Test: Skibsplast 555 HT

Tiltalende og trivelig

Mange ble overrasket da Skibsplast lanserte sin 555 HT i en tid da skjærgårdsjeeper var det eneste som gjaldt. Men prøv den, og du blir overbevist.

Pluss ikon
Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Skibsplast 555 HT har en forunderlig virkning på folk. Den har en "slik må jeg ha"-effekt man sjelden ser med andre båter. Og vi skjønner dem godt, for den er en særdeles trivelig båt.

Men la oss være litt mer presise når det gjelder triveligheten. For det første har båten en tiltalende design. Den avrundede og moderne utformingen av hardtop'en er med på å gi båten et lett og elegant utseende. Skibsplast har klart å ta hardtop-designen ut av 70-tallet og inn i den moderne båtverdenen, og det fortjener verftet skryt for.

Det samme inntrykket av gjennomtenkt design kommer tilbake når du går om bord, og det holder seg for det meste også etter at du har brukt båten en stund. Fra baugen foregår ombordstigning gjennom en stor luke i fronten, med gode trinn ned i cockpit.

Den er enkelt, men effektivt utformet. Under tak finnes V-benker som lett bygges om til en hel "køye", selv om de færreste vil finne på å overnatte om bord. Førerplassen på høyre side har en enkel, men ganske komfortabel stol, og det samme har sidepassasjeren. Akter er det en stor sofa som med et vipp lar seg forvandle til en solseng. Ikke mye skryteeffekter, men praktisk.

Et par ting bør likevel forbedres i en ellers fin båt. Det mest påfallende er den dårlige funksjonaliteten til kalesjen. For det første er den for trang, slik at det er en kraftanstrengelse å få kneppet den på skikkelig.

Det går heller ikke an å kjøre med bare hardtopdelen oppe. Den klarer nemlig ikke å holde seg oppreist uten at akterdelen er kneppet på. Kalesjen i Skibsplast 555 HT blir derfor enten en helt på- eller helt av-affære.

Behagelig med firetakt

Sterkt medvirkende til den gode følelsen om bord er Suzukis glimrende 70 hk firetakter. Den er en av de mest stillegående og kultiverte utenbordsmotorer som er laget, og kler den hygge- og komfortbetonte båten utmerket.

Støynivået holder seg under 80 dBA ved førerplassen helt opp til ca. 26 knop. Bare ved full gass nærmer det seg 85 dBA. Men i forhold til for eksempel en skjærgårdsjeep med en hissig totakter på hekken, er det som sørlandspikens milde hvisken i sommerbrisen å regne.

Skroget er beregnet på å skulle plane med relativt liten motor, og det har ingen planingsterskel med to-tre personer om bord. Hvis lasten stort sett er lett og du slår deg til ro med et behagelig marsjfartområde på 25 knop, holder 70 hk mål. Hvis du vil ha mer krefter i hekken, kommer Suzukis nye toliters firetaktere på 90 eller 115 hk inn som meget gode alternativ. De er minst like kultiverte som lillebror på 70 hk.

Skroget til 555 HT er temmelig likt 605-modellen. Det fungerer greit for dem som ikke er ute etter den store fartsfølelsen, men vil ha en lettdrevet, stabil og behagelig båt. Det relativt flate akterskipet gir mye løft i hekken, og det gjør båten lett å få i plan, mens den skarpe baugen skjærer effektivt gjennom småsjø. Noen utpreget "a irtime"-båt er 555 definitivt ikke. Den plasker hardt og flatt ned på hekken og sier klart fra at målet her ikke er å rase, men å reise.

Konklusjon

Skibsplast 555 HT er en gjennomtrivelig båt. Den er ikke veldig moderne eller fancy, men er praktisk og har masse sjarm. Skroget er stabilt og behagelig, og lagd for dem som ikke er ute etter den store fartsfølelsen. Med en firetakters Suzuki på hekken er det duket for den gode sørlandsstemningen.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også