Quicksilver Captur 755 Pilothouse

Smart hyttebåt med mange finesser

Quicksilver Captur 755 byr på svært mye båt, på sine vel 24 fot.

Sist oppdatert

Vi kan like godt, først som sist, slå fast at utvalget i klassen for lukkede styrehyttebåter, Pilothouse med utenbords, er godt. Dette er nesten på grensen til smak og behagforskjell i noen tilfeller.

Men det er samtidig noen viktige forskjeller som er verdt å få med seg.

Her er det først og fremst hytta som er temaet, med plassering og bredde som viktige stikkord. Quicksilver Captur 755 Pilothouse har fått hytta plassert mot babord, slik at det blir flott passasje til styrbord rundt hytta. Dermed er det fiskefokuset som kommer fram.

Her ønsker verftet å kapre den aktive fritidsfiskeren, med et relativt stort og forseggjort akterdekk som viktigste egenskap.

Om du vil ta den helt ut, kan båten rigges med egen fiskepakke. Men i de fleste tilfellene vil nok en komfortpakke gjøre susen. På den andre siden fungerer dette ypperlig som en ren turbåt også.

UTESTYRING: Meget praktisk med utestyring på denne båten. FOTO: Terje Haugen
UTESTYRING: Meget praktisk med utestyring på denne båten. FOTO: Terje Haugen

Kjøres med stil

Tekniske data Quicksilver 755 PH med Mercury 150 EFI

  • Tekniske data
  • Lengde: 7,39 m
  • Bredde: 2,79
  • Tørrvekt: 1 800 kg
  • Drivstoffkapasitet: 300 l
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Motor, maks: 250 hk
  • Motor, testbåt: M ercury 150 EFI
  • Pris, fra: 435 950 kr
  • Pris, testbåt, ca.: 475 000 kr
  • www.quicksilver-boats.com/quicksilver/no/

Kjøremessig er det derfor naturlig å ha som utgangspunkt at dette ikke er ment å kjøres ekstremt.

Konvensjonell visdom fra småbåter går ut på det ikke spesielt lurt å sitte langt framme i båten om du vil ha en komfortabel tur. Her sitter vi så langt framme i båten som overhodet mulig.

Dermed ligger det litt i kortene at det kan blir i røffeste laget om du insisterer på toppfart hele tiden. Vi fikk rusket fram litt sjø i frisk bris, og indikasjonene går her i retning av at rolig kjøring kler båten best. Legger du inn marsjfarten rundt 23 knop blir derimot bildet et helt annet.

Her kan du nyte fordelene som en hytte faktisk gir, i tillegg til at kjørekomforten er til å leve med.

Forbruket blir heller ikke hinsides all fornuft, og vi logger fine 33 liter i timen her - mot 55 på topp.

En annen faktor som er viktig å huske på her, er at hytta fungerer fint som seil også.

Skal du inn i trange havner uten bagpropell, er ikke det alltid like fristende.

Praktisk

FLEKSI BELT : Et fleksibelt akterdekk med flust av finesser trekker opp. FOTO: Terje Haugen
FLEKSI BELT : Et fleksibelt akterdekk med flust av finesser trekker opp. FOTO: Terje Haugen

Men har du først lagt bi, åpner det seg også nye muligheter om bord. Det er utrolig enkelt å bevege seg rundt om på båten.

Testdata Quicksilver 755 PH med Mercury 150 EFI

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

2000

6,9

67

1,09

7,5

2500

8,1

68

1,50

12,2

3000

10,8

71

1,56

16,8

3500

15,9

75

1,43

22,7

4000

19,0

76

1,48

28,1

4500

21,3

78

1,56

33,2

5000

26,8

81

1,63

43,7

5500

29,4

82

1,84

54,1

Her kan vi trekke fram to dører inn til hytta og nedfellbare seter som viktige stikkord.

Enkel tilgang på styrbord akter gjør det enkelt å komme seg i land.

Eventuelt om bord om du har prøvd deg på en dukkert og vil prøve badestigen.

En annen viktig egenskap å trekke fram her, er rett og slett lagringsmulighetene. Her er i praksis alle hulrom utnyttet til en eller annen form for lagring. Dette inkluderer alt fra muligheter til å legge fra seg mobil og solbriller ved førerplassen til egnet oppbevaring av tauverk og fendere ute.

Siden vi først har nevnt styremulighetene her, heiser vi flagget for mulighetene for en fullrigget utestyring med plotter og det hele.

Om du bare skal ha ett kryss på ekstrautsyrslista - så skal det stå her.

Litt pirk

Men det er litt malurt i begeret her også. Det som står mest lagelig til for hogg er sidevinduene. Her har båtbyggeren falt for fristelsen til å tone disse. Det er fint på lyse sommerdager, men skal båten kunne brukes på de litt mørkere tider, kan det tenkes at navigeringen blir en utfordring grunnet nedsatt sikt eller fargeforandring på en lykt.

ROMMELIG : Greie sitteløsninger i cockpiten, men her erdet utestyringen som imponerer mest. FOTO: Terje Haugen
ROMMELIG : Greie sitteløsninger i cockpiten, men her erdet utestyringen som imponerer mest. FOTO: Terje Haugen

Det andre punktet er lanterneføringen, hvor en rundtlysende topplanterne pryder taket. Her synes vi det strengt tatt burde vært full lanterneføring (sidelanterner, topp og akter), siden båten er over sju meter og gjør mer enn sju knop

Denne saken ble første gang publisert 14/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også