Seaside 26

Retrobåt på norsk

Seaside 26 er noe så sjeldent som en ujålete daycruiser med fast aksling.

Sist oppdatert

Seaside 26 er sjelden på flere måter enn akselløsningen. Den er nemlig ikke satt i full serieproduksjon ennå.

Bak ideen finner vi Erik Ravne Andersen fra Drøbak. Han har til daglig hendene fulle med blant annet å støpe for Goldfish, men de siste fire årene har han finpusset på sin egen drømmebåt, daycruiseren Seaside 26.

Ujålete

Det er en praktisk og ujålete båt vi har fått med ut på fjorden. Lista over smarte detaljer er lang, og fellesnevneren er at løsningene i alt fra pantryet til motorrom har en praktisk forankring. Ta for eksempel rekka langs vindskjermen. Den gjør det sikkert og greit å komme seg på fordekket.

Selve kjernen i båten er aksling og en 220-hesters innenbordsdiesel fra Yanmar.

Dette har gitt en relativt lettplanende og velkjørende båt. Om konseptet med solid V-bunn og aksling er sjeldent i dag, er det tvers igjennom velprøvd.

60- og 70-tallets mer eksklusive og godt motoriserte run-abouts fra for eksempel italienske Riva og amerikanske Chris Craft er gode eksempler.

I Seaside 26 kan vi si at vi har fått en nordisk tolkning der det er lagt like mye vekt på det visuelle og det praktiske.

Kvalitet koster

En av grunnene til at de fleste båtbyggerne bruker hekkaggregatet, er at det er en rimeligere løsning, spesielt der bensin er et alternativ.

For Seaside 26 mente Ravne Andersen at en drevløsning i det store og hele er for lite pålitelig, og han endte derfor opp med en enda mer velprøvd løsning.

UTTREKK: Hele byssa trekkes ut fra sitteplassen i senter. FOTO: Terje Haugen
UTTREKK: Hele byssa trekkes ut fra sitteplassen i senter. FOTO: Terje Haugen

Billig blir Seaside uansett ikke, for her blir prisen over millionen med god margin.

Med en toppfart på 32 knop er det tilstrekkelig med fart til at den oppleves sprek, samtidig som vi får et godt marsjfartområde rundt 25 knop.

Svingradiusen blir noe begrenset i forhold til en drevbåt, men dette er i praksis en vanesak.

Smart layout

Førerplassen er plassert i senter, hvor det er plass til to. En uvanlig løsning i en slik båttype. Sikten er grei enten du velger å sette deg på benken eller stå. Fordelen er at det er lett å komme til eller fra.

Tekniske data Seaside 26

  • Lengde: 7,90 m
  • Bredde: 2,65 m
  • Dypgang: 0,75 m
  • Motor: Yanmar BY 220 Unlimited
  • Propell: ACME Three Blade 18x17 Pitch
  • Fart, topp: 32 kn
  • Pris, testbåt: kr 1 130 000
  • Pris, fra: kr 900 000
  • www.seasideboat.no

Testdata Seaside 26

Tur-tall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/t)

1000

6,1

71

0,56

3,4

1500

8,2

76

0,88

7,2

2000

12,1

79

1,07

12,9

2500

18,8

80

0,93

17,5

3000

23,4

83

1,00

23,4

3500

28,5

84

1,12

31,9

4000

33,0

85

1,39

45,9

Uteområdet er gjennomarbeidet. Integrerte fenderholdere får for eksempel fenderne ut av veien.

Sofaen akter gjøres lett om til soveplass for to personer eller solseng. Kalesje og salongbord akter har fått egen stuveplass.

Under sofaen finner vi en stor kjøleboks, som også er integrert i båtens form. Denne rommer rundt 100 liter, og kjøles med eget kjøleaggregat. Dekket er selvlensende. Nede forut er det lagt opp til dobbeltseng og toalett.

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også