Vaagen Fly
Helnorsk kvalitetsbåt
I dagens turbulente marked er det overraskendeat Vaagen Boats på Aukra har utviklet en stor 42-foter.
Den har alle moderne løsninger man normalt finner på denne størrelse båter. Og den har noen jokere i ermet spesielt for det norske markedet. Samtidig med lanseringen av den nye 42-foteren, feirer Vaagen Boat 30 år.
Nybåten har nettopp av den grunn fått tilleggsbetegnelsen "Jubileum". På disse 30 årene har man hatt flere modeller på programmet og 42-foteren kan snart leveres i en utgave uten flybridge. Da får den betegnelsen "Cruiser". Designet er passe moderne, med klassisk snitt, høyt fribord i skroget og har ingen store problemer med å hevde seg i denne klassen.
Når man i tillegg kan tilby akkurat de løsningene båtfolket på Vestlandet og i Nord-Norge vil ha, er det all grunn til å tro at denne båten vil ha et jevnt marked.
Stor motor
I motsetning til de fleste konkurrenter, har Vaagen Boats satset på en stor dieselmotor, V-gir og aksling. På kysten er det nettopp denne tekniske løsningen mange vil ha og med en Iveco på 560 hk, er det bra med krefter i skuta. En viktig detalj er god plass til service og vedlikehold på den store motoren samtidig som det blir ryddig selv med en del ekstrautstyr på plass.
På byggenummer en - som vi prøvekjørte i Bergen - gjenstår en del småjusteringer. Blant annet skal lydisoleringen av motorrommet forbedres og da bør det bli bra, for støynivået er allerede på et greit nivå.
Velgjort inne
Tekniske data Vaagen Fly
- Lengde o.a.: 12,85 meter
- Lengde skrog: 11,95 meter
- Bredde: 3,8 meter
- Deplasement: 9000 kg.
- Motor: Iveco 560 hk
- Fart med 560 hk.: 30 knop
- Diesel: 1000 Liter
- Ferskvann: 320 Liter
- Septik: 190 Liter
- Sitteplasser i salong: 8
- Lugarer: 3
- Soveplasser: 6
- Produsent: Vaagen Boats
- www.vaagenboats.no
Innredningsmessig tar vi en rask beskrivelse: Stor skipperlugar med dobbeltseng forut. En separat lugar med dobbeltseng i babord side. Den tredje lugaren er en stikklugar inn under førerplassen og den byr på to enkle senger. Totalt seks faste sengeplasser i tre lugarer. I styrbord side er også baderommet og her har man valgt et stort bad med separat dusjnisje fremfor to mindre bad.
I soveavdelingen under dekk er det fine garderobeskap og romslige overskap i forkabinen. Dekksalongen byr på en super skipperstol med et moderne instrumentbord, kartskjerm rett i siktlinjen og alt logisk plassert. Bak førerplassen er et stort, velutstyrt pantry med store skuffer, 130-liters kjøleskap og ellers fin arbeidshøyde. TV-en felles ned fra taket over pantryet. Resultatet blir en litt høy plassering.
Flatskjermer som stiger opp i bakkant av pantryet er riktige plassert og virker i tillegg mer fancy. I babord side byr dekksalongen på en stor vinkelformet sittegruppe. På testbåten i lyst og behagelig skinn. En ting er at sittegruppen er stor med plass til mange rundt det høyglanspolerte spisebordet. Men der det virkelig blir pluss i boka, er den utmerkede sittekomforten.
Man siger behaglig og akkurat passe langt ned i sofaputene og kvalitetsinntrykket er umiddelbart på plass og av det gode slaget. Nå kan båten leveres med litt ulike løsninger - blant annet kan en ekstra navigatørstol monteres foran spisebordet om man ønsker det.
Mye plass
I soveavdelingen nede under dekk og i dekksalongen er hovedinntrykket mye plass og stort volum.
Spesielt imponerer dekksalongen og store vinduer bidrar til dette. Både skipper og passasjerer har topp sikt forover og til sidene. Men akterover blir sikten begrenset - spesielt med kalesje rundt akterdekket. Som på mange andre båter, blir det umulig å se badeplattformen.
Situasjonen blir ikke særlig bedre fra førerplassen på flybridge. Moderne utstyr som kamera koblet til kartskjermen vil være en god hjelp, men best er det med instrukser fra en matros som kan informere skipperen.
Problemet er spesielt til stede ved bakking og om man bakker inn i en båtplass. En kjent problemstilling. Selve havnemanøvrene klarer båten utmerket. Det er skikkelige krefter i motoren og det holder normalt sette spaken akter eller forover i tomgang for å få bra effekt. I tillegg har båten trustere både forut og akter. Da kan båten finmanøvreres selv i trange havner.
Luksushytte
Akterdekket har en L-formet sofa og det er ganske god plass til bord og noen stoler. Utgang til den rene badeplattformen er på plass og i akterspeilet er det en stor luke inn til et voksent stuverom. Her er plass til både fendere og mye annet utstyr.
Med kalesje rundt akterdekket, har man straks et ekstra tørt rom. Opp til den store flybridgen er det en støpt trapp med gode trinn. Fast luke gjør det hele tett og oppe på flybridgen kan man lage stor sittegruppe, bruke solsenga og man sitter høyt og fint.
Tre konturformede stoler er på plass og en fremoverliggende jegerskjerm tar fint av for fartsvinden. Totalt byr Vaagen 42 Fly på stort volum inne. Legger man til akterdekket og den store flybridgen, blir konklusjonen at dette er en fullverdig luksushytte for opp til seks personer.
Her har man stor plass, bra volum takket være et skrog med høyt fribord og det man trenger uten at det blir trangt her eller der.
Godt skyv
Med 560 hester, skyver Iveco-motoren båten jevnt og trutt opp i plan. Det hersker lite tvil om at det er krefter nok i den store motoren. Båten ligger fint i hele fartsområdet opp til over 30 knop og en behaglig marsjfart vil ligge et sted mellom 22 til 24 knop.
I denne hastigheten jobber motoren avslappet og fint. Hele båten kjennes harmonisk i dette fartsområdet, men kniper det på tiden kan marsjfarten legges betydelig høyere. Svingradiusen blir i største laget med maks utslag på rattet. Her kreves nok et større ror eller kanskje et dobbeltror.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 20/04 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.