Skager 660 Hybrid
Denne snekka har elmotor
Skager 660 er et reelt alternativ for snekkeelskere med miljøambisjoner.
Tekniske data Skager 660 Hybrid
Lengde: 6,60 m
Bredde: 2,40 m
Vekt: 1150 kg
Drivstoff:60 l
Motor: 9-28 hk
Toppfart: 13 kn
Toppfart elektro: 7 kn
Pris: fra 388 000 kroner
info: www.skagerboat.no
Som i bilproduksjonen er hybridteknologien på vei inn i folks bevissthet også på sjøen.
Og få andre båttyper passer bedre for hybridinstallasjon enn nettopp snekka: Den har den riktige størrelsen og fartsområdet for å kunne utnytte elektromotorens egenskaper til fulle, og når strømmen tar slutt er det bare å sette igang dieselmotoren.
Det gir både trygghet og fleksibilitet.
Ny under motorluka
Skager i Langesund har ikke funnet opp hjulet på nytt med sin 660, som i utgangspunktet er en eldre båtmodell.
Men under motorluka finner vi både en 28 hk Yanmar dieselmaskin, samt en 3,6 kW el-motor som er koblet rett på akselen med en girkasse.
Med kun eldrift har båten en toppfart på 7 knop, og kan gå opp til seks timer mellom 5 og 6 knops fart.
Med dieselmotoren på 28 hk gjør båten rundt 13 knop på topp. Når dieselmotoren går lades batteribanken opp - en bank som også fungerer som ballast om bord i Skager.
Foregangsbåt
Skager kommer i flere ulike utgaver, og man kan selv bestemme om man ønsker vindskjerm, hardtop eller bare kalesjetrekk over båten sin.
Med pantryløsning sentralt i båten, toalett og badeplattform på ekstrautstyrslisten kan båten gå fra å være en ribbet fiskebåt til en trivelig familiecruiser.
Hybridløsningen kommer imidlertid ikke gratis. En standard 660 med hvitt skrog koster veiledende fra 319 000 med en 28 hk Yanmar, og skal du ha elektromotoren med blir det 69 000 kroner på toppen.
Med kalesjer, vindskjerm, putesett og pantry snakker vi fort 70-80 000 kroner ekstra på grunnprisen. Da har du også en fullt utrustet skjærgårdstraver av det miljøvennlige slaget.
Les testen vår av Skager 660 her.
Sjekk ut konkurrenten Polar 20 Elektro
Polar 20 vant årets Blått Hav miljøpris
Denne saken ble første gang publisert 24/03 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.