Askeladden P 80 Pilothouse med 300 hk Suzuki
Smartere enn de fleste
Askeladden har hatt suksess med sine nye Pilothouse-modeller. Nå er en ny modell med betegnelsen P 80 Pilothouse på vannet og vi har prøvekjørt byggenummer en.
Tekniske data Askeladden P 80 Pilothouse med 300 hk Suzuki
- Lengde: 7,85 m
- Bredde: 2,90 m
- Vekt: 2 165kg
- Tank: 230 liter
- Motor: Maks. 300 hk eller 2x150 hk
- Antall køyer: 2
- CE-kategori: C
- Maks. ant, personer: 8
Med flatt vann langs hele Vestlandskysten kan vi umiddelbart hoppe over skrogets egenskaper i grov sjø. Men produsenten hevder at forskipet med dyp og skarp V-fasong gir en komfortabel gange. Det vi derimot kan uttale oss om, er skrogets øvrige egenskaper. Stabiliteten ved brygga er upåklagelig og med høye cockpitkanter får man umiddelbart en god trygghetsfølelse. På testbåten er største motoralternativ montert - en råtass fra Suzuki med 300 hk.
På en 8-meters styrehyttebåt betyr det krefter i bøtter og spann. Vi leser 39 knop på topp og med litt fintrimming, hjemlengsel og medvind kan man nok klare de magiske 40. Et helt annet spørsmål er hva man skal med en så kraftig motor og vi vil tro at 200 hk vil være et godt valg. Selv da bør man oppnå en fart på drøyt 30 knop. I og med at Askeladden hadde testing og utprøving av den første båten, monterte man 300-hesteren. 2x150 hk er det neste som skal testes før man prøver ut ulike motoralternativer litt lenger ned på skalaen.
Båten går raskt i plan uten noen markant planingsterskel.
Den ligger rolig og fint i et bredt fartsområde. Aller finest og mest harmonisk ligger den i 20-25 knop. Der bare cruiser den komfortabelt av gårde og med en tank på 230 liter blir rekkevidden akseptabel. Både krappe svinger og S-svinger tar båten uten noen overraskelser. Men nær toppfart tett på 40 knop sender skroget ut signaler om at nok er nok. En cruisingfart på rundt 25 knop bør være greit for de fleste.
Men bevares-med 300 villige hingster akter kan man cruise i rundt 35 knop om tiden er knapp. Et spennende motoralternativ er også 2x150 hk. Sikkerheten med to motorer er et ekstra pluss og under fiske kan den ene motoren slås av.
Toppfarten blir nok noe lavere enn med singelmotoren, men med to motorer vil vi tro at man får enda mer dreiemoment når båten skal opp i plan. Kjører man eksempelvis med mye last i båten, kan to motorer være et godt valg. Over P 80-skroget har Weekender- modellen vært på markedet en stund.
Produsenten oppgir samme maksmotor for denne og i tillegg kan man levere Volvo Pentas D3 turbodiesel. Weekenderutgaven er en fin tur og familie båt og man kan eksempelvis få den med tak over hele akterdekket. Den nye utgaven med betegnelsen Pilothouse skiller seg klart ut fra søstermodellen. Her er funksjon satt i høysetet og båten er et spennende valg som allround aktivitetsbåt.
Hytte til babord
Styrehytta er asymmetrisk og langs styrbord side er en god og bred passasje i samme høyde som akterdekket. Det øker sikkerheten ytterligere og i hytta er en stor glass/aluminiumsvegg i styrbord side. Den er en smule dominerende. Både den og den asymmetriske hytta krever nok litt tilvenning og vinner neppe noen skjønnhetskonkurranse.
Men det glemmes fort så snart man er om bord i båten. Veggen i glass og aluminiumsrammer er tredelt. Midtfeltet står fast, mens feltet foran og bak utgjør hver sin skyvedør. Altså to dører i samme side. Det er noe nytt og kan umiddelbart virke litt merkelig, men dette fungerer helt supert. Skipperen har sin skyvedør rett ved skipperstolen og får kjapp tilgang ut.
De som sitter i sittegruppa har kort og effektiv vei ut gjennom den bakerste skyvedøra. Med to dører blir trengselen minimal og det hele er så absolutt funksjonelt. I tillegg gir to dører optimal ventilasjon på varme dager. Sammen med stor luke i taket og skyvevinduer får man all den ventilasjonen man vil ha. Askeladden har for lengst satset på kvalitet og god funksjon. Det går igjen på totalløsningene, utstyr og detaljer. Under dekk ligger forkabinen med køyeplass for to.
Det er avsatt plass for toalett og det kan gjøres separat, men da blir det i trangeste laget. Oppe i styrehytta imponeres man umiddelbart av den fine sikten ut. Frontvinduet er stort og rent, kraftige vinduspussere er på plass og foran skipperen er et moderne utformet instrumentbord. Med plass til 10 tommers kartskjerm. Oppe under taket sitter motorinstrumentene plassert.
Alt er ergonomisk og fint planlagt. Defrosterdyser er allerede på plass, men varmeapparat og defrostersystemet står på listen over tilleggsutstyr. I likhet med de fleste konkurrentene er varmeanlegg ekstra. Akkurat det har vi vanskelig for å forstå logikken i, på båter som skal brukes også i kaldt og surt vær.
Eller for å si det på en annen måte: Det er selvsagt umulig å levere en bil uten varmeapparat og defroster eller ta ekstrabetalt for det. I en båt som dette vil vi tro at kundene uansett skal ha varmer. Plusset til Askeladden-i forhold til enkelte konkurrenterer at opplegget for varme og defroster ligger klart for montering. Det samme gjelder tunnel for baugpropell, elektrisk vinsj forut og akter. Skipper og co-pilot sitter i komfortable stoler. Passe høyt og med flott sikt i alle retninger.
Stolene kan dreies akterover mot aktersofaen og med bordet på plass blir det en helt grei sittegruppe.
Under den ene puta i benken akter er et minipantry med støpt vask og plass til et ettbluss kokeapparat.
Arbeidshøyden er ikke noe å skrive hjem om, men det holder for å koke kaffe og lage noen enkle måltider. Greit nok i en båt som dette. En kjøleskuff er det også blitt plass til. Opp til fem voksne sitter greit inne i hytta og på transportetappene er det normalt her man oppholder seg. Står fiske eller annen aktivitet på programmet, er det bare å ta plass ute på det ganske store akterdekket,
Her er en utvendig styreposisjon og med stort bakvindu i hytta får man ganske god sikt. Det er dør og direkte utgang til en ren badeplattform.
Godt med stuveplass
Mange stuverom er på plass-både fra akterdekket samt ankerrom forut. Testbåten hadde fenderholder i bakkant av hytta og en oppvippbar benk i hver side. Dette blir neppe den endelig løsningen og det gjenstår å se hvilket arrangement Askeladden kommer med når produksjonen starter for fullt. Oppfellbare sittebenker er smart. Da blir dekket rent under fiske. Vi ville valgt en sittebenk i bakkant av hytta og en benk i babord side. Da kunne man fått en mer sosial sittegruppe ute og fenderholder- ne kan man flytte over mot styrbord.
Askeladden P 80 Pilothouse er en smart aktivitetsbåt med mange fikse detaljer. Eksempelvis skjuler det seg et langt stuverom under et vanntett, rundt lokk i babord side av styrehytta. Det er tiltenkt fiskestenger. Smart! Gode håndrekker, små håndtak plassert på strategiske steder akkurat der man har behov, er blant detaljene som hever nivået på 80- modellene noen hakk over de fleste konkurrentene.
Bare for å nevne det: Selv om hovedgangsonen er i styrbord side, er det også mulig å bevege seg langs hytta på styrbord side. På taket er det solide håndrekker og rundt fordekket en kraftig pulpit. Pilothouse-modellen i P 80-serien er en spennende nykommer. Det skal bli interessant å se produksjonsmodellene på vårens eller høstens båtmesser.
For Askeladden-teamet var i full sving med motortester og diverse detaljer både før og etter vår prøvetur. Det spesielle asymmetriske overbygget og den store glassveggen vekker nok litt oppsikt, men fordelene er opplagte med en gang båten tas i bruk. Vår konklusjon blir at Askeladden nå er godt i gang med markedstilpassede styrehyttebåter-b eregnet for røff bruk det meste av året.
Denne saken ble første gang publisert 21/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.