Forsikring
Sjekk selvlensingen og unngå regress
Eldre båter som ikke har selvlensing, og må øses, er mer utsatt enn andre båter, ifølge Gjensidige.
Fakta om selvlensing og selvdrenering
En dørk kan være selvlensende på den måten at vannet ledes ut gjennom rør, kanaler, spygatt eller andre dreneringsåpninger. Like vel sier vi at skjærgårdsjeeper o.l ikke er selvlensende, men selvdrenerende.
Forskjellen er at en selvdrenerende båt er konstruert for å drenere ut eksempelvis regnvann i begrenset mengde.
Dørkhøyden over vannlinjen er begrenset, og med mye vekt i båten kan/vil dørken havne under vannlinjen.
Da må lenserne raskt kunne stenges. Og selvsagt er det avgjørende viktig at lenseventilene er åpne og ikke fulle av skitt.
En selvdrenerende båt er ikke beregnet til å få ut større volum vann. Eksempelvis en grønn sjø eller to over baugen. Da har man trøbbel!
En ekte selvlensende har kapasitet til å få ut langt større mengder vann gjennom grovere lenseporter - eksempelvis som på små fiskefartøyer med akterdekk.
Kilde: Vi Menn Båt-redaksjonen.
Mange båter fremdels trygt fortøyd ved kai. Det er i hvert fall det båteiere ønsker å tro, nå som høsten er på hell og vinteren står for døra.
- De fleste fritidsbåter på markedet i dag er selvdrenerende. Denne høsten har vært mer regnfull enn normalt og det kan fort gå ut over båteierne, sier Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige.
Mange tror at det å investere i en selvdrenerende båt er en garanti for at båten ikke vil synke. Slik er det ikke, sier Voll videre.
Løv og skitt i kombinasjon med mye nedbør gjør at selvdreneringen tettes, båten fylles med vann og faren for synking øker.
I tillegg vil båter som ligger tungt i sjøen være ekstra utsatt for vær og vind, og i noen tilfeller kunne ta inn sjøvann som bidrar til større skade.
Manglende tilsyn.
Mange båter ligger ute hele året. Tidligere var folk flinkere til å se til sin egen og andre båter fordi de viste at det var en risiko for at båten kunne ta inn mye vann.
I dag tror enkelte båteiere at selvdreneringen ordner alle problemer og overlater båten "litt til seg selv".
Med vinteren rett rundt hjørnet kan også snø og is bidra til å tette igjen lensesystemet.
- Ligger båten ute over lengre tid uten tilsyn og får en skade som følge av dette, kan det i enkelte tilfeller få konsekvenser for forsikringsoppgjøret, forteller Voll.
Store verdier
- I følge Gjensidige sine tall så er det åpne skjærgårdjeeper i prisklassen 100 000 - 300 000 kroner som er mest utsatt for synking. Andre båter har gjerne overbygg eller kallesje, og er derfor bedre beskyttet, sier Voll.
- Båten kan som oftest reddes, men verre er det med motoren om den blir liggende for lenge under vann.
I fjor betalte Gjensidige alene ut nærmere 80 millioner kroner i båterstatninger som følge av kollisjoner, grunnstøtinger og synking.
- Få båten på land. Det er ofte den beste medisinen for et godt båthold. Ligger båten ute gjennom hele vinteren så er det viktig å se til båten ofte. Be gjerne andre om hjelp om du ikke selv har anledning, oppfordrer Arne Voll i Gjensidige.
Totalt for bransjen snakker Gjensidigie alene om flere titalls millioner kroner i slike skader. En motor på 100 hk koster fort nærmere 100 000 kroner og en motor på 250 hk koster nærmere 250 000 kroner. Går noen sånne ned, er det store verdier bare på en båt.
Denne saken ble første gang publisert 23/10 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.