25-hestere
Vi har testet seks 25-hestere
Vi har gjennomført en grundig test av 25-hestere, og kåret den beste.
Seks motorer fra fem land er representert i årets test, som i vår 9,9-hesters test.
Canadiske Evinrude 25 E-tec, amerikanske Mercury F25, kinesiske Parsun F25 og japanerne Suzuki DF25, Tohatsu 25 og Yamaha F25. Italienske Selva 25 var invitert men uteble fra testen.
Slik testet vi
Testbenk som ble benyttet denne gangen er en helt tradisjonell skjærgårdsjeep - Crescent Flexi, 4,7 m lang, 1,8 m bred og 240 kg tung, med anbefalt motorstyrke opp til 30 hk.
Fart, bensinforbruk, støynivå og akselerasjon ble målt med to personer om bord.
Målt med henholdsvis GPS, decibelmåler, og stoppeklokke. Representanter fra hver enkelt importør var på plass under testen.
Motorene
Evinrude 25 E-tec er basert på samme motorblokk som 30 E-tec og er en totakter med et slagvolum på 577 cc og direkte innsprøytning. Motoren finnes med både lang og kort stamme, rorkult eller fjernstyring, elektrisk/manuell start, samt powertrim.
Fordelen med denne motoren er den lange serviceintervallen; tre år eller 300 timer. Til gjengjeld er motoren den tyngste i testen med sine 80 kilo. Veiledende pris: fra kr 38 800.
Mercury F25 er en tresylindret firetakter med enkel overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder og et slagvolum på 526 cc. Motoren er utviklet i samarbeid med Tohatsu og er basert på samme blokk som F30. F25 har elektronisk bensininnsprøytning samt et system som varsler ved lavt oljetrykk, overoppheting og for høyt turtall.
Finnes med lang eller kort stamme, el/manuell start, fjernstyring eller rorkult samt tilt og powertrim. Veiledende pris:fra kr 37 350.
Parsun F25 er en tosylindret firetakter med sylindervolum på 498 cc og har overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. F25 har forgasser, fem trimnivåer og varsling ved lavt oljenivå. Vekten er 70 kilo. F25 er å få med lang og kort stamme, el/manuell start og rorkult eller fjernstyring.
Leveres ikke med powertrim eller gassassistert tilt, men koster også noe mindre enn sine konkurrenter. I Sverige vel og merke, da det i skrivende stund ikke finnes noen norsk importør.
Suzuki DF25 er litt annerledes enn de andre med sine to sylindre i V-form (V-twin). DF25 har overliggende kamaksel, to ventiler per sylinder, forgasser og slagvolum på 538 cc. Peilepinne og oljefilter sitter slik til at du ikke trenger å ta bort sidekåpen, og DF25 har et system som fjerner eventuelt vann i bensinsystemet.
Velger man manuell start har motoren en dekompresjonsfunksjon for enklere start. Motoren finnes med lang eller kort stamme, al/manuell start og rorkult/fjernstyring. Gassassistert tilt eller powertrim er ikke tilgjengelig. Veiledende pris: fra kr 35 490.
Tohatsu 25 er basert på samme motorblokk som Mercury F25, men spesifikasjonene er helt annerledes. Dette er en tosylindret firetakter med enkel overliggende kamaksel, to ventiler per sylinder og et sylindervolum på 526 cc.
Godsaker som elektronisk innsprøytning, CD-tenning og varsling ved motorfeil er på plass. Vekten stopper på 71,5 kilo og motoren leveres med enten lang eller kort stamme, el/manuell start, fjernstyring eller rorkult samt med gassassistert tilt eller powertrim. Veiledende pris: fra kr 37 900.
Yamaha F25 er en tosylindret firetakter med overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder, hvor en forgasser forsyner motoren med bensin. Sylindervolumet er 498 cc, og motoren er utstyrt med PrimeStart og varselsystem, og er å få med lang eller kort stamme, el/manuell start, rorkult eller fjernstyring samt powertrim og tilt eller manuell trim.
Med oppdateringen av motoren i 2010 fikk F25 tenningssystem fra Mitsubishi og et oppgradert ytre. Motorens stempler, råder og ventiler stammer fra storesøster F60. Veiledende pris: fra kr 39 178.
Toppfart
Det skiller ikke mer enn to knop mellom den tregeste og raskeste. Yamaha er kvikkest med 24 knop, mens Parsun kun klarer 22 knop.
Testdata, akselerasjon: (sek.)
15-20 knop |
0-20 knop |
0-15 knop |
|
Evinrude 25 E-tec |
3,8 |
10,3 |
6,5 |
Mercury F25 |
4,3 |
11,1 |
6,8 |
Parsun F25 |
4,6 |
11,1 |
6,5 |
Suzuki DF25 |
3,2 |
9,5 |
6,3 |
Tohatsu 25 |
5,0 |
11,1 |
6,1 |
Yamaha F25 |
3,1 |
9,2 |
6,1 |
Forbruk
I 15 og 20 knop skiller det ikke mer enn 0,08 liter på drivstofforbruket. Suzuki er gjerrigst ved 15 knop med 0,29 liter konsumert per sjømil, mens Mercury er gjerrigst ved 20 knop (0,32 l/nm).
Kinesiske Parsun er tørstest av samtlige med 0,37 l/nm og 0,40l/nm ved henholdsvis 15 og 20 knop. Vi tar også med at Suzuki har høyest forbruk i fem knop.
Med to personers belastning er gjennomsnittsforbruket fra fem knop og opp til toppfart slik:
- Mercury F25 0,33 l/nm
- Tohatsu 25 0,34 l/nm
- Evinrude 25 E-tec 0,35 l/nm
- Suzuki DF25 0,36 l/nm
- Yamaha F25 0,36 l/nm
- Parsun F25 0,40 l/nm
Tabell, forbruk (l/nm):
5 knop |
10 knop |
15 knop |
18 knop |
20 knop |
Toppfart |
|
Evinrude 25 E-tec |
0,24 |
0,41 |
0,36 |
0,34 |
0,34 |
0,40 |
Mercury F25 |
0,28 |
0,40 |
0,31 |
0,30 |
0,32 |
0,37 |
Parsun F25 |
0,36 |
0,48 |
0,37 |
0,36 |
0,40 |
0,42 |
Suzuki DF25 |
0,48 |
0,38 |
0,29 |
0,29 |
0,33 |
0,37 |
Tohatsu 25 |
0,26 |
0,45 |
0,35 |
0,30 |
0,33 |
0,34 |
Yamaha F25 |
0,36 |
0,42 |
0,33 |
0,34 |
0,35 |
0,38 |
Akselerasjon
Fra 0-15 knop er det så å si dødt løp mellom motorene. Derfra og opp er Suzuki og Yamaha en smule raskere enn konkurrentene, som alle presterer godt nok.
Tabell, fart (knop):
1000 |
1500 |
2000 |
2500 |
3000 |
3500 |
4000 |
4500 |
5000 |
5500 |
6000 |
|
Evinrude 25 E-tec |
2,7 |
4,1 |
5,2 |
5,5 |
9,3 |
12,3 |
17,4 |
20,8 |
22,3 |
23,5 |
- |
Mercury F25 |
2,5 |
3,4 |
4,5 |
5,4 |
6,3 |
9,4 |
13,6 |
17,4 |
20,1 |
22,6 |
23,5 |
Parsun F25 |
2,2 |
3,4 |
4,6 |
5,2 |
5,9 |
8,0 |
11,5 |
15,2 |
18,7 |
22,0 |
- |
Suzuki DF25 |
3,0 |
3,6 |
4,7 |
5,6 |
7,5 |
12,3 |
16,3 |
19,1 |
21,7 |
22,7 |
- |
Tohatsu 25 |
2,5 |
3,6 |
4,7 |
5,4 |
6,4 |
9,3 |
14,1 |
18,7 |
21,4 |
23,2 |
- |
Yamaha F25 |
2,4 |
3,5 |
4,4 |
5,0 |
5,8 |
7,2 |
11,2 |
16,1 |
18,4 |
22,1 |
24,0 |
Støy
Støynivået er som dag og natt om man sammenligner dagens utenbordsmotorer med gårsdagens, noe som er en viktig faktor når man vurderer å bytte ut den gamle motoren med en ny.
Det skiller faktisk en hel del i våre målinger, og det er helt klart at visse produsenter legger mer arbeid i støydemping enn andre. Ved 18 knop måler vi 80 dBA med Suzuki og Tohatsu på akterspeilet, mens Parsun støyer mest med 85 dBA. Noe som tilsvarer en økning på 50% hørt med det menneskelige øret.
Samtlige motorer ligger under 90 dBA ved maksfart, men synes man støy er et viktig tema er det Suzuki, Mercury eller Tohatsu som gjelder.
Tabell, støy (dBA):
5 knop |
10 knop |
15 knop |
18 knop |
20 knop |
Toppfart |
|
Evinrude 25 E-tec |
72 |
83 |
84 |
84 |
84 |
88 |
Mercury F25 |
69 |
75 |
78 |
82 |
84 |
87 |
Parsun F25 |
75 |
80 |
82 |
85 |
86 |
87 |
Suzuki DF25 |
70 |
75 |
77 |
80 |
83 |
86 |
Tohatsu 25 |
71 |
76 |
78 |
80 |
83 |
85 |
Yamaha F25 |
71 |
81 |
82 |
84 |
85 |
87 |
Konklusjon
Summerer vi opp fordeler og ulemper på disse motorene er det nær sagt umulig å kåre en vinner. Det finnes nær sagt en vinner sett ut i fra hvilke egenskaper man verdsetter høyest.
Ønsker man gode ytelser og moderne teknikk, men ikke bryr seg spesielt om prisen, så er Mercury eller Yamaha et passende valg. Setter man pris på lange serviceintervaller, gode ytelser og ikke bryr seg spesielt mye om støy, kan Evinrude være et godt alternativ, mens Suzuki antagelig treffer blink dersom du vil ha en kombinasjon av lite støy og gode ytelser.
Går man kun etter pris er Parsun det åpenbare valget,men da får man også hva man betaler for, selv om den har godkjente ytelser.
Denne saken ble første gang publisert 05/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.