Test: Sting 570 BR SE med Evinrude 115 E-TEC

En riktig folkebåt

Sting er et nytt båtmerke. Men bowrideren 580 BR har ikke nybegynnerpreg.

Sist oppdatert

Og litt forventninger må vi innrømme at vi satt med. Splitter nye Sting er Evinrude-importør Fische Marine sitt eget merke, og på grunn av et tett samarbeid med Nordkapp Boats blir både Sting 570 BR og 570 DC bygget på Nordkapp sitt verft i Polen.

Når også designer Espen Thorup står bak linjene skulle dette i utgangspunktet være en grei kvalitetsgaranti. Hensikten har uansett vært å bygge en enkel og rimelig båt med tanke på stort produksjonsvolum.

Sett med "prototypbrillene" på, eller med andre ord en bevisst neglisjering av åpenbare førstegangsfeil, har Fische Marine så absolutt noe på gang med denne båten.

Båten ser riktignok både svulstig og lite offensiv ut, men innvendig er den krydret med lyse farger, et trivelig teaklaminat i dørken og fine, myke puter i kunstskinn. Dermed gir den et godt førsteinntrykk, uten å love mer enn den kan holde.

Les også: Fem gode bowridere

Sting 570 BR Varbergtest 09
Sting 570 BR Varbergtest 09 Foto: Finnes, Fredrik

Lettrimmet og trygg

Tekniske data: Sting 570 BR Special Edition

Pris kr:

328 100

Motorkapasitet:

75-115 hk

Motor testbåt:

Evinrude 115 E-TEC

Toppfart:

35,5 knop

Produksjonsland:

Polen

Lengde (LOA):

5,70 m

Bredde:

2,36 m

Byggemateriale:

GAP

Vekt uten motor:

750 kg

Vekt med motor:

850 kg

CE kategori:

C

Antall personer:

7

Mer informasjon

www.fischemarine.com

Vi tar Sting med oss rett ut i halvmeterssjøen utenfor Varberg. 115 hk totakteren skyver oss enkelt opp i planefart. Et moderat vinklet akterskrog gir fint løft uten å bli for hard i bølgene, og båten trives ved en marsjfart rundt 25 knop.

Da er den forbausende lettrimmet og trygg. Litt skranglig i inventaret må produsenten luke ut, for skroget ellers virker kompakt og solid. Balansen er god til tross for at båten legger seg noe mot vinden, slik båter med høye fribord ofte gjør.

En kjapp titt på plotteren viser at vi er over 35 knop, men uten at jeg kjenner noen store protester i skroget. Det gir mer enn bestått karakter, også fordi båten griper fint i svingene uten verken å lugge eller å kaste for mye på seg. Den til dels tunge vaierstyringen bør justeres, men vi foretrekker uansett hydraulikk her.

Les også: Fem bruktbåtfavoritter for familien

Lovende sjøegenskaper

Sting 570 BR Varbergtest 09
Sting 570 BR Varbergtest 09 Foto: Finnes, Fredrik

Tilbake innenfor moloveggene går vi igjennom detaljene om bord. Jeg sitter komfortabelt bak rattet, men føler slektskapet til Nordkapp 600 Avant ved det noe lave rattet og den begrensede beinplassen.

Her kommer nykommeren likevel best ut. Uansett mangler det både sitteklaff i førerstolene, samt plass for å legge mobiltelefon, lommebøker og småting ved dashbordet. Stuverom er det ellers nok av, både i konsoll og dørk. Sitteplassen foran konsollene er ikke like gode som i Nordkapp, men også her kan man montere innleggsplate for solseng.

Det som gleder mest med denne båten, er helheten. Cockpiten er familievennlig med høyde fribord, gode seter og to fine, oppfellbare bord. Det elektriske virker - i motsetning til Bayliner - ryddig utført og batteriet har egen lomme under aktersofaen.

Og så har man ikke glemt den fine fenderholderen i siden av konsollen, eller kalesjegarasjen bak sofabenken. Når også sjøegenskapene er lovende, har prisgunstige Sting 570 BR folkebåtpotensial fremfor noen.

Les også:

Båtkupp til under 100.000 kroner

Båtkupp til under 300.000 kroner

Båtkupp til under 600.000 kroner

Båtkupp til under 1.000.000 kroner

O/min

Støy dBA

Sting 570 BR Varbergtest 09
Sting 570 BR Varbergtest 09 Foto: Finnes, Fredrik

Drivstoff l/nm

Fart i knop

5800

85

1,20

35

5500

83

1,18

34

5000

81

1,06

30

4500

79

1,04

27

4000

77

1,02

22

3500

77

0,90

18

3000

76

1,11

13

2500

73

1,36

7

Grafer
Grafer Foto: Ukjent

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også