Galia 650 WA med Evinrude 200 H.O, 2012

Ta frem det store smilet

Denne nye modellen er for deg som synes båtkjøring skal være moro.

Sist oppdatert

Tekniske data Galia 650 WA med Evinrude 200 H.O

  • Lengde: 6,5 m
  • Bredde: 2,51 m
  • Vekt: 2000 kg (uten motor)
  • Drivstoff: 250 l
  • Motor: 115-250 hk
  • Personer: 8
  • Soveplass: 2
  • Pris, fra: kr 443 400 med 115 hk
  • Pris testbåt: kr 525 800 med 200 hk H.O.
  • www.fischemarine.com

Det polsk-norske Galiasamarbeidet har resultert i enda en ny modell. Galia 650 WA baserer seg på skroget fra 650 HT, og er designet av Geir Arnestad.

Ifølge importøren Fische Marine, har man prioritert å lage en sportslig båt.

WA-løsningen sørger for en kombinasjon av praktisk innredning for aktiv bruk, samtidig som kabinen har fasiliteter som gjør at man kan være ute en natt.

Men først og fremst er Galia 650 WA en underholdende og tøff kjørebåt. Skroget er en sandwich divinycell-konstruksjon med 24 grader V-bunn.

Det gir forhåpninger om egenskaper som tåler at det går unna, selv om vannet er blitt ganske ruglete.

Passer med 200 H.O.

Testdagen kan ikke by på de aller mest utfordrende forholdene for en 6,5-meters båt, men vi klarer å finne nok rotete hekksjø til å få svar på noen av egenskapene. Da fungerer Galia 650 WA som forventet og skjærer fint gjennom krappe bølger.

Ikke uventet er hele kjørefølelsen gjennomsyret av klassisk V-bunn følelse. Det betyr at du har en merkbar planingsterskel, og at hekken ikke begynner å løfte seg skikkelig ut av vannet før du passerer 20 knop. Men så begynner moroa. Vår båt var utstyrt med enmEvinrude 200 hk i H.O. (High Output) versjon.

Den passer båten som hånd i hanske, og representerer en fornuftig pris- og ytelsesmessig middelvei i et program som går fra 115 til 250 hk, 443 000 til 554 000 kroner.

Klinker gjennom bølgene

Testdata Galia 650 WA med Evinrude 200 H.O

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/Nm

For-bruk, l/time

2000

7,2

74

1,83

13,2

2500

9,8

76

2,20

21,6

3000

17,5

79

1,73

30,3

3500

22,2

80

1,46

32,4

4000

28,4

83

1,36

38,6

4500

32,4

85

1,42

46,0

5000

36,3

86

1,66

60,3

5500

41,3

89

1,81

74,8

Den småsinte, potente klangen og lynkjappe akselerasjonen stemmer godt med sportsligheten i skroget.

Båten topper gode 41 knop, en hastighet den fikser uten nykker og med moderat uttilt på motoren.

Når vi er ferdige med den verste bajaskjøringen, finner vi ut at Galia 650 WA og Evinrude 200 H.O. kler hverandre utmerket i området rundt 30 knop.

Støynivået er hyggelig, forbruket moderat og skroget klinker gjennom det meste av normale bølger uten store forstyrrelser om bord.

I svinger legger båten seg markert innover, tørner kjapt og sitter fint i vannet. Når du kjører rolig, har motoren et behagelig og dypt lydbilde, mens båten går retningsstabilt fra 4-5 knop og litt trykk fra motoren.

Ved hastigheter opp til 30 knop, liker skroget lett negativ til nøytral trimvinkel. Trimmer du for mye ut, har den en tendens til å galoppere svakt med baugen, så det kan du spare helt til det skal gå ordentlig fort unna.

Laget for aktivitet

LUFTIG: Det er brukbar takhøyde under dekk. FOTO: Terje Bjørnsen
LUFTIG: Det er brukbar takhøyde under dekk. FOTO: Terje Bjørnsen

Skal man beskrive interiøret i Galia 650 WA med få ord, dekker enkelt og funksjonelt det meste. Med sportslige sjøegenskaper blir førerplassen viktig.

GLADBÅT: Galia 650 WA er en ordentlig gladbåt for deg som liker å kjøre aktivt. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
GLADBÅT: Galia 650 WA er en ordentlig gladbåt for deg som liker å kjøre aktivt. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Her har Galia plassert føreren på babord side, med gass/girspak på et midtkonsoll som skiller mot copilotsetet mer midt i båten. Føreren kommer seg til og fra gjennom en smal passasje langs babord skuteside. Med matt, svartlakkert instrumentbord slipper du reflekser og skarpt gjenskinn.

Det er god plass til stor plotter og betjeningselementer for øvrig, men kun en drikkeholder er for lite oppbevaring i en verden der mobiltelefoner og annet får lommene til å bule. Vindskjermen både ser lav ut og er det, men gir likevel en overraskende god beskyttelse mot fartsvinden.

En smule detaljjustering gjenstår i vår testbåt, siden girspaken støter mot setet om du skal gi mye gass akterover. Setene virker relativt enkle, men viser seg å gi tilstrekkelig sittekomfort. De er montert på en støpt boks, noe som skal være en mer solid løsning enn søylestoler.

Kjøleboksen, som er standard i highline utstyrspakke, er plassert under setene. Litt overraskende finner du ingen vippepute i forkant av setet, noe som gjør at du enten sitter eller står. I begge tilfelle fungerer ergonomien på førerplass bra.

To kan sove

Akter er det et fast sete med plass til to og løse puter på hver side gjør at sittekapasiteten kan utvides. Som seg hør og bør en vannsportbåt er det to rommelige passasjer ut akter, der du finner badestige og dusj.

UTEN VIPP: De to pilotsetene har ingen vippeputen, men fungerer bra likevel. FOTO: Terje Bjørnsen
UTEN VIPP: De to pilotsetene har ingen vippeputen, men fungerer bra likevel. FOTO: Terje Bjørnsen

Kalesjen ligger klappet ned i en garasje foran vindskjermen, noe som gjør at du ikke blir sjenert av bøyler på vei inn/ut av cockpit. Etter WA-standard er dollbordene relativt smale og grunne, mens pulpitten heller ikke er av de høyeste.

MATT SVART: Fargen sørger for at det er behagelig få reflekser på førerplass. FOTO: Terje Bjørnsen
MATT SVART: Fargen sørger for at det er behagelig få reflekser på førerplass. FOTO: Terje Bjørnsen

De færreste kjøper nok Galia 650 WA med tanke på overnattingsturer. Men den markerte opphøyningen på dekket, gjør at det blir forbløffende bra høyde under dekk. Sammen med et stort skylight i forkant av kabinen, sørger det for relativt luftige forhold for de to som kan sove her.

Aller best merker du høyden om du inntar plassen på septiktoalettet (standard på highline) i babord hjørne, uten å måtte bikke nakken i umulige vinkler.

Denne saken ble første gang publisert 18/08 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også