Båtsesong
Slik stanser du tyvene
Båter, og i enda større grad båtmotorer, er store fristelser for kjeltringer. Men du kan stanse dem.
- Båtmotorer stjeles hele året, både fra verksteder og båter. Ellers kom våren sent i år, og det har medført få båttyverier så langt, forteller politioverbetjent Roar Isaksen i Havnepolitiet.
Og vi vet dessuten at kjeltringer også har brutt seg inn i garasjer og oppsøkt vinteropplagsplasser, og rasket med seg det de kan få plass til i varebilene sine. Hvilket rimeligvis stort sett er påhengsmotorer, og særlig av den typen som kjeltringenes favoritter.
Mest aktive om våren og høsten
Likevel er det slik at tyvene i dette marine segmentet er særdeles aktive om våren frem til St.Hans-tider, og om høsten.
Eller sagt på en annen måte - i periodene der båtene står på henger.
Vi snakker både om den lokale impuls-banditten, og om organisert kriminalitet. En form for kriminilatet som politiets Grenseløs-prosjekt, der ordensmakten samarbeider på tvers av fylkesgrensene rundt Oslofjorden, har klart å redusere i det siste.
De viktigste tiltakene
Men det foregår fortsatt mange tyverier, og selvsagt er båteierne, såvel som politi og forsikringsselskaper, interessert i tiltak som begrenser omfanget i størst mulig grad.
Her er de sekt viktigste tiltakene:
1. Merking: I dag er det bare Securmark som er FG-godkjent som merkestasjon. De inngraverer sikkerhetsmerker på utvalgte steder i båten og på motoren. Merkene lar seg ikke fjerne, og samtidig med merkingen blir informasjon om båt og eier lagt inn i en datasentral. En del nye båter kommer ferdig merket, og da kan du nøye deg med å få den registrert i et småbåtregister (som ikke lenger er obligatorisk).
2. Sporing: Selskap som tilbyr dette plasserer sporingsenheter på ukjente steder på båt og motor. Ved tyverier kan enhetene raskt spores opp igjen ved hjelp av GPS. Enkelte forsikringsselskap mener dette systemet er det aller beste for å forebygge tyverier.
- Vi vurderer dette som så effektivt at det belønnes med ti prosent premierabatt, sier Robert Skar i Gjensidige.
Slike sporingssystemer koster fra ca. 1500 kroner og oppover i årsabonnement (pluss installering), og kan fort være tjent inn igjen på forsikringsrabatten. Vi har testet ett av dem!
3. Rattlås: Med et såkalt snap off-ratt bytter du rattstammen ut med en ny som har låsekopp. Dermed kan du låse rattet, slik at båten blir umulig å styre. Også denne typen sikring blir belønnet med ti prosent rabatt hos Gjensidige, og du kan regne med at konkurrerende selskaper har lignende tilbud.
4. Vakthold: Båter og motorer er selvsagt mer utsatte i grisgrendte båthavner uten vakthold. Særlig utsatte er slike ting om de står ubevoktet på en henger! Om mulig, gå sammen om å holde vakt i sommersesongen. Hyppig tilsyn stresser tyver.
Dukker det opp ukjente og anonyme varebiler på kaia kan det være grunn til å følge ekstra godt med. Politiet mener at organisert vakthold er den viktigste "tyverisperren".
5. Bommer: Bommer, porter og andre typer hindringer gjør det vanskeligere for tyver å operere.
6. Fjern verdisaker: Tøm båten for verdisaker. Fjern eller lås inn løse bensintanker. Fjern eventuelt en viktig motordel slik at båten ikke kan kjøres.
Motorer populært
I tillegg til det som er listet opp, kommer selvsagt andre typer lenker og låser, som du kan bruke som ekstra sikring for båt og motor.
- De organiserte kriminelle er aller mest interessert i dyre påhengsmotorer, med fra hundre hestekrefter og oppover, sier Stine Neverdal hos Finansnæringens Fellesorganisasjon.
Så er du eier av en slik, bør den absolutt låses forsvarlig. Men pass på - særlig mens båt og motor er på henger, kan ting skje, uansett hvor godt motoren er forankret i båten.
- Vi har sett eksempler på at tyvene har tatt hengeren og dratt den ut i en skog, der motoren er fjernet ved hjelp av motorsag, forteller Neverdal.
Les også:
Ny og spennende skjærgårdsjeep
Sjekk disse herlige bruktbåtene
De beste reisetipsene for deg som har barn
Denne saken ble første gang publisert 28/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.