De minste båtene selger best:
Båtbransjen ser lysere på 2013
Båtmessa "Sjøen for alle" er i gang
Noen tall og fakta
- Importen sank med 22 prosent i kroner fra 1,610 til 1,250 milliarder kroner
- Antall båter sank med 5,7 prosent fra ca 8.500 til 8.025.
- Finland holder førsteplassen med 19,6 prosent markedsandel og 245 millioner kroner ned fra 305 i 2011.
- Til tross for en reduksjon på 22,1 prosent fra 237 til 185 millioner kroner tar Storbritannia andreplassen fra Frankrike.
- Polen svinger seg fra 6 til 3 plass med en ubetydelig endring og er stabil med 162 millioner kroner både i 2011 og i 2012.
2012 var nok et tøft år for båtbransjen, med en nedgang i importen av båter på totalt 350 millioner kroner sammenliknet med 2011. Starten på 2013 ser langt mer positiv ut, ifølge aktører i båtbransjen.
Bunnen i det norske båtsalget kan dermed være nådd, ifølge tall fra båtbransjeorganet Norboat.
Importen på båter har falt fra ca. 8.500 båter i 2011 til ca 8.000 i 2012, en reduksjon på rundt 6 prosent. I rene tall var fallet 350 millioner kroner, fra 1,6 til 1,25 milliarder kroner.
Nå håper bransjen at bunnen er nådd, for etter første kvartal i 2013 meldes det om positive salgstall.
Spesielt småbåtmarkedet under 5,5 meter, som har klart seg best de siste årene, er i ferd med å løfte seg.
- Norboat har tidligere spådd nullvekst i 2013, men jeg har et håp om en liten økning. Vi ser tydelig av importtallene fra i fjor at det er mindre familiebåter som selger, og det er helt i tråd med de signalene som bransjen gir oss i år. Det sikreste svaret på kjøpsinteressen blant båtfolket får vi når Sjøen for alle-messen åpner dørene den 13. mars, sier administrerende direktør i båtbransjeorganisasjonen Norboat, Erlend Prytz.
Små selger bedre enn store
Yamaha Motor Scandinavia er en av Norges største båt og motorimportører. Selskapet kan vise til en solid vekst i 2013, forteller produktsjef for Finnmaster, Lars Wardenær.
- Så langt i år har vi en økning på rundt 26 prosent. Trenden med aluminium er fortsatt gjeldende, men den største økningen er på glassfiber. Med ni nyheter i 2013 har vi stor tro på nye markedsandeler, sier Wardenær.
- Vi erfarer at storbåtmarkedet er tungt, sier Pål Herholdt fra Herholdt-Andersen i Tønsberg. Han selger blant annet Yamarin og Buster-båter, og merker endringer i markedet.
- Jeg tenker særlig på båter fra 1,2 millioner eller rundt 27 fot og oppover, der konkurransen er stor fra flere merker i Europa. Vi hadde en økning i båtsalget på ca.10 prosent total i 2012, og ser vi på januar i år har vi solgt flere båter enn fjor, så vi ser positivt på 2013, avslutter Herholdt.
Tor-Arne Thorsen fra Medø Marina selger småbåtmerkene AMT og Terhi.
- Ja, jeg tror det snur i år og jeg har store forventninger til Sjøen for alle. Det er i hovedsak de små familiebåtene som selger best, båter opp til 22-23 fot. Som forsiktig optimist forventer jeg en oppgang på noen få prosent i forhold til i fjor, forteller Thorsen.
Stor båtinteresse
Ferske tall fra en spørreundersøkelse InFact har gjennomført for Norboat viser at båtbruken er betydelig i Norge, kanskje den høyeste i verden. 48 prosent av alle nordmenn oppgir at de var ute i fritidsbåt i løpet av 2012. I dag finnes det rundt 800 000 båter langs den norske kyststripen.
- Dette bare forsterker våre antagelser om at vi fortsatt er et folkeferd med stor båtinteresse, avsutter adm. dir. i Norboat, Erlend Prytz.
Norges største båtmesse, Sjøen for alle, åpner dørene på Telenor Arena på Fornebu onsdag 13. mars, og avsluttes søndag 17. mars.
SE OGSÅ:
Denne saken ble første gang publisert 14/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.