De nyeste båtmodellene
Her er høstens nyheter
Båtåret 2010 er snart igang. Her er noen spennende navn for de båtinteresserte.
Båtbransjen har vel ikke hatt sitt beste år i 2009, men så er det også i nedgangstider at de enkelte produsentene bruker ressurser på å designe nye, bedre og mer tilpassede båter for et trangere marked.
Derfor er det ikke noe å si på utvalget av nye båter for båtåret 2010, båter som lanseres på de mange messene som står for døren både i høst og vinter.
Se store bilder av utvalgte nyheter i bildekarusellen øverst i saken.
Satser tungt
Beneteau har blitt rammet hardt de siste månedene, men franskmennene har ambisjoner om å bli størst på fritidsbåter i Europa og lanserer dermed flere nye modeller til høsten.
Blant disse er hobbyfiskeren Antares 580, som er en lillesøster av vårens 750, en båttype som slår an godt på Vestlandet.
Antares 30S er en nyhet med strak aksling som kommer både som styrehusbåt og som flybridgemodell. I den minste Flyer-serien er franskmennene klare med tre modeller: 500 Open, 550 Open og 650 Open, skjærgårdsmodeller som alle bygger på skrog i Sundeck og Cabrio-versjonene.
Beneteau satser dessuten videre i Trawler-serien med en oppfølger på 34 fot. Av seilbåter leverer franskmennene en ny First 35.
Les mer om Beneteaus 650-modeller her.
Raske nordmenn
Av det mest interessante norske, er det meste båter med fartspotensial over 40 knop. Gozzi 19 er en oppfølger til Gozzi 23 Open, og blir trolig en hard konkurrent til Coaster 19S, en ny skjærgårdsjeep for 2010. Spesielt spennende er de to nyhetene fra Egil Ranvigs Cormate, nemlig T-24 og Sportmate 24.
Askeladden på Os har knapt nok gjennoppstått før de er på trappene med en nyutviklet RIB, den såkalte Commuter 10 RIB. Båten har styrehus i likhet med den tidligere Commuter-serien og kan skreddersys både som arbeids- og fritidsbåt. Den ti meter lange RIB-en får sin premiære på Båter i Sjøen messen i begynnelsen av september.
Polskproduserte OceanMaster har hatt stor suksess med sine rimelige båter, som har slått an hos et priskresent og praktisk orientert publikum.
Nå lanserer de en 7,20 meter lang båt som i praksis er en kombinasjon av en bowrider og en walkaround, altså med køyeplasser under dekk med tilgang fra konsoll. Båten tar motorer opp til 300 hk, men vil koste rundt 500 000 kroner med en 150 hk.
Finne og tysker
Finske Paragon, som nettopp er oppkjøpt av Nimbus, kommer med sin andre båt, nemlig Paragon 31. Dette er en tøff kjørebåt i "Targa"-format, en småeksklusiv maskin som passer for helårskjøring.
En av de aller mest spennende nyheten er nok uansett tyske Bavarias Sport 28 , den nye inngangsbåten til storprodusenten. En typisk familiebåt med midtkabin og køyeplasser for fire, og utstyrt med D4-300 dieselmaskin som standard.
Bavaria har etter samarbeidet med BMW blitt mer opptatt av design, og båten fremstår som mer up-market enn tidligere. Vi er spent på hvordan den mottas på "Båter i Sjøen"-messa, der den har verdenspremiære.
Denne saken ble første gang publisert 23/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.