Bavaria 31 Sport
Denne har plass til hele familien
Med god plass om bord og grei pris er det lett å like Bavarias nye familebåttolkning.
Det har gått vel et halvt år siden Bavaria lanserte planene for sin nye 31-foter i Sport-serien sin. Og med stordriftsfordelene sine i full sving ble lanseringen et faktum til forespeilet tid, rett fra Bavariaverftets lokaler i Giebelstadt i Tyskland.
Dermed ligger de ikke på latsiden, selv om konkurrentene ser ut til å brenne spareblusset sitt. Sport-serien har blitt fornyet i snart alle ledd, og den følger i samme spor som de andre modellene i Sport-serien.
I tillegg har nå det internasjonale sertifiseringsorganet Lloyds hatt en finger med på rattet.
Med andre ord er det nå fokus på internasjonale sikkerhetsstandarder, fornuftig plass både over og under dekk, pris og sportslig design med relativt rene linjer.
Vår båt sklir ellers størrelsesmessig inn mellom søsterskipene Sport 28 og Sport 34. Dette er slik importøren ser det, en størrelse som kan passe perfekt for en familie på fire, da vår båt har fått fire permanente køyer fordelt over to kabiner og salong under dekk.
Åpen løsning
Tekniske data Bavaria 31 Sport
- Lengde (LOA): 10,06 m
- Bredde: 3,31 m
- Tørrvekt: 5 470 kg
- Dypgang, drev nede: 1,21 m
- Drivstoffkapasitet: 520 l
- Vanntank: 150 l
- CE-kategori: B
- Motor, testbåt: 2 x Volvo Penta 5.7 GXiE(V8), 320 hk
- Pris, fra: 1 230 500 kr. med enkel Volvo Penta D6-330
- www.motorboat.no
Litt av poenget med en åpen løsning uten hardtop, er å nyte godværsdagene i fulle drag. Ulempen er gråværsdagene. Men de lar vi ligge litt til, for det som i første rekke skiller denne fra ander tilsvarende timetere er volumet under dekk.
Om bord kan vi se at cockpit tilsynelatende er ganske tradisjonelt utformet med førerplass på styrbord side, U-sittegruppe med bord, men med en over snittet solid solseng helt akter ved badeplattformen. Under dekk er det rommelige løsninger fra akter til forut. Spesielt synes vi takhøyden her har blitt god, noe de fleste som nærmer seg 1,90 vil sette pris på.
Samtidig er det rikelig med boltreplass under dekk for de minste når det behovet oppstår. Og det vil det nok, med nedbørsfrekvensen på våre breddegrader. Dette er som tittelen indikerer er en båttype som sikter seg inn på familiefolket, og i så måte har Bavarias designbyrå BMW Design Group i grunnen lyktes ganske bra med layouten på nedre dekk.
Ryddig
Fra førerplassen er det tilstrekkelig sikt i alle retninger om vi ser bort fra de beskjedne blindsonene fra targabøylen, og øyeblikkene før båten er i plan. Som de fleste andre produsenter er det ikke satt av plass til båtsportkart eller andre papirbaserte navigeringshjelpemidler. I stedet troner plotteren i senter, med et godt synlig magnetkompass i senterlinjen. Klassiske analoge instrumenter er på plass i under kompasset.
Testdata Bavaria 31 Sport
Turtall |
Knop |
Forbruk(l/t) |
Forbruk(l/nm) |
600 |
3,1 |
7,5 |
2,4 |
1000 |
4,8 |
12 |
2,5 |
1500 |
7,2 |
20 |
2,8 |
2000 |
8,7 |
38 |
4,4 |
2500 |
10,9 |
68 |
6,3 |
3000 |
15,0 |
82 |
5,5 |
3500 |
24,7 |
88 |
3,6 |
4000 |
32,5 |
115 |
3,5 |
4500 |
38,0 |
150 |
3,9 |
5000 |
40,0 |
184 |
4,6 |
5500 |
40,4 |
194 |
4,8 |
Marsjfart (knop) |
Forbruk (l/t) |
Forbruk(l/nm) |
- |
20 |
82,0 |
4,1 |
- |
25 |
86,0 |
3,4 |
- |
30 |
140 |
4,7 |
- |
Kjøremessig noterer vi oss en nokså behagelig opplevelse opp til rundt 30 knop. Godt hjulpet av Volvo Pentas automatiske trimsystem, blir ferden inn og ut av plan en fornøyelig affære. Men også under de tre skisserte marsjfartområdene i tabellen gjør dette systemet en flott jobb med å holde en korrekt trim på båten, noe som bidrar til holde forbruket nede og komforten oppe.
Selve skrogstabiliseringen eller korrigeringen for skjev last må du klare selv.
Undervannsskroget er det Bavarias egne ingeniører som har regien for. Her har de åpenbart måttet ta hensyn til innvendige volumkrav, men til å være en planende variant har de like vel klart å få fram anstendige ytelser under det vi kan kalle normale forhold på sjøen. Hun oppleves lett håndterlig i kurvene, uten kavitering eller lugging, samtidig som hun gir forventet respons på trimmen når finjusteringen står for tur.
I de øvre fartsområdene blir det mer klart at skroget ikke bør presses for hardt. Den vil da legge til seg lett galopp, samtidig som den oppleves noe hard.
Med to drev og baugpropell er den ellers lett å få til brygga, selv om vinden tar litt tak. Vi hadde modellen med joystick-varianten montert. Da blir det nesten pinlig enkelt å fremstå galant i trange havner.
Godt inntrykk
Ser vi nærmere etter i sømmene finner vi ut at motorvedlikehold og inspeksjon har blitt svært enkelt, med elektromekanisk motorromsluke akter som viktig faktor.
En liten ulempe med denne løsningen er at den blir noe kronglete ved blackout om bord, men i motorrommet finner vi i alle fall et godt merket opplegg, med forståelig kabling med lettlest påskrift og doble slangeklemmer på alle synlige skroggjennomføringer - samt lett tilgang på service- og sjekkpunkter.
Dette er også gode grunner til å anta at også de skjulte installasjonene om bord holder mål. Stort pluss for en solid leider ned i motorrommet.
Bensin og diesel
Tradisjonen tro i Bavaria-sammenheng er det Volvo Penta som står for motoriseringen. Her til lands vil den få en enkelinstallasjon diesel i form av D6-330/370. Vår testbåt var imidlertid bestykket med et par av Volvo Pentas 5,7-litere - som er to solide bensin-V8-ere med et flott lydbilde (5.7 GXiE).
Disse kommer prismessig noe gunstigere ut en dieselvarianten, men med et høyere forbruk som du kan se av tabellene. Men selv om bensinforbruket ser noe skremmende ut vil nok totalen med tanke på et gjennomsnittsbruk på rundt 25 timers kjøring i sesongen ikke bli å helt på jordet. Her vil bunkersregnigen estimere seg til rundt 20 000 kroner om du vil cruise rundt i 25 knop.
Importøren tipper ellers på en toppfart på 36-37 knop med D6-motoren.
Denne saken ble første gang publisert 17/03 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.