Viknes 930

Kystens kjøremaskin

Den nye Viknes 930 har egenskaper som fungerer hver dag, året rundt.

Sist oppdatert

Senest sist sommer prøvekjørte vi den oppgraderte 880-modellen.

Vi kalte den rettmessig "Kystfolkets favoritt" og rapporterte om viktige oppdateringer.

Lite visste vi da at produksjonen av 880-modellen sang på siste verset. På «Sjøen for alle» ble den nye 930-modellen lansert. Nå har vi kjørt nyheten i Viknes-flåten.

Prismessig blir ikke 930-modellen nevneverdig dyrere. Et smart valg fra Viknes, for normalt jumper prisen opp en god del når man lanserer en litt større modell.

Lengden oppgis til 9,34 m mot 8,90 m for 880. Bredden er økt med bare to centimeter (3,10 kontra 3,08). Men totalt er det merkbart bedre volum i nyskapningen. Båten er nyutviklet fra bunn til topp, men i velkjent Viknes-design. Man har tatt med seg all know-how fra de andre Viknesmodellene og lagt på litt til.

Det betyr en enda mer gjennomtenkt båt og med et helt nytt, lettdrevet skrog.

Mens 880-modellen likte seg best i en marsjfart på 16-17 knop, cruiser den nye 930-modellen fint i opp til drøye 24 knop. Skroget efineres fortsatt som halvplanende, men med en toppfart på over 26 knop er man definitivt oppe i et hastighetsområde som normalt hører hjemme hos helplanende skrog.

Legg så til et hyggelig støynivå fra ca. 14 knop og opp til 23 knop 72-78 desibel). Det betyr at man kan velge et svært behagelig marsjfartområde mellom 18 og 23 knop. Eller akkurat der de fleste synes det er mest behagelig å cruise på lange etapper.

Først rundt toppfart på drøye 26 knop blir båten litt mer følsom for sideveis vektforflytning, men det justeres kjapt inn med trimflaps.

Klart godkjent for et halvplanende skrog, og den nye V8 turbodieselen på 320 hk fra Yanmar oppleves som en super motor for båten.

Trekker mot langtur

Testdata Viknes 930

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

1000

5,5

56,6

1400

7,0

61,3

1800

8,3

68,5

2200

10,0

70,6

2600

13,9

72,4

3000

18,8

75,7

3400

22,9

78,2

3800

26,3

83,8

Etter fartsmålinger i Tromøysundet, går vi ut Galtesund og mot åpent hav utenfor Torungen. Skagerrak er i godt lynne og krappsjøen ute i åpent farvann byr ikke på noen utfordringer.

Med lavt støynivå, behagelig varme i dekksalongen og en svært komfortabel skipperstol, cruiser vi mot Danmark i 23-24 knop.

Særlig lyst til å snu har vi rett og slett ikke. Herlig sol får havet til å gnistre, og lengselen etter en skikkelig langtur til en sugende følelse. Akkurat nå skulle vi mer enn gjerne hatt en skikkelig tur på menyen. Mye av skylden for den akutte turdrømmen kan vi tilskrive båten.

Nå er Viknes 930 i sitt ess og innbyr nettopp til en herlig opplevelsestur. Med et nytt instrumentbord hvor det er plass til en stor, integrert kartskjerm rett i siktlinjen blir alt som det skal være på en ny 2012-modell. Mørk farge under vinduene og de framoverliggende vinduene eliminerer reflekser fra de glitrende bølgene og fra innredningen inne i båten.

Vi har det rett og slett supert på førerplassen. Med vippepute på den forreste benken på babord side blir det i tillegg en komfortabel sitteplass i fartsretningen for en passasjer. Og løsningen med en uttrekkbar fotstøtte kjenner vi igjen fra den oppgraderte 880-modellen.

Innredningen og planløsningen er overført fra storselgeren 880. Det betyr forkabin hvor man kan velge mellom en dobbeltkøye på skrå eller to køyer i V-form. Vil man, kan man få dør inn til forkabinen. På tvers i midtkabinen ligger en stor dobbeltkøye. Toalettrommet har dusjmulighet og det man trenger. Fire personer har all den overnattingskomfort man trenger med både stuverom og hengeskap.

Solid finish

FLOTT: I dekksalongen dominerer en flott U-formet sittegruppe i babord side, og man kjenner seg fort igjen sammenlignet med 880-versjonen. FOTO: Terje Bjørnsen
FLOTT: I dekksalongen dominerer en flott U-formet sittegruppe i babord side, og man kjenner seg fort igjen sammenlignet med 880-versjonen. FOTO: Terje Bjørnsen

I dekksalongen dominerer en flott U-formet sittegruppe i babord side, og man kjenner seg fort igjen sammenlignet med 880-versjonen. Det veldimensjonerte spisebordet har vippeplate, og skipperstolen kan dreies mot spiseplassen. Under bordet er det barskap, og pantryet bak førerplassen er kompakt, men godt utstyrt.

Tekniske data Viknes 930

  • Lengde: 9,34 m
  • Bredde: 3,10 m
  • Dypgang: 0,8 m
  • Vekt: ca. 4400 kg
  • Motoralternativer: Yanmar 6BY2/260 og
  • 6LPA 295
  • Motor testbåt: Yanmar 8LV V8 320 hk
  • Drivsystem: Strak aksling
  • Drivstofftank: 2x200 liter
  • Vanntank: 190 liter
  • Septiktank: 80 liter
  • Antall faste køyer: 4
  • CE-kategori: B
  • Pris fra: kr 1 500 000
  • Pris testbåt: kr 1 900 000
  • Produsent: Viknes Båt og Service AS
  • www.viknes.no

Over pantryet finnes praktiske skap oppe under taket, og ved å vippe skipperstolen framover, får man ekstra benkeplass.Her er det ikke problemer ved å tilberede full middag. Testbåten har to skyveluker i taket og vinduer i blanke, syrefaste rammer. Dette er mot pristillegg. Aluminiumsprofiler er standard.

Bakveggen og skyvedøra er eksklusiv med kraftige, blanke profiler i syrefast og lett sotet glass. Høy presisjon og kvalitet. Innredningen og trearbeidet i innredningen holder høy standard og med nøyaktig tilpasninger. Praktisk nok innredning om man skal ha en båt for røffere bruk, og med høy nok finish til å skape en trivelig atmosfære når båten brukes til familieturer.

Flott kalesjeløsning

Akterdekket er ganske rent og gir en flott arbeidsplass. På babord side er det velkjente tørkeskapet for våte klær og om styrbord en kompakt, men praktisk utvendig styreposisjon. Her er det man trenger: Elektronisk motorkontroll, baugpropell-bryter og et lite stålratt.

UTEPLASS : L-sofaen på babord side av akterdekket sørger for hyggelig sitteplass. FOTO: Terje Bjørnsen
UTEPLASS : L-sofaen på babord side av akterdekket sørger for hyggelig sitteplass. FOTO: Terje Bjørnsen

Akter på styrbord side ved siden døra til badeplattformen er et støpt stuverom og på babord side et større. En hengslet benk kan vippes opp akter, og da får man en L-formet sitteplass for 3-4 personer.

Med putene på plass er sitteplassene ganske komfortable, og rigger man opp et løst bord og et par stoler, har man en flott sittegruppe her ute.

Skal båten brukes hovedsakelig som en trivelig turbåt, kan man bestille en bøyle akter og kalesjearrangement med faste, solide skinner støpt i glassfiber.

På den nye 930-modellen er dette videreutviklet fra de andre Viknes-modellene og på testbåten var det montert elektrisk motor på takkalesjen. I tillegg til elegant å åpne eller lukke seg, er den i dobbelt duk og dermed isolerende.

Arrangementet hever nivået på akterdekket mange hakk, enten man har behov for litt skygge på solrike dager, eller man setter opp sidestykkene for ekstra beskyttelse om værgudene byr på regn og vind. Da blir hele akterdekket lukket og et ekstra, tørt oppholdsrom.

Med varmeapparatet i gang blir det riktig trivelig og dette bidrar til at det også blir tørt i dekksalongen og resten av båten. Skal man bruke båten mest til fiske og transport bestiller man nok båten uten kalesjeløsningen og har da et rimelig stort og rent akterdekk.

Tåler en trøkk

Badeplattformen er stor, med klare likhetstrekk fra den man finner på den større 1030-modellen. På styrbord side er rednings/ badeleideren praktisk plassert og lett tilgjengelig. Med klassifisering i CE-kategori B har båtenakterdekket ganske høyt plassert og med veldimensjonerte lensere.

Låseordningene til motorromsluken og stuverom bidrar til å holde lukene tette selv om man får en del vann på dekket.

TO VARIANTER: Lugaren forut kan leveres med to ulike køyeløsninger. FOTO: Terje Bjørnsen
TO VARIANTER: Lugaren forut kan leveres med to ulike køyeløsninger. FOTO: Terje Bjørnsen

De tekniske installasjonene -elektrisk anlegg og motormonteringen - holder høy standard og vitner om gjennomført kvalitet.

LILLE SPEIL: Jo da, selv i en røff vestlandsbåt er det plass til en liten avdeling der man kan rette på utseendet. FOTO: Terje Bjørnsen
LILLE SPEIL: Jo da, selv i en røff vestlandsbåt er det plass til en liten avdeling der man kan rette på utseendet. FOTO: Terje Bjørnsen

Alt det andre vi fra før kjenner fra Viknes-modellene er på plass. Solid pulpit som strekker seg langt akterover, riktig plasserte håndrekker og håndtak der man trenger det, god plassering av lanternene som bidrar til at det ikke spres irriterende strølys på dekk, samt ventiler på fordekk og hyttetak for å sikre jevn luftsirkulasjon i båten.

Velprøvd konsept

Når Viknes nå lanserer 930-modellen til samme pris som 880, er vi ikke i tvil om at dette vil bli en svært populær båt i årene som kommer. Her er litt mer plass, enda flere moderne detaljer og ikke minst et helt nytt skrog med bedre stabilitet og betydelig gunstigere fartsegenskaper.

Det vil være feil å beskrive Viknes 930 som en revolusjonerende nyhet.

Men hvorfor skal man finne på noe dramatisk nytt når man har et konsept som fungerer utmerket og som markedet vil ha?

SUPERT: Vi har det rett og slett supert på førerplassen. FOTO: Terje Bjørnsen
SUPERT: Vi har det rett og slett supert på førerplassen. FOTO: Terje Bjørnsen

Etter vår vurdering har Viknes gjort det helt riktige med en videreutvikling fra 880-modellen og bør i mange år ha en attraktiv modell i nyskapningen 930 som har akkurat det som skal til. Har vi så noe å kritisere? Ikke mye, men en liten detalj kunne vi ønsket annerledes.

KVALITET: Bakveggen og skyvedøra er eksklusiv med kraftige, blanke profiler i syrefast og lett sotet glass. Høy presisjon og kvalitet. FOTO: Terje Bjørnsen
KVALITET: Bakveggen og skyvedøra er eksklusiv med kraftige, blanke profiler i syrefast og lett sotet glass. Høy presisjon og kvalitet. FOTO: Terje Bjørnsen

Den innvendige motorkontrollen sitter lavt plassert inne på en liten hylle ved siden av skipperstolen. Greit nok, men vi hadde foretrukket å ha den plassert på plassen ved siden av rattet. Der er det plass og den vil være lettere å nå om du bruker gassen aktivt i rufsesjø eller stående om man ønsker å stikke hodet opp gjennom takluken.

Denne saken ble første gang publisert 30/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også