Test: Yamarin 53 BR med Yamaha F100

God årgang

Yamarin leverer alltid, og 53 BR er intet unntak. Konkurransen er imidlertid hardere enn på lenge for bestselgeren.

Sist oppdatert

Lille Yamarin 53 BR har blant annet fått nye førerstoler, nye puter, nytt ratt, kalesje i garasje og karbonimiterte pynteplater i dashbordet. Ellers er båten stort sett den samme som gikk under navnet 5220 i begynnelsen av dette millenniet.

Yamarin har nemlig forstått én viktig ting: Man forandrer ikke stort på et produkt som fungerer, og at 53 BR fortsatt fungerer, kan vi fastslå med en gang. Dette er en trivelig liten båt man forelsker seg i lenge før man har forlatt brygga.

Årsaken er enkel: Dette er en ryddig, solid, pen og komfortabel båt. Dessuten er den praktisk i bruk. Låsbart hanskerom er smart, og langt ifra en gjenganger i klassen. Eget avlukke med godt feste og lufting av batteriet teller opp.

Se tester av andre bowridere:

De solide, syrefaste støttehåndtakene er saklig plasserte, og den relativt dype cockpiten passer fint for småbarnsfamilien. Nytt for året er puteryggen over kalesjeluka, som både ser bra ut og kjennes komfortabel for hvilende albuer.

53 BR er ikke best på stuveromsvolum, men plassen er tilfredsstillende utnyttet både under benkene foran konsollene, i selve konsollene, under akterbenken og helt akter for tauverket.

At dette er en liten bowrider merkes på sitteplassen foran i båten, som ikke gir komfort for mer enn to voksne eller tre barn. Her fremme sitter man uansett fint og beskyttet.

Båten burde hatt et nytt dashbord, for her finnes ingen naturlig plass for innfelt kartplotter, samtidig som at instrumentene fra Yamaha står for langt fra føreren.
Båten burde hatt et nytt dashbord, for her finnes ingen naturlig plass for innfelt kartplotter, samtidig som at instrumentene fra Yamaha står for langt fra føreren. Foto: Finnes, Fredrik

At designerne selv bruker båt, er også skroget en klar indikasjon på. 53 BR er myk i sjøen, og både kompakt og stødig nok til å tåle 100 firetaktshester. Samtidig er den lettrimmet og leken, men ikke vilter nok til å skremme passasjerene om bord.

Se også:

Når det er sagt skulle også en 80 hk motor holde lenge, da vil toppfarten falle til rundt 35 knop. Bak rattet sitter jeg uansett som i en gokart: Lavt, stabilt og trygt. Ergonomien er bra og støtten god i de voluminøse stolene.

Selv om 53 BR er en fin båt, har denne også forbedringspotensial. Båten burde hatt et nytt dashbord, for her finnes ingen naturlig plass for innfelt kartplotter, samtidig som at instrumentene fra Yamaha står for langt fra føreren.

I sjøen merkes det dessuten at skroget er i korteste og letteste laget for enmetersbølgene vi støter på, for 53 BR blir noe dansete i lengderetningen. Dermed tåler den ikke like mye sjø som sine konkurrenter i denne testen.

Neste båt i Yamarin-programmet blir 58 BR, men da snakker vi en annen pris. Om du ikke skal ut i større sjø vil du nok klare deg lenge med Yamarins minste bowrider.

Testdata

O/min

Støy dBA

Forbruksmessig er den lille og lette Yamarin 53 BR en vinner. Den bruker aldri over literen per nautisk mil, og F100 fra Yamaha ligger på jevne 0,65 I/nm ved cruisingfart.
Forbruksmessig er den lille og lette Yamarin 53 BR en vinner. Den bruker aldri over literen per nautisk mil, og F100 fra Yamaha ligger på jevne 0,65 I/nm ved cruisingfart.

Fart i knop

Forbruk l/nm

5800

88

0,94

38,0

5500

86

0,86

36,0

5000

84

0,71

33,4

4500

81

0,65

28,8

4000

80

0,60

24,8

3500

80

0,58

20,4

3000

79

0,66

14,8

2500

75

1,02

8,1

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også