Guide: Kjøpe båt, del 2

Kjør båten riktig

Denne gangen er det motor- og propellvalg samt hvordan du kjører båten mest mulig effektivt og økonomisk som står på programmet.

Pluss ikon
KJØR RIKTIG: Det er viktig for både lommeboka og båtgleden at båten kjøres optimalt.
KJØR RIKTIG: Det er viktig for både lommeboka og båtgleden at båten kjøres optimalt. Foto: Staffan Westerling
Sist oppdatert

For noen uker siden fikk du en innføring i forskjellige båter, ulike byggematerialer og hva man bør ha med seg av utstyr og kompetanse.

Denne gangen tar vi turen på sjøen for å vise hvordan man håndterer båten på best mulig vis. Vi viser blant hvordan powertrim og trimflaps påvirker båten gange og drivstofføkonomi samt hvor viktig det er å ha rett motor og propell montert på båten.

Det å kjøre båt klarer nok de fleste med noen timers intensiv øving. Skal man derimot kjøre båt optimalt, må man ha mange timer bak rattet.

Mange lurer kanskje på hva som menes med å kjøre optimalt? Svaret er at ulike båtskrog er konstruert for å gå på forskjellige måter. Det gjelder altså å tilpasse kjøringen etter båten.

Båter med deplasementskrog og innenbordsmotor er de enkleste å forholde seg til. Disse båtene planer ikke, og det finnes ingen muligheter til å justere båtens gange. Det går rett og slett slik den er konstruert for. Ulempen med disse båtene er mye dårligere manøvreringsevne i trange havner enn sine planende konkurrenter.

Disse planenede båtene med utenbordsmotor eller hekkaggregat er en helt annen historie når det kommer til kjøring. Powertrim justerer motorens vinkel i vannet, og dermed også båtens gange i lengderetningen. Trimmer du ut, vil baugen løfte seg, og hvis du trimmer inn, går båten dypere i vannet.

En del båter, fortrinnsvis litt større, har også trimplan. Disse justerer båtens sideveis gange.

Er man ny på sjøen, er det med andre ord en hel del å tenke på. Alt dette kommer jo i tillegg til de mer opplagte tingene - som for eksempel navigering. Det letteste er å starte med en liten båt. Disse er mer følsomme for endringene du gjør med flaps eller trim, og dermed blir det lettere å lære seg hvordan båten reagerer.

Virkningen er nemlig akkurat den samme på de små båtene som på 50-foteren på bryggeplassen ved siden av.

V-BUNN: En planende båt har V-bunn. Vinkelen på skroget er med på å avgjøre sjøegenskaper og stabilitet.
V-BUNN: En planende båt har V-bunn. Vinkelen på skroget er med på å avgjøre sjøegenskaper og stabilitet. Foto: Staffan Westerling

Motorstørrelse

Vi valgte en skjærgårdsjeep som illustrasjonsbåt i denne artikkelen. Grunnen til det er at dette er perfekte innstegsbåter. De er lette å håndtere, og man merker fort hvordan båten reagerer på forskjellige kommandoer.

Testbåten er godkjent for motorer mellom 50 og 70 hester. Det minste alternativet er greit om man for det meste bare er to om bord. Er man derimot fire eller flere, er en 70-hester det rette valget i forhold til fart og akselerasjon.

En større motor jobber på lavere turtall ved en gitt fart sammenlignet med en svakere motor på samme båt, og dermed blir også drivstofforbruket lavere ved marsjfart.

Med 70-hesteren fra Suzuki på akterspeilet, to personer om bord og gassen i bunn, drikker testbåten 0,75 liter bensin per nautiske mil ved 34,2 knop. Hadde det stått en 50-hesters Suzuki på akterspeilet, ville de tilsvarende tallene vært 0,58 l/nm ved 30 knop. Går vi derimot av gassen, og legger oss på en marsjfart mellom 20 og 25 knop er forbruket tilnærmet identisk. Legger vi på to personer, er 70-hesteren gjerrigere ved marsjfart.

Dette kan overføres til de aller fleste båter. Forbruket ved marsjfart er som regel lavere ved marsjfart med det største motoralternativet.

Forskjellen i akselerasjon er stor. 50-hesteren klarer øvelsene 0-15 og 0-25 knop på henholdsvis 7,2 og 13,4 sekunder. 70-hesteren er merkbart sterkere, og klarer de samme øvelsene på 4,8 og 7,8 sekunder. Noen sekunder fra eller til høres kanskje ikke så mye ut, men forskjellen er stor når man er om bord i båten.

Rett propell

Det er viktig å få montert rett propell når man kjøper båt. Både propellens diameter og stigning måles i tommer. Når man snakker om drevmotorer og utenbordsmotorer er det vanlig å vise til stigningen, da det er denne som oftest bestemmer om man skal ha større eller mindre propell.

STIGNING: I teorien forteller stigningen deg hvor langt en propell skrur seg innover per omdreining.
STIGNING: I teorien forteller stigningen deg hvor langt en propell skrur seg innover per omdreining. Foto: Staffan Westerling

Vanligvis er det to tommer mellom hver størrelse. For at dere skal forstå forskjellen, har vi kjørt testbåten med to forskjellige propeller. Den ene har en stigning på 17 tommer, og den andre har en stigning på 19 tommer.

I teorien flytter, eller skrur, propellene seg henholdsvis 17 og 19 tommer innover per omdreining. 17-tommeren er med andre ord lettere for motoren å dra rundt, og man oppnår altså et høyere turtall med denne propellen.

For å kunne velge riktig propell, må vi først vite hva som er motorens anbefalte turtall ved full gass. På vår 70-hesters Suzuki er dette mellom 5 og 6000 o/min. Man bør helst ligge i den øvre delen av dette sjiktet med to personer om bord - mellom 5500 og 6000 o/min i dette tilfellet.

Da har man også nok krefter når båten er tyngre lastet.

Velger man en for liten propell, vil turtallssperren slå inn. Kjører du med et toppturtall på under 5000 o/min over lengre tid, kan det skade motoren og føre til dyre reparasjoner. Hvis du skal prøve ut propeller på egenhånd, må du med andre ord sørge for å ha en turteller tilgjengelig.

Som du kan se av diagrammene, ligger motoren i den øvre delen av det anbefalte turtallet med begge propellene.

Med 17-tommeren har motoren 6000 o/min ved toppfart, mens den har 5800 o/min med 19-tommeren. To tommers forskjell i stigning utgjør med andre ord 200-300 o/min.

17-TOMMERS PROPELL: Med en propell som har 17"" stigning, ser forbruk og akselerasjon slik ut.
17-TOMMERS PROPELL: Med en propell som har 17"" stigning, ser forbruk og akselerasjon slik ut. Foto: Staffan

Dette er en tommelfingerregel som også kan overføres til andre båt- og motorkombinasjoner.

17-tommeren har lavest toppfart og høyest drivstofforbruk, men er til gjengjeld en smule raskere i akselerasjonen. 19-tommeren er naturlig nok helt omvendt. Med andre ord er det hvilke egenskaper du vektlegger som blir det viktigste. Laster du ofte båten tungt, eller har planer om å drive med vannsport, er 17-tommeren det riktige valget.

Er dere derimot oftest to personer, og drivstofforbruk og toppfart er høyest på prioriteringslisten, er 19-tommeren det riktige valget.

Hadde du derimot valgt en 15-tommer, ville du ha truffet turtallssperren med gassen i bunn. Med en 21 tommers propell hadde akselerasjonen med fire personer om bord blitt fryktelig dårlig. Motoren hadde rett og slett ikke hatt krefter nok til å dra propellen fort nok fort fra start.

Powertrim

Alle moderne drev- og utenbordsmotorer over 20 hester kan leveres med såkalt powertrim. Dette er en elektrisk/hydraulisk motor som er plassert mellom selve motoren og der den er festet i akterspeilet. Det aller viktigste denne funksjonen gjør er å justere båtens vinkel i lengderetningen.

Dette gjør at man, ved hjelp av knappene på gasspaken, kan få båten til å gå lettere og mer økonomisk i vannet.

19-TOMMERS PROPELL: Går man opp til en propell med 19"" stigning, ser forbruk og akselerasjon slik ut.
19-TOMMERS PROPELL: Går man opp til en propell med 19"" stigning, ser forbruk og akselerasjon slik ut. Foto: Staffan

Funksjonen er også praktisk ved kjøring i grunt vann, og den kan hjelpe deg til å få båten over planingsterskelen. Da slipper du at baugen peker rett til værs lenger enn nødvendig. En annen praktisk tilleggsfunksjon, er muligheten til å løfte motoren helt ut av vannet når båten ikke er i bruk.

POWERTRIM: Denne funksjonen lar deg justere motorens vinkel i forhold til båten.
POWERTRIM: Denne funksjonen lar deg justere motorens vinkel i forhold til båten. Foto: Staffan Westerling

Hvordan man bruker powertrimsystemet på best mulig måte avhenger av flere ting. Både skrogkonstruksjonen, last og værforhold spiller inn på hvordan man bør bruke powertrim.

Det grunnleggende er at man trimmer helt inn når man skal ha båten opp i plan.

Planingsterskelen ligger som regel mellom 13 og 15 knop. Når båten har kommet opp i plan, trimmer man ut. Da får man mindre våt flate, og båten går dermed både bedre i vannet og billigere. Her må man prøve seg frem, for hvor langt ut man kan trimme varierer fra båt til båt, og også etter værforhold og last.

Når du merker at propellen suger luft (kaviterer) eller skroget begynner å galoppere må du trimme litt inn igjen.

Når man lærer seg å trimme båten riktig, vil turen bli både billigere og mer behagelig for alle om bord. Tabellen viser hvor stor forskjell det er på drivstofforbruket ved for mye inntrimmet motor, og ved optimal trim. Legg også merke til at det er ca. 3,5 knops forskjell i toppfart.

Fart

Trimmet inn

Optimalt trimmet

20 knop

TRIM RIKTIG: Hvis motoren er trimmet før mye inn (øverst), vil båten dytte mye vann foran seg. Trimmer du derimot for langt ut, vil båten begynne å galoppere (midten).
TRIM RIKTIG: Hvis motoren er trimmet før mye inn (øverst), vil båten dytte mye vann foran seg. Trimmer du derimot for langt ut, vil båten begynne å galoppere (midten). Foto: Staffan Westerling

0,55 l/nm

0,49

23 knop

0,56

0,48

25 knop

0,56

0,51

30 knop

0,79

0,64

Toppfart

0,81 (30,8 knop)

0,75 (34,2 knop)

Trimplan

Selv om det høres ganske likt ut, må ikke trimplan forveksles med powertrim. Trimplan er to horisontale plater som sitter på hver side av drevet/motoren. Disse kan justeres individuelt, og brukes for å motvirke krenging.

En V-bunnet båt er, naturlig nok, følsom for vind og belastning. Akkurat hvor følsom den er avhenger av hvor skarp bunnen er. Jo skarpere V-bunnen er, jo mer følsom er båten for vektfordeling og vind. Fordelen med dype v-bunner er at de går mykere i sjøen.

Har man en båt med 24-graders vinkel på bunnen, er trimplan et nødvendig onde. På båter med et mer moderat vinklet skrog, kan man klare seg uten. Med trimplan trenger man aldri å bekymre seg for hvor i båten folk setter seg, og man slipper dermed å kommandere folk rundt for at båten skal gå rett.

Hvis båten lener seg mot høyre, er det bare å dytte ned det høyre trimplanet. Da vil båten rette seg opp - uavhengig av vind og sjø. Det tar en stund å bli vant til å bruke trimplan, men etter å ha lekt seg i noen timer bør det sitte i fingrene.

Man kan også bruke disse som hjelp for å få båten opp i plan. Ved å felle begge to ned, vil de hjelpe båten over planingsterskelen, og dermed slippe at baugen peker rett til værs lenger enn nødvendig.

LAST RIKTIG: Man må passe på å laste båten riktig - uansett hvor mange hjelpemidler man har.
LAST RIKTIG: Man må passe på å laste båten riktig - uansett hvor mange hjelpemidler man har. Foto: Staffan Westerling

Har man ikke montert trimplan, er det viktig å plassere besetning og oppakning på en måte som gjør at båten går optimalt i vannet. Også her er det viktig å huske på at situasjonen kan endre seg. Det som fungerte bra når man la ut på tur, kan fort føre til at båten lener seg til en side hvis vinden dreier. Da gjelder det å flytte en passasjer eller bagasje slik at man får båten til å gå rett igjen. Hvis ikke vil den gå hardt og ukomfortabelt i sjøen.

Det ødelegger mye av gleden ved båtturen.

Det er også viktig å laste båten riktig i lengderetningen. Selv om mange skjærgårdsjeeper har best plass til folk og bagasje foran, er det ikke dermed sagt at alt og alle bør befinne seg der.

Da får man problemer med at baugen graver seg ned, og hvis forskjellen er stor klarer man ikke løse det med powertrim heller.

Flere personer om bord

At drivstofforbruket øker med flere personer om bord, sier egentlig seg selv. På mindre båter har det mer å si, ettersom de største båtene har større motorer og mer bæring i skrogkonstruksjonen.

Vi prøvde vår testbåt med både to og fire personer, og fikk på den måten målt forskjellene i akselerasjon, drivstofforbruk og toppfart.

I diagrammene ser vi at testbåten har tregere akselerasjon, lavere toppfart og høyere forbruk. Med to mann om bord og optimal trimvinkel, oppnår vi en toppfart på 34,2 knop. Med fire personer om bord er toppfarten på 32,2 knop. Det er en forskjell som er forventet for en båt på denne størrelsen.

Ettersom motoren jobber hardere med fire personer om bord, vil også drivstofforbruket øke. I tillegg til ved toppfart, har vi målt forbruket ved 20, 23, 25 og 30 knop. Under ser du hvor stor forskjell det er på å ha to og fire personer om bord.

Velger man minste anbefalte motor, vil forskjellene bli enda større.

Hvis dere vet at dere ofte kommer til å ha mer enn to personer om bord, så lønner det seg helt klart å velge det største alternativet med en gang. Hvis ikke kommer dere til å bytte motor neste år. Helt garantert!

Med denne informasjonen i hodet, og strålende sol på himmelen, er det duket for flotte dager på sjøen. Du kan gjerne skrive ut denne artikkelen og ha den i båten. På den måten kan du friske opp kunnskapene om hvordan du skal kjøre mest økonomisk og effektivt mens du er ute blant holmer og skjær.

TO PERSONER: Slik ser forbruket og akselerasjonen ut med to personer om bord.
TO PERSONER: Slik ser forbruket og akselerasjonen ut med to personer om bord. Foto: Staffan
FIRE PERSONER: Har man derimot fire personer om bord, blir det seende slik ut i vår båt.
FIRE PERSONER: Har man derimot fire personer om bord, blir det seende slik ut i vår båt. Foto: Staffan

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også