Askeladden P80 Weekend med Volvo Penta D3-220 og Suzuki DF200
Selv en på 192 cm får god plass her
Vi tester Askeladdens nyeste multiverktøy, P80 Weekend.
Du har trukket årets første lottogevinst! Det er meldt sol og laber bris på torsdag og det er ikke dagligdags for tiden, forteller Henrik Askvik i Askeladden. Det hele føles surrealistisk. Kalenderen viser tirsdag 3. januar, og vi avtaler tid og sted for test av nye Askeladden P80 weekend - storebroren til den populære P66 Weekend.
Tre dager senere står jeg på kaia i Dolviken like utenfor Bergen sentrum. Værmelderen Mr. Askvik refererte til har truffet blink. Orkanen Emil herjet her for bare et døgn siden, nå er det blå himmel, havblikk og en sol som varmer. Ikke optimalt med tanke på testen vi skal gjennom, men at det blir en fin dag på sjøen er det liten tvil om - og det i selveste januar!
Rykende fersk
På brygga møter jeg Kjetil Bjøringsøy som er salgssjef i Askeladdens Custom Line avdeling. Han forteller at suksessen med P66 og P66 Weekend (Weekend med stor hytte) gjorde at de ville utvide satsingen på styrhyttebåter med en større modell.
Med et smil om munnen røper han at de allerede nå, før første båt har gått i støpen, har fått mange bestillinger og interessenter på P80. Unntatt prototypene som ligger ved kaien; én P80 Weekend med Volvo Penta D3-220 Sterndrive og én med 200-hesters utenbordsmotor fra Suzuki.
Torry Drange, som er produktingeniør hos Askeladden, gir meg en kjapp gjennomgang av de to båtene, før vi kaster loss og setter baugen nordover i retning Bergen. Den dieseldrevne P80-en skal først til pers, og det er i typisk mørk dieseldur vi sklir sakte ut Grimstadfjorden forbi Haakonsvern og fortsetter videre ut Vatlestraumen.
Jeg føler meg liten under den kilometer lange Askøybrua, P80 fyller kun 2,4 av seilingshøyden på hele 62 meter. Det betyr riktignok ikke at P80 er lav. Med mine 192 centimeter på strømpelesten er takhøyden tilstrekkelig og vel så det, både i salongen og ute på fremre del av akterdekket.
Fiskefeber
Som ivrig hobbyfisker er det med en klump i halsen jeg tenker på fiskestanga som ble igjen i Oslo. Akterdekket bader i sol og nærmest skriker etter å bli tilsølt med fiskeslo. P80 er uten tvil en båt som kler to stenger i den rustfrie stangholderen over badeplattformen.
Akterdekket er stort nok til fire på fisketur, og med sidebenkene felt ned er det sitteplass til seks i tillegg til føreren ved den utvendige styreposisjonen.
Selve dekket har mønster for sikkert fotfeste og er godt drenert. Skal man i land, vipper man seteryggen til akterbenken ut og tar seg i land fra badeplattformen akter. Høye rekker i baugen gjør dette til et egnet sted å ta seg om bord. Men vær obs, plassen i hytta er prioritert og dollbordene er derfor forholdsvis smale.
To rom og kjøkken
Inn gjennom den tredelte skyvedøra i glass er en sittegruppe med plass til fire på babord side. Seteryggen forut kan snus om man ønsker å sitte i kjøreretningen, og ved hjelp av en plate med pute (ekstra) gjøres sittegruppen om til seng for to gode venner.
Priser Askeladden P80
- Suzuki DF150TX kr 661 700
- Suzuki DF175TX kr 680 600
- Suzuki DF200TX kr 703 200
- Suzuki DF225TX kr 718 300
- Suzuki DF250TX kr 731 700
- Volvo Penta D3-220 Sterndrive kr 862 100
På styrbord side finnes et lite pantry medkoketopp og vask, med skapplass til det viktigste og et 49 liters kjøleskap under. Mye lys slippes inn gjennom glasstaket og ved førerplass sitter man høyt og har god sikt over instrumenteringen og ut gjennom de store vinduene.
Store vindusflater er ofte synonymt med ekstra skrangling i røff sjø, men et forbipasserende lasteskip lager store nok hopp til å fortelle oss at Askeladden ikke har slurvet på dette punktet.
To trappetrinn ned i retning baugen finnes en liten stikkøye på venstre side som strekker seg akterover under sittegruppen i salongen. «Over gangen» finnes et toalettrom som har både vask og dusj, men begrenset takhøyde gjør at jeg personlig ville valgt dusjløsningen ute på akterdekket.
Masterkabinen, om vi kan kalle den det, ligger helt framme i baugen er stor nok for to og har luke opp til framdekket.
Pause ved Bryggen
Jeg dytter den elektroniske gassspaken til D3-en fra meg og lar den automatiske motortrimmen gjøre jobben. Og den jobben gjør den veldig bra. For de som ikke ser på seg selv som en mester med motortrimmen er dette et meget godt hjelpemiddel som gjør båten mer lettkjørt.
Dieselen med 220 hestekrefter føles sterk i den 2,6 tonn tunge båten og dytter den uanstrengt opp i plan. Vi marsjer fint i rundt 20 knop og klarer 31-32 knop når vi legger godviljen til.
Tekniske data Askeladden P80
- Lengde: 8,00 m
- Bredde: 2,90 m
- Dypgang: 0,80 m
- Vekt m/motor: 2600 m
- CE kategori: C
- Personer: 8
- Drivstofftank: 230 l
- Køyeplasser: 5
- Motoralternativer: 150 - 250 hk
- Maks motor: Suzuki DF250TX
- Toppfart: 32 knop
- www.askeladden.no
Etter litt surfing i hekksjøen bak Torry siger vi inn i fem knops-grensa i Vågen inn mot Fisketorget og Bergen sentrum. Med elektronisk motorkontroll og baugpropell legger vi lekende lett til kai langs Bryggen.
Her får vi ikke ligge lenge i fred før forbipasserende viser interesse for nyheten. Det er tydelig at dette er en båt interesserte har ventet på, og det er spesielt valget mellom diesel og bensin som vekker folks interesse.
Runder millionen
Vi slår oss ned på akterdekket. Torry forteller at P80 Weekend leveres med utenbordsmotorer fra 150-250 hk, og at 200-hesteren vil koste fra 723 000 kroner. Er diesel å foretrekke, vil D3-220 koste fra 875 000 kroner og gjør at P80 havner et sted mellom de rimeligste franske styrhyttebåtene og de minste modellene fra Viknes - og det gjenspeiler seg båtens byggemessige finish og utstyrsnivå.
P80 er klargjort for baugpropell og ankervinsj både forut og akter, og kan vise til standardutstyr som panoramatak, pantry med kok, vask og kjøl, samt toalettrom med dusj og vask.
Kalesje til akterdekket, utvendig styreposisjon, solseng akter samt overskap i hytta er noen av de mange tilleggsvalgene. Torry forteller også at baugpropell, trimplan, utvendig styreposisjon, ankervinsj, defroster, landstrøm, kartplotter og kupevarmer er populære valg blant de som til nå har bestilt båten, og at en godt utstyrt P80 Weekend med diesel lande på oppunder millionen.
Storm i horisonten
Med dieselen friskt i minne bytter Torry og jeg båt før vi på ny kaster loss. Bensin står på menyen. På vei ut Vågen ser vi tydelig at hellet med været er i ferd med å snu, og det er et ganske spektakulært skue å se P80 bryte sjø i skinnende sol med en mørkeblå vegg av nedbør i bakgrunnen.
Redningsskøyta passerer oss i godt driv, og det er fint lite å utsette på P80 Weekends måte å takle den meterhøye hekksjøen. Vi prøver mange forskjellige vinkler inn i bølgene og følelsen er i stor grad det samme hver gang; robust og udramatisk.
Skroget absorberer mye støy, oppleves solid og svelger unna de hardeste slagene på en tilfredsstillende måte. P80 framstår stabil og trygg i sjøen og har uten å være utpreget sportslig fine sjøegenskaper. Dieselbåten lyder skipperens ordre hakket mer presist og skjærer vannet litt bedre enn båten med utenbordsmotor som kaviterer noe mer når den settes på prøve. Ekstra vekt og noe lavere tyngdepunkt er med andre ord en fordel i P80.
Men det betyr ikke at vi blindt anbefaler diesel av den grunn. Påhengsmotoren har andre fordeler, og da spesielt økonomiske fordeler. Lavere pris, enklere og billigere service, samt mindre støy og vibrasjoner er dens sterkeste kort. Valget mellom diesel og bensin burde derfor tas ut fra personlige preferanser. P80 er nok et eksempel på at Askeladden kan bygge gode styrhyttebåter. Under testen finner vi ingen spesielle feil eller mangler. Neste gang pakker vi bagen for og tar en langhelg, og da blir fiskestanga med!
Les også:
Her er sjekklista før båtsesongen
Denne saken ble første gang publisert 03/03 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.