Askeladden C75

Askeladden med friske planer

Askeladden letter på sløret for vårens grommeste nyhet.

Sist oppdatert
DC: Den nye daycruiseren C75 Cruiser fra Askeladden byr på kjent layout om bord. SKISSE: Askeladden
DC: Den nye daycruiseren C75 Cruiser fra Askeladden byr på kjent layout om bord. SKISSE: Askeladden

Tross mye motvind i norsk fritidsbåtbransje holder Askeladden åpenbart stø kurs på utviklingsfronten. Verftet lanserer nemlig to nye varianter på det splitter nye 24-fotersskroget C75 til neste sesong. Den ene kommer i klassisk daycruiser-drakt, mens det andre legger opp til hardtopp. De to nykommerne går ellers under navnet C75 Center Cabin og C75 Cruiser.

- Vi har lang erfaring med høyhastighetsbåter og kommersiell RIB. Den kombinerer vi med vår lange erfaring med fritidsbåt til å skape en ny serie høytytende sportsbåter, slår båtbyggeren fast.

Trendsetter

C75-plattformen skal også markere startskuddet for en ny serie høyytelsebåter fra verftet, hvor målet er å bli trendsetter i sportssegmentet.

Felles for begge skrogene er nettopp fokuset på ytelser, og dermed også fart. Med største motoralternativet fra Suzuki på 250 hestekrefter skal det for eksempel kunne forventes en toppfart på rundt 45 knop med den åpne Cruiser- varianten.

FELLES: Den nye C75-skroget blir felles for de to modellene. SKISSE: Askeladdden
FELLES: Den nye C75-skroget blir felles for de to modellene. SKISSE: Askeladdden

Sportslige

HYTTE: C75 Center Cabin skal bli en sprek hyttebåt. SKISSE: Askeladden
HYTTE: C75 Center Cabin skal bli en sprek hyttebåt. SKISSE: Askeladden

Her satses det videre på kraftig og klassisk V-bunn på hele 25 grader, noe som er en velkjent ingrediens fra velkjørende skrog, i tillegg til doble chines. Dermed kan det se ut til at det i alle fall er en sportslig styrehusbåt på gang fra Askeladden.

Dekksinnredningen i daycruiseren skiller seg på den andre siden ikke vesentlig fra hva vi ser hos andre daycruiserprodusenter, med en stor U-sofa rundt et bord midt i salongen som viktig innslag. Fremste den av salongen har ellers fått en vippbar pute som kan gi to ekstra seter. Designet er det Gasper Peternelj som står for.

Prisene ser ut til å starte på 576 000 kroner for Cruiser-varianten med en 150-hesters Suzuki, mens Cabin-varianten blir noe dyrere.

Lanseringsdatoen så langt er lagt til båtmessene til våren, og da høyst sannsynlig til Sjøen for alle.

Felles tekniske data

  • Lengde: 7,45 m
  • Brede: 2,55 m
  • Vekt: 1 600 kg
  • Motor: Suzuki 150 til 250 hk
  • www.askeladden.no

LES OGSÅ:

Alt om Askeladden

Vi tester Askeladden P80

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også