Nor-Tech 420 Monte Carlo
Dieselmonster
I over 50 knop flyr jeg over de skumhvite bølgetoppene. Så kaster jeg skipet i sving.
Null stress, sier 18-åringen i meg. Er det noe Florida-baserte Nor-Tech kan, så er det å bygge solide og velkjørende skrog. Det har de bevist mer enn én gang. Likevel er det med skrekkblandet fryd jeg vrir om det treeikede stålrattet.
Svosj! Det steppede skroget skjærer vannet som Aksel Lund Svindal på vei ned Super G-løypa over perfekt ytterski. Rent, kontrollert og udramatisk. Hver gang. Uansett.
Og du skal se hvordan båten river opp sjøen bak meg. En meterhøy vegg av vann velter utover fra inner- til yttersving. Farten, lyden, massen, følelsen - dette er heftig!
Riva-inspirert
Jeg kjører Nor-tech 420 Monte Carlo. En enorm daycruiser basert på merkets 39-foter, bare forlenget med tre fot for å øke plassen om bord. Sosialt og trivelig, med godt armslag for alle, er stikkord for 420 Monte Carlo.
Konseptet er helt nytt. Her skal alle om bord kunne samles rundt føreren. I fart benytter man den fremre avdelingen bak vindskjermen, mens den bakre sittegruppen og solsengene akter passer perfekt ved oppankring i en stille bukt. Natten tar du under dekk, der det er soveplass til to i kabinen. En sittegruppe med plass til flere og et baderom med det mest nødvendige er selvfølgelig også på plass.
Designet er uten tvil Riva-inspirert. Og ikke bare ser båten fantastisk ut på avstand, men byggekvaliteten er høyst imponerende. Materialkvaliteten likeså. Fra baug, til hekk og fra kjøl til vindskjerm.
Ikke bare lekker
Når bil- og båtprodusenter svinger pennen for å skape et futuristisk og spennende design, går det praktiske ofte i glemmeboka. Men ikke i dette tilfellet. I 420 Monte Carlo er det gjennomtenkte og praktiske løsninger over alt.
I tillegg til flere gode stuverom, er det for eksempel integrerte stuverom i seteryggene. Om ønskelig, er det også mulig å få en pantryløsning i forkant av konsollen. Integrerte kryssholt skulle bare mangle i en båt som denne.
Tekniske data Nor-Tech 420 Monte Carlo m/2xYanmar 370
- LOA: 13,07 m
- Vekt: 5,2 tonn
- Tankvolum: 1200 l
- Motor: 2 x 370 Yanmar m/Bravo 1 XR-drev
- Toppfart: ca. 55 knop
- Pris: ca. 5 000 000 kroner
- Info: www.nor-techboats.com
Vi får vite at 420 Monte Carlo kan skreddersys kundens ønske. Vi ser tydelig at eieren fra Drammen har en forkjærlighet for Mercedes-Benz og AMG. Lakken er Mercedes' Indian Grey Metallic, og detaljene er tydelig inspirert av detaljer fra Mercedes' AMG-modeller.
Ytelsene og kjøreegenskapene står som kjent i stil. Vi har sånn sett full forståelse for at eieren dropper køen på E18 og tar sjøveien til hytta på Sørlandet. Han har jo tross alt en 42-fots AMG liggende klar.
Dagens Dobbel
Førerplassen er verdt et avsnitt i seg selv. Fra førerplass, en herlig sofa trukket i det fineste skinn, har du øyekontakt med opptil tre personer sittende i de bakovervendte setene ved vindskjermen. Du har samtidig full kontroll over ratt, spaker og kontrollpanelet, hvor du får all nødvendig informasjon delikat presentert på to enorme Garmin-skjermer.
Skjermene, en til navigasjon og en til instrumentering, og en gjeng andre høyteknologiske duppeditter, er kledelig festet på et panel i karbonfiber. Sammen med diverse elementer i stål, er karbonfiberen med på å danne et barskt førermiljø. Et førermiljø som utstråler presisjon, kvalitet og modernitet.
Sittestillingen og komforten i den voluminøse skinnsofaen er nær optimal, og vi får en veldig trygghetsfølelse dypt nede blant båtens høye skrogsider.
Vel blåst
Det blåser friskt på testdagen. Faktisk så kraftig at det selv i sundet mellom Son og Jeløya piskes opp meterhøye bølger. På langt nær nok til å sette Monte Carlo ut av kurs, men perfekt til å kartlegge båtens sjøegenskaper både ved normal bruk og i mer ekstreme situasjoner.
Jeg dytter gasspakene fra meg. De store Yanmar-dieselene tar et skikkelig magadrag med diesel og luft og skyver den massive daycruiseren bestemt opp i plan, og med macho dieseldur i ryggen, krysser vi av for både 30, 40 og 50 knop i loggen før akselerasjonen avtar.
I 55 knop baner vi oss vei med bølgene rett i fleisen. De meterhøye bølgene merker vi knapt noe til. Og sjøsprøyt, glem det. Aldri tidligere har vel beskrivelsen "går som et godstog" passet bedre. Dette er et godstog med plog.
55 knop - i sving
Og så kommer det fra sidemann, copilot og Nor-Techs forlengede arm her i Norge, Jørgen Hellerud; sleng den i sving! Er du gal, tenker jeg. Det er ikke en 25-foter vi kjører her.
Hellerud ville nok ikke sagt akkurat det om han ikke visste at båten tåler påkjenningen. Han selger tross alt produktet. Å la et knippe båtjournalister skrive sidevis om millionglisets elendige sjøegenskaper er neppe god business. Så la gå, 55 knop, fullt rattutslag. Svosj!
Følelsen er ulik alt annet jeg har vært borti. Det steppede skroget sitter som limt og slipper ikke en centimeter, mye takket være en skrogvinkel på heftige 24 grader.
Det hele føles skuddsikkert. Nor-Tech har brukt kevlar (mest kjent fra skuddsikre vester) i støpeprosessen, så i prinsippet skal skroget være nettopp det - skuddsikkert. Det merkes godt at båten er tung, men jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet. 420 Monte Carlo har enorme sjøegenskaper.
God for mer
Åtte 420 Monte Carlo har til nå fått vann under kjølen, og Hellerud forteller ivrig om stor interesse rundt den mildt sagt spesielle båten.
- Siste båt ut har en dobbel Mercury med 1400 hestekrefter og gjør 90 knop, forteller han. Akkurat som ikke 720 hestekrefter og 55 knop er nok.
Tilbake på brygga er jeg fortsatt litt rystet over følelsen. Følelsen av 42 fot i 55 knop i sving er noe av det heftigste jeg har opplevd, men likevel totalt udramatisk.
Derfor spør jeg meg selv; hvordan ville det vært å kjøre 420 Monte Carlo med enda kraftigere motorer?
Hvor høy fart er dette skroget egentlig godt for? Og hvor fort kan man egentlig ta en sving i meterhøy sjø?
Etter opplevelsen er jeg uansett klar på én ting: Toppfart er ikke lenger det samme. Fra nå av er det fart og størrelse som teller - i sving.
LES OGSÅ:
Vi tester fartsbeistet Predator 337
Denne saken ble første gang publisert 18/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.