Yamarin Cross 60 Cabin med Yamaha F100
Tøffest i klassen?
Med et solid aluminiumskrog og styrehytte med barskt design, signaliserer Cross 60 Cabin at den vil være den tøffeste i klassen. Klarer den det?
Ved brygga gir 60 Cabin et solid inntrykk og det forsterkes ytterligere av svart farge på hyttetaket og mørk grått i resten over fenderlista.
Kombinert med skinnende rekker med innfelte plexifelter og svarte rammer i dørene og rundt de store vindusflatene, ser båten unektelig råtøff ut.
Frontvinduene lener noen grader forover og båten har "gå-gjennom- løsning" med dør forut og akter i styrehytta. Brønnen forut er ikke så veldig stor og her er det overraskende nok bare én sitteplass på benken forut. På hver side i forkant av hytta har man prioritert trinn for enklere entring fra siden. Det er forunderlig at disse ikke er litt større slik at de også kan brukes som sitteplasser. På den mindre Cross 49 BR har man faktisk gjort dette langt bedre med tre sitteplasser forut.
At man har prioritert 60 C som en rendyrket transportbåt blir enda tydeligere med en titt på akterdekket, for der er det ikke en eneste sitteplass som standard. Her kan et klappsete leveres som ekstra. Selv på en båt som dette kan det jo være trivelig å ha et sted å slenge seg ned med kaffekoppen eller hvittingsnøret.
Båtens sitteplasser er konsentrert inne i hytta. To greie stoler for skipper og co-pilot. Pluss to langsgående benker bak disse - store nok for en voksen og et barn.
En familie kan med andre ord sitte varmt og tørt inne med god sikt ut gjennom store vindusflater.
Benkene kan med mellomleggsputer bygges om til en liten nødkøye. Kjekt å ha, men neppe så viktig.
Større tank
Testdata Yamarin Cross 60 Cabin med Yamaha F100
Turtall, rpm |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/nm |
For-bruk, l/t |
2500 |
6,7 |
74 |
1,1 |
7,4 |
3000 |
8,6 |
75 |
1,21 |
10,4 |
3500 |
14,1 |
79 |
0,9 |
12,7 |
4000 |
19,7 |
80 |
0,82 |
16,2 |
4500 |
23,2 |
81 |
0,79 |
18,3 |
5000 |
27,0 |
82 |
0,89 |
24,0 |
5500 |
29,4 |
83 |
1,05 |
30,9 |
5800 |
32,2 |
85 |
1,11 |
35,7 |
Yamarin oppgir alternative motorer fra 80 til 150 hk. Produsenten oppgir 27 knop med 80 hk, 31 med 100 hk, 35 med 115 hk og 44 knop med 150 hk. Testbåten har Yamaha F 100 og vi måler en toppfart på 32.2 knop ved 5800 o/ min. Økonomisk marsjfart blir fra snaut 20 til 24 knop med et forbruk rundt 0,8 liter pr. nautisk mil. Med 116 liters tank gir det en aksjonsradius på rundt 140 n.mil ved økonomisk marsjfart. Det er akseptabelt, men tanken kunne gjerne vært større vurdert ut fra de store avstandene vi har på Vestlandet og i Nord-Norge.
100-hesteren på testbåten virker som en passe stor motor og gir harmoniske egenskaper. Kjører man ofte med mye last, kan en større motor være et godt valg. Men det betyr høyere forbruk og redusert aksjonsradius. På listen over ekstrautstyr ville vi opplagt krysset av for varmeapparat (Wallas eller Webasto) med tilhørende ekstra batteri, luke i kabintaket (51 x 47 cm), klaffebenk på akterdekket og de anbefalte trimplanene.
Utvendig styreposisjon kan leveres og skal båten brukes en del til fiske er dette viktig.
Det samme gjelder stangholdere som kan leveres til targabøylen og på rekkene. Akterkalesje er derimot mindre viktig. Instrumentbordet er kompakt og oversiktlig med Yamahas multiinstrumenter som standard. Det er plass for innfelt 8" plotter rett i siktlinjen og det vil selvsagt alle ha. Av bra standardutstyr kan vi nevne hydraulisk styring, dekksbelysning og lanterner hvor sidelanternene sitter innfelt i sidedekkene. Den rundtlysende topp og akterlanternen sitter på fast stang montert på targabøylen. Som standard har båten solcelleventil og defrostervifte, men naturlig nok er effekten begrenset. På båter med innenbords dieselmotor kan man koble defrosteren til motorvarmen.
På noen båter fungerer det bra, men i altfor mange tilfeller blir effekten laber. På mindre styrehyttebåter med utenbordsmotor har man ikke samme muligheten og da må defrosteren kobles til varmeren. Det som forundrer meg litt, er at man ikke har funnet mer moderne løsninger. På bilen jeg har kjørt det siste året, er det elektrisk oppvarmet frontvindu og det er effektivt både for is og dugg. Dette bør være noe å tenke på for produsenter av moderne styrehyttebåter med utenbordsmotor.
Inne i kabinen er det som nevnt fin sikt gjennom store vinduer.
Det er fin finish på innvendig trekk, og med begge dørene stengt er det et behagelig støynivå. Selve styrehytta virker veldig stiv og kompakt.
Smart
Over døra forut har man lagt inn en smart luke slik at man slipper å skalle. Begge dørene holdes oppe via dempere og virker solide. Under testen ble det fort litt tett luft i hytta med to personer, men det fristet ikke å kjøre med akterdøra åpen. For da øker motorstøyen betydelig. En takluke (ekstra) vil gi bedre ventilasjonsmulighet, men enda bedre ville det vært med et skyvevindu i de store sidevinduene. Akterdekket er som allerede nevnt rent og en solid rekke i rustfritt med plexifelter er montert akter. Her er holdere til to fendere og det er port ut på hver side til badeplattformene. Leider er montert til babord og skal man eksempelvis transportere lengre gjenstander er det kjekt at portene kan åpnes.
Tekniske data Yamarin Cross 60 Cabin med Yamaha F100
- Lengde: 6,05 m
- Bredde: 2,32 m
- Vekt: ca. 960 kg
- Tank: 116 liter
- Motoralt.: 80-150 hk
- Motor testbåt: Yamaha F 100
- Maks ant. Personer: 6
- CE-kategori: C
- Pris fra: 459 500
- Pris testbåt: 489 500
Kjøreopplevelsen blir trivelig med en god førerplass, oversiktlig instrumentbord og fin styring.
Sikten fra førerplassen er god og det er vinduspusser på vinduet foran skipperen. Ved brygga virker båten overraskende stabil og båten går raskt i plan. I hele fartsområdet ligger den i fin balanse og den suser over krappsjø på halvmeteren uten å blunke. Lenger ut er bølgene større og båten tar spenstige lufteturer uten dramatiske landinger. Den har en snert av sporty egenskaper og skroget imponerer med fine egenskaper. Den reagerer effektivt på trim og kan legges inn i tøffe svinger.
Selv om det var en del vind under testen, var det overraskende hvor lite båten la seg mot vinden. Yamarin anbefaler trimplan og det kan være en fordel for å rette opp med last eller komme kjappere i plan med tunglastet båt. Cross 60 C har gode kjøreegenskaper og det som imponerer aller mest er at båten oppleves som kompakt og stiv. Selv under tøff kjøring er det minimalt med ulyder fra overbygg og innredning.
Innledningsvis stilte vi spørsmålet om Cross 60 Cabin er tøffest i klassen. Som helårs transportbåt er svaret et klart ja.
Den ser tøff ut og har et velkjørende skrog som tåler mye. Under betegnelsen "allroundbåt" faller den derimot litt igjennom. Først og fremst fordi den mangler sitteplasser ute.
For selv om man velger en lukket båt hvor familien kan sitte varmt og komfortabelt i all slags vær, vil det også være naturlig å bruke båten til koselige turer på fine dager. Da melder behovet for sitteplasser ute seg ganske fort. Det samme gjelder ved fiske. Enten man dorger etter makrellen et par timer eller hele familien bruker fiskesnørene, er det naturlig å sette seg ned med snørene i hånda og kaffekoppen innen rekkevidde.
Denne saken ble første gang publisert 21/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.