Norske brukte turbåter opp til én million

Klassiske tur- og feriebåter

Her får du et variert utvalg av romslige og brukte turbåter.

Pluss ikon
TUR: Her er det et variert utvalg av romslige brukte turbåter rundt 30 fot som står på menyen.
TUR: Her er det et variert utvalg av romslige brukte turbåter rundt 30 fot som står på menyen. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Her er det et variert utvalg av romslige brukte turbåter rundt 30 fot som står på menyen. Det er et godt utgangspunkt for både ferie og turbruk på denne årstiden. Her har vi funnet fram seks gode norske alternativer til overnattingsbåter fra sent 90-tall til til godt utpå 2000-tallet, som er å finne i bruktbåtmarkedet.

I området fra 28 til 35 fot finnes det et rimelig stort utvalg om du oppsøker landets ulike båtbørser på nett og print. Rundt regnet cirka 400 båter.

Vi i Vi Menn Båt har plukket ut seks varianter som vi mener kan passe til allsidig familiebruk, som for eksempel feriebruk eller til helgeturer - også på den kalde årstiden.

Hovedkriteriet er at det skal være mulig å bo noenlunde greit om bord for et par voksne med barn i ulike aldre.

1. Saga 29 HT: Solid klassiker

Saga har laget en uteversjon av sin 29-foter, med en utradisjonell utforming til vestlandsbåt å være. Saga 29 HT er en vestlandsbåt uten bakveggen som brukes til å lukke inne dekksalongen. Resultatet blir en båt med et stort område over dekk.

Dette gir en meget rommelig sittegruppe der akterdekket tradisjonelt er. I seksjonen mellom sittegruppa og førerplassen er bysse og skapseksjoner plassert. Der er det også gjort plass til et TV-apparat. I tillegg til førerplassen er en toseter plassert i fartsretningen.

Kabinen forut er kun beregnet for soving. Forpiggen har en dobbeltseng på babord side, med en liten sitteplass på styrbord. Alternativ kan forpiggen leveres med en mer tradisjonell V-køyeløsning med innleggsplate.

Under føreplassen er det en stikkøye. Her er det ikke plass til særlig mye privatliv - selv et forheng ser ut til å stå på ekstra-utstyrslisten. I tillegg har båten et toalett og noe skapplass forut. Luftingen besørges gjennom en stor luke i dekket.

Da vi skulle se nærmere på motoren, oppdaget vi et støydempingsopplegg vi sjelden har sett maken til. Doble dørker med blymatte imellom er ikke

hverdagskost. I tillegg er det montert en fleksibel kobling mellom motor og aksel. Dette bør bety meget stille og vibrasjonsfri gange.

  • Markedet: Nokså godt utvalg på markedet fremdeles.
  • Pris: 800 000-1 000 000 kr
  • Motor: 180-300 hk
  • Årsmodeller: 2002-2007
  • Pluss: Sjødyktig, sikker, mange
  • sitteplasser og praktisk innredning.
  • Minus: Relativt dyr
  • som brukt.
  • Produsent: sagaboats.no

2. Joda 290 Sport: Det åpne alternativet

Joda har tidligere bygd både snekker og små sportsbåter. Her har verftet konsentrert båtbyggingen om to modeller på pluss/minus 30 fot.

HT: Saga 29 HT er en vestlandsbåt, uten bakvegg.
HT: Saga 29 HT er en vestlandsbåt, uten bakvegg.

Joda er et merke med lange tradisjoner, og verftets snekker er fortsatt populære på bruktmarkedet. Modellene 290 Sport og 310 Monaco er skåret over samme lest, med stor cockpit med mange sitteplasser og to sovekabiner under dekk. Begge båtene fungerer greit med et hekkaggregat på ca. 250 hk, noe som gir en toppfart på rundt 30 knop.

Badeplattformen er integrert i skroget, og akterspeilet er gjort slik at det er brukervennlig når man skal bade, fortøye eller forankre. Sammen med porten i hekken gjør dette båten lettbrukt og praktisk. Cockpiten har en rommelig sittegruppe, og et sleidesystem gjør at passasjerstolen både gir sitteplass til to i fartsretningen og danner en komfortabel benk i forbindelse med bordet som er hengslet til fribordet.

Joda 310 Monaco er en gammel Alf Jensen-konstruksjon. Runde former var karakteristisk for denne konstruktøren. Han tegnet flere av Dynamic-modellene til Scand, og Joda 310 Monaco har mange eksteriørmessige fellestrekk med disse modellene.

Skrogene til både denne båten og til søsterbåten 290 Sport er lettplanende og har fortreffelige sjøegenskaper.

  • Markedet: Bra utvialg av både nyere og eldre varianter.
  • Pris: 650 000-900 000 kr
  • Motor: 200-320 hk
  • Årsmodeller: 1996-2008
  • Pluss: Gode sjøegenskaper.
  • Minus: Noe trang cockpit.
  • Produsent: www.joda.no

3. Viknes 880: Kongen av vestlandsbåtene

En kjøl er ikke det samme som at det må gå sakte. Det er skroget på 880 et bevis på. Båten går godt i vannet i alle hastigheter. Når innredningen er praktisk og

gjennomtenkt og finishen er god, er det ikke rart at den er blitt en bestselger på det norske markedet. Med en funksjonell innredning er dette et fartøy som er laget for å kunne brukes.

Viknes 880 er en krysning mellom en proff fiskesjark og en komfortabel familieturbåt. Akterdekket, med en grunnflate på seks kvadratmeter, er en fin fiskeplass. Det er uten innredning, men har store stuverom under dørken. I hekken er det åpning ut til en kort, integrert badeplattform.

FORMER: Runde former er karakteristisk for denne båten.
FORMER: Runde former er karakteristisk for denne båten.
PLASS: Cockpiten har en rommelig sitte-gruppe
PLASS: Cockpiten har en rommelig sitte-gruppe

Båten har ingen markert planingsterskel, men legger kjølvannet forholdsvis flatt etter seg allerede ved rundt 12 knops fart. Ved testing både i fremprovosert og naturlige opprørt sjø har vi fått bekreftet og forsterket inntrykket av et harmonisk skrog med gode sjøegenskaper.

Under dekk er båten åpen. Bare toalettet, som er plassert foran førerplassen, har dør. De to

kabinene "lukkes" ved hjelp av forheng, hvilket gjør dem mer intime. Den ene kabinen har to enkle køyer, den andre en bred stikk-køye innunder dørken til salongen.

Selve salongen er tradisjonell, med bysse bak førerplassen og en sittegruppe på babord side. Sittegruppen er laget slik at det er fin sikt fra benkene. Det kompenserer til en viss grad for mangelen på passasjerseter i fartsretningen.

  • Markedet: Tynt utvalg i denne årsklassen før du må opp i pris.
  • Pris: 900 000-1 000 000 kr
  • Motor: 200-320 hk
  • Årsmodeller: 2001-2004
  • Pluss: Suverene sjøegenskaper.
  • Minus: Få sitteplasser i fartsretning.
  • Produsent: www.viknes.no

4. Skilsø 33 FB: Godt håndarbeid

Det er lite å utsette på dette håndverket fra Tromøya. På flybridgen i Skilsø 33 FB sitter man komfortabelt og tørt i polstrede seter. Er man flere om bord, er akterdekket et mer bekvemt sted å tilbringe tiden. Her kan man sitte på nedfellbare benker, en løsning som også gir bedre plass til fiske. Med kalesjen oppe blir akterdekket lunt og fint.

Skilsø hadde i de fleste modellene sitteplassene i salongen på styrbord side, og et langt pantry

på babord side. Ståhøyden på ca. 1,85 m er brukbar. Den kvadratiske sittegruppen i salongen gir komfortabel sitteplass og god utsikt for passasjerene, og for å få bedre sitteplass har Skilsø integrert førerposisjonen med sittebenken ved hjelp av en seterygg som kan vippes akterover. Kombiløsningen går imidlertid på bekostning av fører-komforten, som er preget av en for rett sittevinkel.

Det er merkbart mye stuveplass i Skilsø, noe som er viktig på langturer. Under sittebenken i salongen finner vi en praktisk fryseboks, og i dørken er det et stort stuverom. Det mangler heller ikke på skap eller skuffer i byssa. I midtgangen under dekk er det skapplass til klær, og under den skråstilte dobbeltkøya i kapteinslugaren er det plass til flere bager.

Skilsø 33 FB har et solid 16-graders skrog som tar bølgene godt og har et bra grep i sjøen. Med enkel D6 på 298 hk når vi omsider 29 knop, men det tar litt tid å få båten ut av vannet. Med presis styring og fint krengningsmønster er båten likevel fin å kjøre.

  • Markedet: Begrenset utvalg i denne årsklassen, før du må opp i pris.
  • Pris: 900 000-1 000 000 kr
  • Motor: 200-2x160 hk
  • Årsmodeller: 2000-2001
  • Pluss: Gode sjøegenskaper og mye stuveplass.
  • Minus: Litt trang flybridge.
  • Produsent: www.skilso.no

PROFF: Dette er en krysning mellom en proff fiskesjark og en komfortabel familieturbåt.
PROFF: Dette er en krysning mellom en proff fiskesjark og en komfortabel familieturbåt.
TRADISJONELL: Salongen er tradisjonell, med bysse bak førerplassen og en sittegruppe på babord side.
TRADISJONELL: Salongen er tradisjonell, med bysse bak førerplassen og en sittegruppe på babord side.

5. Skorgenes 330 Sonic: Fortsatt moderne

Skorgenes 330 Sonic virker ved første øyekast meget tiltalende. Den tåler også å bli kjørt med. Båt-bygging er helhet og detaljer på en gang. Planløsninger og design gir helheten, tilpasninger og detalj-løsninger kvalitetsfølelsen. Skorter det på det ene, hjelper det lite med det andre.

Alt virker pent og funksjonelt om bord i Skorgenes 330 Sonic.

Flybridgen strekker seg over mesteparten av akterdekket. Med kalesjevegger blir denne plassen fint integrert med salongen. Det er også porter til badeplattformen på begge sider.

Bak portene er kryssholtene plassert. Greit ved fortøyning i en stille havn, men litt utrygt hvis man skal sende uerfarne ut bak under manøvrer med motoren i gang. Vi mener det er bedre å ha tilgang til kryssholtene fra innsiden av akterdekket.

Oppe er det en stor rundsitter babord, bysse og førerposisjon styrbord. Nede er det en midtkabin under rundsitteren, mens toalett med dusj er til styrbord. I baugen finnes to innredningsvarianter: Enten en utmerket dobbeltseng, eller en sittegruppe som kan gjøres om til seng. Ståhøyde i inngangen til midtkabinen umuliggjør en vipperygg på rundsitteren for å få flere sitteplasser i fartsretningen.

Båten virker god i sjøen. Den oppfører seg eksemplarisk i svingene og når toppfarten på over 30 knop med en 370-hesters Sabb Iveco motor.

  • Markedet: Relativt lite utvalg i denne årsklassen.
  • Pris: 1 000 000 kr
  • Motor: 370 hk
  • Årsmodeller: 2003
  • Pluss: Funksjonell og moderne
  • Minus: Kryssholtene plassert bak portene.
  • Produsent: www.skorgenes.no

6. NB Marine 840 (Ardea):Tradisjonell med mange varianter

BUNN: Skilsø 33 FB har et solid 16-graders skrog som tar bølgene godt.
BUNN: Skilsø 33 FB har et solid 16-graders skrog som tar bølgene godt.
STYRBORD: Skilsø hadde i de fleste modellene sitteplassene i salongen på styrbord side.
STYRBORD: Skilsø hadde i de fleste modellene sitteplassene i salongen på styrbord side.

NB Marine gjør ingen store krumspring. Her er det solide vestlandsbåter i en folkelig størrelse som gjelder. NBs største båt er 8,7 meter lang, den minste 7,5 meter. Mellom disse ytterpunktene finner du en modell på 8,2 meter og én på 8,4 meter. 840-modellen er den eldste av båtene i NB Marines program.

Båten ble introdusert i 1988, og takket være en fornuftig innredning kombinert med et ryddig og praktisk akterdekk, slo den godt an i Kyst-Norge. Fram til da ble det ikke gjort andre endringer med båten enn at det brukes andre materialer og stoffer i inn-redningen.

Skroget ble konstruert slik at båten kunne ha innenbords motor eller en dieselmaskin koblet til hekkaggregat. Det siste gjør båten litt mer sprelsk. Vi har kjørt NB 840 ved flere anledninger, og den første gangen, med en Yanmar-diesel og propell på strak aksel, nådde vi en toppfart på 25 knop.

Velger du omtrent like stor motor og kobler den til hekkaggregat, vil toppfarten ligge rundt 30 knop. Sjøegenskapene er gode så lenge farten avpasses etter forholdene.

Under dekk har båten fire soveplasser i to kabiner. Dekksalongen er rommelig, med langsgående bysse bak førerposisjonen og en stor rundsitter på babord side. NB Marine bygger solid og legger vekt på de enkle, praktiske løsningene

Innredningen er pen, men ikke overdådig. Er du på jakt etter annen fra samme verft, har 8700 mye å by på. Den har fire soveplasser under dekk og en fin salong. Toalett er plassert i akterkant av styrehuset.

  • Markedet: Godt utvalg i denne
  • årsklassen.
  • Pris: 650 00 000-1 000 000 kr
  • Motor: 180-260 hk
  • Årsmodeller: 1998-2001
  • Pluss: Solid bygget
  • Minus: Enkel innredning.
  • Produsent: www.nbmarine.no
GOD: Båten er god i sjøen og den oppfører seg eksemplarisk.
GOD: Båten er god i sjøen og den oppfører seg eksemplarisk.
PRAKTISK: En fornuftig innredning kombinert med et ryddig og praktisk akterdekk.
PRAKTISK: En fornuftig innredning kombinert med et ryddig og praktisk akterdekk.

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også