Offshore:
Klar med norskutviklet racer
Berserk Design har utviklet en ny båt som kan gjøre det skarpt internasjonalt.
Vestlandsbedriften Berserk Design, med kontor på Bømlo i Hordaland, har utviklet en ny 34-foter som ligger an til å få pallplassering i den prestisjefylte Enduro-serien i England.
I alle fall kan konstruktør og Naval Architect Petter Martens skilte med bred erfaring med alt fra RIB til Offshore 1-katamaraner. Båtene skal bygges ved BananaShark sitt verft i England.
Økt interesse
Etter Round Britain Race 2008, der blant annet norske Goldfish markerte seg sterkt med sin 36 P1, har det blitt en voldsom interesse for langdistanse offshoreløp i Europa, og spesielt i England. Det er derfor blåst liv i mange tradisjonsrike løp som Cowes Classic, som går fra Cowes til Torquay og tilbake Cowes nonstop og Round Britain Race, som etter planen kjøres igjen i 2012.
Se også: Goldfish sin vinnerbåt 36 P1.
Økobåt
Berserk har ut fra denne bakgrunnet designet en båt der de skal har lagt vekt på både få høy hastighet, men med relativt beskjeden motoreffekt. For å få høy fart med beskjeden motor er båten designet med svært avansert bunn.
Se også: Båtrace du har råd til.
Arneson
Foreløpig har de planlagt å bygge to båter. Den første skal bygges for fabrikkteamet til BananaShark og rigges med to Steyr dieselmotorer på 295 hk hver koblet opp mot Arnesons ASD6 overflatedrev. Dette vil gi en toppfart på over 65 knop. Denne skal rigges med fire seter, hvor av det ene er ledig. Her har du for øvrig en unik mulighet til å bli del racingteamet og kjøre hele Endurance-serien i 2010, BananaShark kan tilby nemlig opplæring dersom det skulle trenges.
90 knop
Den neste båten skal bygges for engelsk kunde og blir en versting med to HP525 EFI motorer på 525hk hver fra Mercury Racing, dette vill gi en toppfart på godt over 90 knop.
Se også: www.berserkdesign.com
Se også: www.bananasharkracing.com
Denne saken ble første gang publisert 29/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.