde minst 50 knop et stykke til på dunsten av diesel. Vi nærmer oss Gullholmen, og da takker den 2700-hester sterke Nor-Tech-katamaranen for følget og forsvinner. Den får snart følge av den 1320 hester sterke Nor-Tech 3900 Super V.

Utenfor Gullholmen gjør Tenold noen drag med katamaranen - og når i 235 km/t.

Kygo funker bedre

FØRST: Goldfish 38 SuperSport kom først til Lysekil.
FØRST: Goldfish 38 SuperSport kom først til Lysekil.

Redningen blir Grundsund Marina. Kaptein Bakkegaard fyller tanken og vi setter kursen videre mot Lysekil for flere spillkort.

I Lysekil ligger Goldfish-båtene allerede fortøyd. På taket av restauranten Norra Hamnen 5 forsøker en trubadur å spille opp til allsang. Han blir etter hvert så desperat at han forsøker Postgirobygget. Da funker Kygo bedre.

Stemningen i havna generelt og i 337 SuperSport spesielt øker noen hakk når remiksen «Younger» av Kyrre Gørvell-Dahll – bedre kjent som Kygo – pumper ut av det 4200 watt store JBL-anlegget. Det består av 4 forsterkere, 8 høyttalere og 4 subwoofere.

Sommeren takker for seg

ROVDYRENE: De to Predator-båtene samlet i havn på Malmön.
ROVDYRENE: De to Predator-båtene samlet i havn på Malmön.

Neste stopp er Malmön for flere spillkort og forsyninger fra Jönköpings Bryggeri. Nå er det som om værgudene har gått lei av å la solen skinne på high performance-båtene. Et skifte er på gang, og skyene bærer bud om regn.

Omtrent i det vi ankommer Sea Lodge-en i Smögen hvor troppene skal samles til fest, så åpnes slusene. Sommeren som fulgte oss gjennom Grundsund er som blåst bort. Vi sier som Kirsti Sparbo – en sommer er over – men vi skal sees igjen til neste år

Denne saken ble første gang publisert 28/11 2014, og sist oppdatert 13/11 2023.

Les også