Sjeik Hassans offshoreteam
Sjeikens båter på Skedsmokorset
Et av de beste offshoreteamene i verden, eid av sjeik Hassan, styres av fem heltidsansatte i Norge
Mektig sjef
Sjeik Hassan Bin Jabor Al-Thani kommer fra Al-Thani-familien som styrer det meste som skjer i oljelandet Qatar. 40-åringen begynte å kjøre Jet Ski på midten av 90-tallet og ble senere president i Qatar Marine Sport Federation. Han vant sitt første løp i Class-1 i Oslo i 2004, og har to tredjeplasser sammenlagt som beste resultat.
Hans throttlemann er Steve Curtis, som går for å være den beste throttlemannen i verden. Curtis (44) har vunnet VM åtte ganger, og han var i en årrekke throttlemannen til Bjørn Rune Gjelsten. I tillegg til å kjøre for "Qatar 96" har han de siste årene også kjørt noen offshoreløp i USA.
I den andre båten til teamet, "Qatar 95", er det Matteo Nicolini og Abdulla Al-Sulaiti som er mannskap.
Class-1 går for å være det mest prestisjefylte offshoremesterskapet i verden, og glamour preger løpene i eksotiske byer som Dubai, Alicante og Arendal. Båtene er blant de raskeste i verden, og teamene er som små bedrifter med flere heltidsansatte mekanikere.
Et av de mest profesjonelle teamene i offshoresirkuset er teamet til sjeik Hassan fra Qatar. Teamet legger ned mye ressurser i å slå erkefienden Victory fra Dubai. Og da skulle man kanskje tro at teamet hadde en enorm base i Doha med tilgang til varmt vær og testemuligheter hele året?
Nei da. Qatar-teamet har sin base på lille og bortgjemte Skedsmokorset utenfor Oslo.
Gjelstens gamle team
At offshoreteamet, som finansieres av statlige penger fra Qatar, har sin base på Skedsmokorset, har faktisk sin helt naturlige forklaring: Da Bjørn Rune Gjelsten ga seg etter 2007-sesongen, solgte han hele teamet til sjeik Hassan Bin Jabor Al-Thani.
- Båten til Hassan, "Qatar 96", er den siste båten som Bjørn Rune kjørte med. Da Qatar-teamet kjøpte denne, ville de ikke bare ha båten, men også alle deler, verktøy og ikke minst kunnskapen om båten, forklarer Rolf Arnestad da vi besøker det strøkne verkstedet i et industriområde på Skedsmokorset.
Arnestad, som startet sin motorsportskarriere som mekanikeren til Martin Schanche, var Gjelstens sjefsmekaniker i mange år. Nå er det en arabisk oljesjeik som er oppdragsgiver.
- Vi har organisert oss slik at vi ikke er ansatt direkte av Qatar-teamet. Vi som har base i Norge, har opprettet firmaet Offshore Racing Services og selger våre tjenester til sjeik Hassan. For både ham i Qatar og for oss så fungerer det faktisk utmerket at vi fortsatt har verksted i Norge. Vi er jo for det meste på veien til og fra løp uansett. Men jeg innrømmer at det er litt spesielt at Qatar- teamet har sitt tilholdssted på Skedsmokorset.
Fem heltidsansatte
Class-1 2009
25.04: Qatar Grand Prix, Doha
07.06: Spania Grand Prix, Alicante
05.07: Russland Grand Prix, Moskva
19.07: Norge Grand Prix, Arendal
30.08: Romania Grand Prix, Constanta
04.10: Italia Grand Prix, Stresa
12.12: Dubai Grand Prix, Dubai
Oppdateringer kommer på www.class-1.com
Offshore Racing Services teller fem heltidsansatte. Rolf Arnestad og Arne Venås har begge vært mekanikere i Spirit of Norway, mens britiske Nathan Libby og italienske Norberto Uggeri er nye på laget. I tillegg jobber Gro Helgesen fra sitt hjemmekontor på Eidsvoll som sekretær og logistikkansvarlig.
- Tro det eller ei, men vi har alle fem fulle dager. Siden nyttår har vi jobbet 12 timers dager her på verkstedet for å gjøre båten klar til sesongstart. Vi hadde en stor krasj i fjor, så det har vært mye jobb, forteller Arnestad. Han understreker at Norge er et godt egnet sted for å drive et offshoreteam.
- En ting er at vi har avansert utstyr her på verkstedet, som gjør at vi kan gjøre de fleste reparasjoner selv. Men også ellers i Oslo-området er det mye kompetanse, som gjør at teamet fungerer like bra herfra som vi ville ha gjort fra for eksempel Dubai.
Les også
10-15 millioner
Å drifte en båt i Class-1 koster penger, og Rolf Arnestad regner med å fakturere Qatar-teamet for et sted mellom 10 og 15 millioner kroner denne sesongen. Selve båten har en verdi på 5-6 millioner, og i tillegg kommer motorene, mens det altså er driften av båten som er dyrest.
- Vi har kun ansvaret for én av de to båtene i Qatar-teamet, båt nummer 96 som Sheikh Hassan og Gjelstens gamle throttlemann Steve Curtis kjører. Den andre båten, nummer 95, driftes på samme måte av teamet til Matteo Nicollini i Italia.
Qatar-teamet har også et verksted i Doha, men dette er mer som et lager hvor båtene kan være mellom løpene i Midt-Østen. Derfor må sjeiken selv ta turen til Norge hvis han skal inspisere båten mellom løpene, men han har ikke vært på besøk ennå. Steve Curtis er imidlertid ofte innom.
- Det er forskjell på å jobbe for Hassan og Bjørn Rune. Bjørn Rune er et petimeter på godt og vondt. Han hadde kontroll på alt. Hassan overlater mer av ansvaret til oss og forventer at alt skal være i orden når han skal kjøre løp. Dessuten er det jo vesentlig mindre oppmerksomhet rundt det vi driver med nå. Det var moro med all mediedekningen rundt Bjørn Rune, men på den annen side er det lettere å konsentrere seg om jobben nå, sier Arnestad.
Sponset av staten
Rester av det gamle Spirit of Norway-teamet er fortsatt i verkstedet. En flott amerikansk trailer som Kjell Inge Røkke i sin tid kjøpte da han kjørte offshore i USA står nå klar til levering for det australske teamet Maritimo (som norske Pål Virik Nilsen kjører for). En annen teambuss, som står utenfor verkstedet, er solgt til et danseband.
Men fortsatt går gutta rundt med "Spirit of Norway" på T-skjortene, noe mange av araberne i offshore-sirkuset trodde betød at den norske staten sponset Gjelsten i sin tid.
- Det er jo ikke så rart de trodde det, for både Qatar og Victory er finansiert av statlige penger.
Statlige penger til tross: mekanikerne er fra Norge, og verkstedet ligger fortsatt i en gammel lagerhall på Skedsmokorset.
Les også
Denne saken ble første gang publisert 15/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.