Båtnyheter
Høstens heteste båter
Her er alle de viktigste nyhetene nå i høst.
Her har vi satt sammen noen av det største nyhetene fra rundt 20 fot og oppover. Mange av nyhetene er også å finne på båtmessa «Båter i sjøen», mens noen først dukker opp til neste sesong.
Skal vi dømme ut fra hva som selges om dagen, ser det ut til at både daycruisere og skjærgårdsjeepen fra rundt 20 til 20 fot er de mest populære båtene hos båtfolket.
Her kan Nordkapps nye 705 trekkes fram som godt eksempel.
På den andre siden kommer både Bavaria og Jeanneau med gode storbåt-nyheter snart. Bavaria valgte like godt å legge verdenspremieren av sin nye 360 til båtmessa «Båter i sjøen». Dette er en lukket båt, fullstappet med nye løsninger.
Her kommer de heteste nyhetene i kategoriene daycruiser, skjergårdsjeep, sportscruiser, RIB og trawler:
Ibiza 760 T og 680 T: Generasjonsskifte
Ibiza Boats lanserer i disse dager to splitter nye modeller.
.- Vårt nye flaggskip på 25 fot og lillesøsteren på 23 viser vei inn i framtiden for Ibiza Boats, sier gründer og eier Helge Duus om nyutviklede Ibiza 760 T og 680 T.
Dette skal nemlig være resultatet av 40 års båtbyggererfaring - og 20 års erfaring med å produsere flere av Norges mest solgte landstedsbåter. Både 25-foteren 760T og 23-foteren 680T skal videre fornye daycruiserkonseptet med et tidløst og samtidig moderne design, nytenkende løsninger og funksjonelle detaljer.
- Vi har utviklet to nye modeller med et helt nytt uttrykk. Samtidig er de basert på Ibizas kjerneverdier: Funksjonelt design, gode sjøegenskaper, robusthet og styrke, opplyser sier Ibiza-eier Helge Duus videre.
De to nye modellene er et resultat av samarbeidet mellom båtbyggeren og konstruktøren Duus og designer Karl-Marius Norschau, som tidligere har jobbet med prosjekter for Windy sammen med konstruktør Hans-Jørgen Johnsen.
- Vi har lagt stor vekt på å gjøre cockpit sosial, med mange gode sitteplasser. Samtidig har vi vært fokusert på å ivareta brukerens mange behov. Dette har vi gjort gjennom å lage en cockpit som lett kan omorganiseres når man vil fiske eller utøve forskjellige former for vannsport., forteller Duus.
760 T og 680 T kjennetegnes ved at de er bredere enn den forrige generasjonen Ibiza-båter, noe som betyr mer innvendig volum og større komfort. 760 T er ifølge verftet markedets største 25-foter og har separat toalett med håndvask.
Lillesøster Ibiza 680T har mange av de samme finessene og egenskapene som 760T, men har ikke separat toalettrom. Blant annet er det lagt vekt på at atkomsten over dekk forut skal være trygg og enkel takket være den brede avslutningen av fordekket. En fendret baug skal understreker filosofien om at funksjon og design må gå hånd i hånd. Det samme gjør den nye fenderløsningen langs sidene, som gir beskyttelse ved fortøyning til brygger, også lave flytebrygger, og gjør fendring overflødig i de fleste tilfeller.
Førerkonsollen i begge modellene er behandlet med et matt, antireflekterende materiale. Båten hadde premiere under båtmessa Båter i sjøen ved Aker Brygge.
Tekniske data Ibiza 760 T/Ibiza 680 T
- Lengde: 7,60/6,80 m
- Bredde: 2,80 m/2,54 m
- CE-kategori: C/C
- Pris inkl. 200 hk, komplett utstyrt 699.900 kr/inkl. 150 hk 559.900 kr
Nordkapp Enduro 705: Smarte linjer
Nordkapp er på hugget og lansere et splitter nytt medlem i Enduro-serien sin. Tradisjonen tro er det designer Espen Thorup som står for linjene.
Her kan blant annet legge merke til den cabriolet-inspirerte vindskjermen bak akterbenken, som et smart lite påfunn, en aldri så liten nyhet i skjærgårdssegmentet.
Det er godt med god plass foran konsollen og to gode seter bak konsollen, med fin sikt over plotter og instrument.
Prisen er fra 504 000 kroner med Evinrude E-Tec 150 hk.
Tekniske data
- Lengde: 7,05 m
- Bredde: 2,30
- Drivstoffkapasitet: 200 l
- Motor: 150-250 hk
Jeannau: Nyheter i kø
Jeanneau kvesser klørne i motorbåtavdelingen sin, og lanserer flere store nyheter.
Franske Jeanneau tar et skikkelig skippertak i hele motorbåtserien sin til neste sesong, og kommer med hele seks nye eller forbedrede modeller. Først ute er nye Leader 36. Dette er typiske sportscruisere for godværsdagene. Her har familiefokuset blitt forsterket, med for eksempel tre køye i midtkabinen. Deretter er det Velasco-serien som får to medlemmer. Dette er to nye flybridgebåter i god stil. Velasco 43 F blir oppfølgeren til Velasco 43, mens det tilsvarende skjer med Velasco 37, som også får en flybridge.
I småbåtklassen er det Cap Camarat-serien får en liten ansiktsløftning. Her er det Cap Camarat 7.5 CC Serie 2 og Cap Camarat 7.5 WA Serie 2 som kommer først ut. Her er det snakk om ny skrogfasong og ny generell design om bord.
Mary Fisher-serien kan glede seg over en ny 695. Her skal komforten ha blitt et viktig forbedringsområde om bord, i tillegg til ny «look».
Prestige-serien har også noe å feire. Denne serien runder 25 år i år, og her er det 40-foteren Prestige 420 som får spille førstefiolin, med nytt interiør, større flybridge og egen salong-versjon (uten flybridge).
Bavaria: Lukket nordisk løsning
Bavaria har tatt for seg to av sine største turbåter og fått laget to lukkede varianter av de største Sport-cruiserne sine. Det er snakk om Sport 360 og Sport 400. Begge modellene kommer fra før i en «Open»-, «Hard Top»- og «Soft Top»-versjon. Når er det altså «Coupe» som gjelder. Dermed blir båten helt lukket og dermed også mer anvendelig på våre breddegrader, hvor det som kjent kan være kjølig.
Likevel har verftet lagt opp til at akterpartiet kan konverteres til solseng når behovet måtte oppstå, i tillegg til en lang rekke andre forbedringer. Multifunksjon og enkelt båthold er stikkordet. Cockpiten har praktiske seteløsninger. Under dekk er det tradisjonen tro rikelig med plass. Det nye her er imidlertid at de har delt opp utseendet i tre serier, Classic, Style og Modern.
Bavaria har illustrerende nok valgt å legge lanseringen av nye Sport 360 i Coupe-versjon til båtmessen Båter i sjøen. Prisen er i skrivende stund ligger på 129 900 euro med to Mercruiser 5.0 MPI med DTS Bravo III-drev. Avgifter i tillegg.
Tecnorib: Stas-RIB med heftig motor
Italienske Tecnorib har fått fotfeste her til lands, et RIB-merke med gode kontakter hos Pirelli. Nå stiller de med en 25- og en 28-foter, med ferske og fornuftige innenbordsmotorer.
Italienske Tecnorib med sine Pirelli P Zero Speed Boats er en ny stjerne på RIB-himmelen i nordisk sammenheng. Kortversjonen av verftshistorien går ut at Tecnorib og den kjente dekkprodusenten Pirelli har samarbeidet i 50 år om ulike gummibaserte båter av det sportslige slaget. Nå er det modellene Pirelli P Zero 770 og Pirelli P Zero 880 som ligger først klare ved brygga her til lands, selv om grunnversjonen av 25- og 28-foteren har fått noen år i markedet lenger sør, i retning Middelhavet.
Dette er videre RIB bygget med tanke på ulike alternativer for god diesel-innenbordsmotorisering, men om du vil ha utenbords er det også mulig ifølge verftet. Poenget er at det legges opp til solide ytelser samtidig som komforten også er ivaretatt. Som bevis trekkes det fram at båtene er designet av den svenske båtracinglegenden Ocke Mannerfelt, hvis eget designteam står bak hundrevis av båter, i tillegg til å ha vunnet 16 verdensmesterskapstitler innen offshoreracing
Disse egenskapene er for øvrig ledestjernene til de fleste båtbyggere, men her skal det altså være tatt til nye høyder med innenbordsvinklingen. Og her er det i tillegg samarbeidet med Pirelli skal komme inn i bildet, med sin omfattende kompetanse på gummi.
Kraftige motorer fra Audi
Men den store nyheten kommer egentlig på motorsiden. Her er det Mercruiser Diesel som er aktuelle med sine nyoverhalte og relativt lette VW-motorer (kjent fra Audi A8 og VW Touareg), i form av enten TDI 3.0 (V6) eller TDI 4.2 (V8), fra 260 hestekrefter og oppover til 370. Det betyr med andre ord at er der mulig å ha det gøy på vannet uten at du eier en bensinstasjon eller to. I tillegg er også Volvo Penta med på notene om det foretrekkes i motorrommet.
Når det gjelder 770-båtens funksjon, er det stort sett snakk om at kjøreopplevelser og solbading står i fokus, i tillegg til at den passer fint som ren tender for deg med solid dypgang å tenke på. Konsollen er greit plassert midtskips, med en stor solseng over motorkassa og noen enklere sittemuligheter forut. 880 er mer forseggjort med litt frekkere linjer, mer plass og relativt godt med stuveplass i den grad det er mulig her. Dermed er dette også utpregede dagsturbåter.
Båtene har norgespremiere på båtmessa "Båter i sjøen" ved Aker Brygge i Oslo.
Explorer Yachts: Klassisk slår an
Explorer Motor Yachts lanserer nye trawlere med de riktige ingrediensene.
Det saktegående trawlerne med sine tradisjonelt trygge sjøegenskaper vinner stadig nye tilhengere. Det har ført til flere solide nyheter på denne fronten også, med Explorer 46 Pilothouse som tilskudd i Explorer Yachts-flåten.
Ifølge importøren Ola André Worre i W-Yacht er det god etterspørsel etter mellomstore farkoster i klassisk stil som har ført til at verftet nå kommer med planene for denne 46-foteren, i tillegg til en variant på 62. Explorer 50 Pilothouse har allerede slått godt an, hvor fem båter ble solgt før planen.
Det Hong Kong-baserte verftet melder ellers at de nå deler opp båten i to serier, hvor Explorer Odyssey-serien nå brukes om de største variantene og Hudson Bay-serien forbeholdes de mindre. Clipper-serien (lansert her til lands i 2005) blir også den del av Explorer- framover.
Den nye 46-modellen skal være et naturlig steg videre for 40-fots flybridge-eiere. Selv om hun er kortere enn sin storesøster, Explorer 50 Pilothouse, har 46 Pilothouse tilsvarende bredde - kun en tomme smalere - og derfor større volum inni båten. Ifølge verftet satses det på et gjennomgående bredt spekter av tilpassede elementer i hver enkelt båt, noe som i praksis betyr en slags «semi-custom»-båtbygging.
Denne nye cruiseren skal kombinere godt håndarbeid med alt fra edle tresorter og skinnsalonger til fordelene av et hevet styrehus som er spesielt egnet for langdistansenavigering eller langtur om du vil. Som standard leveres Explorer 46 Pilothouse med to lugarer. Båten drives av en enkel Cummins turbodiesel motor på 250 hk, men en tomotors modell er også tilgjengelig.
Tekniske data Explorer 46
- Lengde (LOA): 13,93 m
- Bredde: 4,65 m
- Deplasement: 15.500 kg
- Drivstoffkapasitet: 2.271 liter
- Vanntank 1.136 liter
- Toppfart, ca.: 14 knop
- Pris, ca.: 5 900 000 kr
- www.w-yacht.no
Les også:
Trolig den tøffeste vi har hatt på fjorden
Dette beistet av en båt er helt norsk
Denne saken ble første gang publisert 05/09 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.