Prøvekjørt: TG 5.90

Enkelt og robust bruksbåt

Finske TG-boats har vært på markedet i mange år. Spesialområdet er små og praktiske båter med sentrert hytte.

Pluss ikon
HELÅRS: Dette er en praktisk og enkel båt for transport og fisketurer det meste av året. FOTO: TG
HELÅRS: Dette er en praktisk og enkel båt for transport og fisketurer det meste av året. FOTO: TG
Sist oppdatert

Tekniske data TG 5.90

  • Lengde: 6,00 m
  • Bredde: 2,10 m
  • Vekt: 840 kg
  • Motoralt. 50 - 70 hk
  • Motor testbåt: Yamaha F70
  • Antall personer: 5
  • CE: C
  • Produsent: TG Boats, Finland
  • www.tgboats.fi

Vi har tidligere testet TG-modeller og kommenterte at det kanskje var tid for å oppgradere designet. For produsenten har faktisk en litt større modell på programmet i spenstigere design.

Modell 5.9 er en modernisert og forbedret utgave av den tidligere 5900-modellen.

Det blir derfor en liten nedtur når vi oppdager at den nye 5.9-modellen følger i den gamle tralten når det gjelder linjene på den midtplasserte styrehytta. At man fortsetter med vinduer med gummilister er heller ikke noe blinkskudd.

Av de nye detaljene kan nevnes en ny utforming av taket hvor det er en flate med plass til radarantenna. Det er viktig nok det når tåka kommer sigende. Men hvor man skal sette radarskjermen inne ved førerplassen blir et helt annet spørsmål. For selv den vesle GPS'en som står i testbåten må toppmonteres.

Enkelt, men lunt

TG 5.9 forsøker på ingen måte å skryte seg opp i havna. Dette er en praktisk og enkel båt for transport og fisketurer det meste av året. Og akkurat det holder lenge på vår testtur. På etappen før TG skal kjøres, har jeg hatt gleden av en lang etappe i en åpen skjærgårdsjeep. Med tåke, litt regn og rundt 8 - 9 grader i lufta, blir man temmelig skjelven i kroppen etter en god times tur i 25 knop.

Akkurat da blir TG 5.9 redningen. Gummilister eller ikke. For i hytta står Wallas-varmeren på og det er ren, skjær luksus der og da!

Med 24 grader i hytta og 9 utenfor, blåser jeg mildt sagt i om styrehytta ser litt gammelmodig ut eller at båten ikke er så fancy inni. Her er varme og bra nok stoler med sittebenker bak. Den toppmonterte GPS-en viser vei i gråværet, dørene og takluka er stengt. Det er bare å sette kursen til neste havn og få igjen varmen i kroppen.

Skroget overrasker

GODT NOK: Sitteplasser er ute er akkurat så det holder. Akterdekket er ikke stort, men praktisk med en solid rekke/bøyle rundt det meste. FOTO: TG
GODT NOK: Sitteplasser er ute er akkurat så det holder. Akterdekket er ikke stort, men praktisk med en solid rekke/bøyle rundt det meste. FOTO: TG

Foran styrehytta er det et rent dekk med en sittebenk/trinn forut. Her kan man laste, dra garn eller stå med fiskestanga. Sitteplasser er ute er akkurat så det holder. Akterdekket er ikke stort, men praktisk med en solid rekke/bøyle rundt det meste.

Båten suser greit opp i plan og topper på rundt 28 knop med god uttilt og hjemlengsel. Med dørene stengt, hører vi mer til vifta i Wallasen enn fra motoren. Med en marsjfart på rundt 25 knop, blir det mange hekkbølger å parere fra innhentende båter.

Men det takler 5.9-skroget overraskende bra. Hopp og sprett i urolige, halvmeters bølger blir det også og over større hekkbølger lar vi det stå til.

Skroget er velkjørende og oppfører seg balansert. Det virker svært stivt og velbygd med kjøregenskaper flere hakk over forventningene.

Det er ikke mye fancy mikk i TG 5.9. Alt er rent, oversiktlig og enkelt. Både ute, inne og når man kikker ned i diverse rom. Om du ikke har bruk for all verdens fancy design og materialer, men er opptatt av pris og praktiske egenskaper, kan TG være verdt en nærmere studie.

LES OGSÅ:

Denne saken ble første gang publisert 23/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også